selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 16:15

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 42 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu Sep 15, 2005 23:43 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Har lagt upp alla nämnda plugins och programvaror på min server.
Plocka ner och testa själv vetja.

Foobar2000: http://komri.myftp.org/selleri/pcljud/f ... pecial.exe

MAD 0.14.2b: http://komri.myftp.org/selleri/pcljud/M ... .14.2b.exe

MPG123: http://komri.myftp.org/selleri/pcljud/in_mpg123.zip

Kernelpluggen: http://komri.myftp.org/selleri/pcljud/out_ks.dll
(Kopiera bara in den i \plugins i WinAMP-mappen)

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 16, 2005 09:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

La in MAD och kernel-saken.. men det är väl bara kernel-saken som är för output?

Iaf så "upplever" jag en viss skillnad till det bättre, enda problemet är att winamp inte klarar av att byta låtar själv och att ljudreglaget inte fungerar. Kör Winamp 5.09...

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 16, 2005 16:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Classik wrote:
lyssnar aldrig på musik på datorn.

mp3 är bara skit.

musik spelas på stereon, därmed basta. :D :D
Vem säger att det måste vara mp3 på datorn? Kör man wav-filer så använder man ett helt okomprimerat format som är mycket närbesläktat med ljud-cd´n. Med datorn kopplad till musikanläggningen ("stereon") kan den jämföras med en cd-spelare och bör väl jämföras med en sådan.

/ B

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 16, 2005 19:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Med datorn kopplad till musikanläggningen ("stereon") kan den jämföras med en cd-spelare och bör väl jämföras med en sådan
Visst. Men med tanke på hur en Kivor låter (som är en dyr och väldigt genomarbetad produkt och ändå får stryk av en Ikemi) så undrar jag hur nöjd du kommer att bli när du är van vid en LP12...

Säkert en tekniskt rolig utmaning, men inte sjutton skulle jag sälja min LP12 inte. Det skulle nog sluta med att jag inte lyssnade på skivorna.
Jag vill känna musiken, annars är det liksom ingen poäng med anläggningen.

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 16, 2005 23:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Är det nån som jämfört olika ljudkort med tune-dem? :shock: Vore faktiskt kul att få mer input än i övriga världen regerande "äh, knuffa digitalt så ere lugnt"-inställning.

Jag börjar faktiskt närma mig ett inköp av PC som DVD-spelare; att kopplas till projektor och 5103. Har många skäl till det men dom är off-topic för denna diskussion. Vad som däremot är on-topic är ju givetvis hur jag maximerar ljudprestandan ur burken. Ska jag "lix" in med en PC-härk i vardagsrummet så kommer den säkerligen få agera media-server i viss mån även för musik (även om syften primärt är film/TV-serier). Jag tänker mig att digital koppling till 5103 kommer bli bäst och undrar alltså över hur jag skaffar mig bästa möjliga S/PDIF-utgång på datorn.

För tillfället tror jag mest på externt Firewire-kort från M-Audio. Vad tror ni?

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 17, 2005 17:05 
Moderator
Moderator

M-Audio verkar vara tipset man får på olika ställen. Jag vet inte om deras drivrutiner kopplar bort Windows Kmixer som saboterar signalen.

Varför Firewire? Tror du det blir en stabilare SP-DIF-signal än med ett internt ljudkort?

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 18, 2005 11:23 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Min ide är att försöka synka ett PC-ljudkort med en Numerik.
Jag har lekt med tanken men aldrig orkat gå till botten med det.

Det finns ju avancerade ljudkort som kan styras av en extern klocka,
en sk "word-clock". Genom att undersöka synk-signalen mellan
Karik och Numerik (borde väl bara vara en klockpuls) och konvertera den till "word-clock" så borde man vara hemma.

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 18, 2005 12:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

xanlin wrote:
Min ide är att försöka synka ett PC-ljudkort med en Numerik.
Jag har lekt med tanken men aldrig orkat gå till botten med det.

Det finns ju avancerade ljudkort som kan styras av en extern klocka,
en sk "word-clock". Genom att undersöka synk-signalen mellan
Karik och Numerik (borde väl bara vara en klockpuls) och konvertera den till "word-clock" så borde man vara hemma.
Intressant tanke. Mitt ljudkort, juli@ för 1500 spänn, kan ställas in på antingen extern eller intern klocka. Men hur synkas det ihop sen då? Skulle det bara vara att sätta kortet på "extern" och njuta, eller måste det pillas?
Image

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 18, 2005 15:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

per wrote:
M-Audio verkar vara tipset man får på olika ställen. Jag vet inte om deras drivrutiner kopplar bort Windows Kmixer som saboterar signalen.

Varför Firewire? Tror du det blir en stabilare SP-DIF-signal än med ett internt ljudkort?
Jag vet faktiskt inte.. :shock: Jag tänker mig bara att eftersom M-Audio är musikerinriktade och därmed jobbar stenhårt på låg latency och fina specar osv och antagligen riktar sig mot ett betydligt besvärligare klientel än "gäjjmers som vill ha quake i surround" så borde det vara en bättre källa än typ Creative (som dessutom har en historia av låsta samplingsfrekvenser osv = bryr sig uppenbarligen inte alls om ljudkvalité).

Steg två i tankekedjan är att extern borde vara en bättre "miljö" rent störningsmässigt än inuti burken .. kanske?

Steg 3 är att Firewire verkar vara betydligt mer passande för synkrona och timing-beroende applikationer än USB.

Sen vad gäller mina krav på kontakter osv så har jag egentligen bara två:
1) S/PDIF ut (gillar inte optiskt),
2) Fantom-matad mic-ingång (vill kunna leka med rumsakustikmätningar, elektronisk rumskompensation med FIIR-filter, etc .. "nörda runt" helt enkelt - detta kräver att jag kan köra schysst mätmick typ Behringer ECM-8000 och den vill ha fantommatning).
3) Typ samma som 2) - vill kunna plugga in min gitarr och jamma lite. Det är skitskoj fastän det låter illa :). Kräver inte fantommatning, men väl instrument-anpassad mic-ingång.

.. vilket till syvende och sist innebär att jag blir sugen på denna:

http://www.midiman.com/products/en_us/F ... -main.html

Image

Klar bonus med dubbla hörlurs-utgångar; har länge varit sugen på en dubbel-hörlurs-preamp då 22.00-gränsen i lägenheter krockar ofta och hårt med när jag blir sugen på se en film.

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 18, 2005 15:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sen vad gäller Numerik så är jag inte intresserad alls; jag tror tills motsatsen bevisats inte att den här datorn kommer komma ens i närheten av min Ikemi i ljudkvalité, så tvåkanals-ljudet är inte en issue för mig. Den kommer användas för film, gitarrplonkande och akustik-nörderi. Inte musik. Eller jo, musik ibland, men då DVD-konserter isf och dom är ju inte tvåkanals-ljud på = funkar inte med Numerik.

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 18, 2005 20:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Bill50x wrote:
Med datorn kopplad till musikanläggningen ("stereon") kan den jämföras med en cd-spelare och bör väl jämföras med en sådan
Visst. Men med tanke på hur en Kivor låter (som är en dyr och väldigt genomarbetad produkt och ändå får stryk av en Ikemi) så undrar jag hur nöjd du kommer att bli när du är van vid en LP12...

Säkert en tekniskt rolig utmaning, men inte sjutton skulle jag sälja min LP12 inte. Det skulle nog sluta med att jag inte lyssnade på skivorna.
Jag vill känna musiken, annars är det liksom ingen poäng med anläggningen.
Nu är Ikemi ingen option. Tyvärr är Linns cd-spelare ingen option för mig, de är i mitt tycke alldeles för överprissatta. Det börjar LP12:an också bli, men mitt exemplar har sakta men säkert uppgraderats så den har aldrig kännts så dyr som den egentligen är...

Men en del av förklaringen till min tanke på att byta ner mig och göra musiklyssnandet lite enklare är bland annat mina förändrade lyssningsvanor. Jag lyssnar på mer musik än någonsin, men det är ytterst sällan som jag sitter i 60-80 minuter och bara LYSSNAR på bästa plats i vardagsrummet. Visst hör jag skillnad på en LP12:a mot en enklare spelare, visst låter bi-amping bättre än singel-dito. Men det är så sällan som jag är i den situationen att jag uppskattar den skillnaden. Ja, jag vet att vissa av er hör skillnaden när någon vänder på en silver-interconnect samtidigt som ni själva står i köket och steker ägg :-)

När jag jämförde min gamla Lingo med den nya var jag mycket förvånad över skillnaden i ljudupplevelse, trots att det bara handlar om jämförelse mellan två motorstyrningar av hög klass från samma tillverkare. Och självklart inkluderades den nya styrningen i uppgraderingspaketet! Men tro mig, så här i efterhand tror jag mig ha kunnat leva lycklig även med den gamla modellen....

I vilket fall som helst, alla mina vinyler (i alla fall de bra och rariteterna) och mina CD´s kommer jag behålla. Skulle jag vid senare tillfälle ångra försäljningen av LP12:an är det ju bara att köpa en ny. Just nu vill jag minska antalet lådor, kablar etc och skapa lite fria ytor samtidigt som jag gör hela handhavandet enklare.

/ B

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 18, 2005 22:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
Just nu vill jag minska antalet lådor, kablar etc och skapa lite fria ytor samtidigt som jag gör hela handhavandet enklare.
Trots att jag nu själv jobbar inom IT/Telekom branschen så kan jag inte komma på något som är enklare än att lägga på ett stycke vinylskiva på talriken.. lyfta upp tonarmen och föra den in över startspåret och sakta sänka ned den... och för att inte tala om lyssningsupplevelsen!

En fysisk övning som bygger på muskelkraft :D
Inte för att jag vill verka teknikfientlig eller gammalmodig.. (är riktig teknikfantast själv) men enkelhet betyder tyvärr inte alltid enkelhet och i bland känns det rent av avkopplande med lite mekaniska prylar...

Fördelar med LP-12:an:
Inga buggar! Inga blue screens! Inga hårddisk kracher!
Virus, Trojaner och maskar hittar du inte heller i LP-12:an...

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 19, 2005 01:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Ja, jag vet att vissa av er hör skillnaden när någon vänder på en silver-interconnect samtidigt som ni själva står i köket och steker ägg :-)
Roligt att du nämner det... Jag har en kompis som har haft lite problem med Tune Dem. Jag tror han fastnar i analys av detaljer eller nåt när han sitter still och lyssnar. Likväl kommer vi båda, på var sitt håll, fram till exakt samma resultat när vi jämför små detaljer i anläggningen (kabelriktningar, lödtemperaturer, komponentval etc). Varje gång, nära 100% överensstämmelse.

Jag frågade honom hur vi kan tycka så lika när vi inte utvärderar med samma metod. Jag kör Tune Dem, hur gör du egentligen?

Jag går ut i köket och lagar mat, sa han. Då känner jag på en gång om det är bättre eller sämre!

:D :D :D

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 19, 2005 08:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sondek wrote:
Quote:
Just nu vill jag minska antalet lådor, kablar etc och skapa lite fria ytor samtidigt som jag gör hela handhavandet enklare.
Trots att jag nu själv jobbar inom IT/Telekom branschen så kan jag inte komma på något som är enklare än att lägga på ett stycke vinylskiva på talriken.. lyfta upp tonarmen och föra den in över startspåret och sakta sänka ned den... och för att inte tala om lyssningsupplevelsen!

En fysisk övning som bygger på muskelkraft :D
Inte för att jag vill verka teknikfientlig eller gammalmodig.. (är riktig teknikfantast själv) men enkelhet betyder tyvärr inte alltid enkelhet och i bland känns det rent av avkopplande med lite mekaniska prylar...

Fördelar med LP-12:an:
Inga buggar! Inga blue screens! Inga hårddisk kracher!
Virus, Trojaner och maskar hittar du inte heller i LP-12:an...
Du har rätt - om jag bara spelade vinyler :-)

Men bara skivspelaren består av tre enheter (LP12, Lingo, Linto) med tillhörande kablage. Därutöver har jag försteg, delningsfilter, 4 monosteg, tuner, cd-spelare, dator med hårddisk, externt ljudkort, kassettdäck (!) - och en satans massa kablar. Till detta 9 hyllmeter LP-skivor, 12 hyllmeter cd´s. Högtalarna har en frontyta på 80x80 cm och står en dryg halvmeter från vägg.

Men jag börjar tröttna. Framför allt när det är så relativt sällan som jag verkligen sitter och lyssnar så jag kan uppfatta fördelarna med anläggningen. Jag hör ingen skillnad i köket :-)

/ B

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 19, 2005 09:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
dator med hårddisk
Det har jag också.
:wink: :wink: :wink: :wink: :lol:

Post new topic  Reply to topic  [ 42 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00