per wrote:
M-Audio verkar vara tipset man får på olika ställen. Jag vet inte om deras drivrutiner kopplar bort Windows Kmixer som saboterar signalen.
Varför Firewire? Tror du det blir en stabilare SP-DIF-signal än med ett internt ljudkort?
Jag vet faktiskt inte..

Jag tänker mig bara att eftersom M-Audio är musikerinriktade och därmed jobbar stenhårt på låg latency och fina specar osv och antagligen riktar sig mot ett betydligt besvärligare klientel än "gäjjmers som vill ha quake i surround" så borde det vara en bättre källa än typ Creative (som dessutom har en historia av låsta samplingsfrekvenser osv = bryr sig uppenbarligen inte alls om ljudkvalité).
Steg två i tankekedjan är att extern borde vara en bättre "miljö" rent störningsmässigt än inuti burken .. kanske?
Steg 3 är att Firewire verkar vara betydligt mer passande för synkrona och timing-beroende applikationer än USB.
Sen vad gäller mina krav på kontakter osv så har jag egentligen bara två:
1) S/PDIF ut (gillar inte optiskt),
2) Fantom-matad mic-ingång (vill kunna leka med rumsakustikmätningar, elektronisk rumskompensation med FIIR-filter, etc .. "nörda runt" helt enkelt - detta kräver att jag kan köra schysst mätmick typ Behringer ECM-8000 och den vill ha fantommatning).
3) Typ samma som 2) - vill kunna plugga in min gitarr och jamma lite. Det är skitskoj fastän det låter illa

. Kräver inte fantommatning, men väl instrument-anpassad mic-ingång.
.. vilket till syvende och sist innebär att jag blir sugen på denna:
http://www.midiman.com/products/en_us/F ... -main.html
Klar bonus med dubbla hörlurs-utgångar; har länge varit sugen på en dubbel-hörlurs-preamp då 22.00-gränsen i lägenheter krockar ofta och hårt med när jag blir sugen på se en film.