selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 04:49

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sun Feb 13, 2005 20:13 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Skulle ett par ninka vara ett lyft månne? Blir till att åka till närmsta handlare.. Kan man använda samma filter i lk100:orna som man gör nu?

Post subject:
PostPosted: Sun Feb 13, 2005 20:16 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Japp...samma filter!

Post subject:
PostPosted: Sun Feb 13, 2005 20:21 
Site Admin
Site Admin

Haakan wrote:
ps: det som är dagens sanning samt odiskutabelt är att högtalaren är systemets svagaste länk eftersom den påverkar signalen mest :wink:
Mätmässigt ja, men du kan ju inte frångå att se att flera här tycker att den mindre förbättringen en bättre cd/lp-spelare ger i linjärfrekvensgångperspektiv ändå ger en större musikalisk förbättring. Även om ett högtalarbyte ger en mätmässigt större förbättring, dvs mer linjär återgivning, behöver det inte betyda att alla personer tycker att den förbättringen är bättre, eller hur?

Post subject:
PostPosted: Sun Feb 13, 2005 20:56 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Quote:
Haakan skrev:

ps: det som är dagens sanning samt odiskutabelt är att högtalaren är systemets svagaste länk eftersom den påverkar signalen mest Wink

Det är tvärtemot Linns filosofi, dvs att källan är kedjans viktigaste
länk. Du kan aldrig förbättra en dålig signal, bara försämra den.

Det spelar ingen roll om en bättre högtalare mäter 100 gånger
bättre än en sämre högtalare om man matar den "bättre" med
en sämre signal. Det är inte additionen av alla fel i kedjan utan multiplikationen.

Ni som inte tror på detta faktum har nog inte varit inne och
lyssnat ordentligt i en Linn butik. Om ni inte har det tycker
jag att det är dags.

[/code][/url]

Post subject:
PostPosted: Sun Feb 13, 2005 21:02 
Site Admin
Site Admin

Haakan, med tanke på hur länge du varit med här på forumet vid det här laget tycker jag du borde veta vid det här laget hur resonemangen går. Orkar inte dra igenom allting en gång till, jag hänvisar till tidigare diskussioner i exakt samma ämne.

homer, om du nu ska byta högtalare hur det än blir behöver du en hel del kräm vare sig du ska satsa på Espek eller Katan. Ninka klarar sig fint även med lite mindre effekt, även om det naturligtvis är bättre med mer. Känner inte igen mig i kommentarerna om Ninkas påstådda burkighet, men det där är la olika från person till person...själv har jag svårt att se att jag kommer göra mig av med mina Ninka på ett lååångt tag framöver. De har hängt med otroligt bra med varje uppgradering - är lite småkär i dem. 8)

Post subject:
PostPosted: Sun Feb 13, 2005 21:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

om dom aktiva filtren funkar till ninka också....så är det ju mest bang for the buck...jag gillar dom mer än katan (utan sub)

sry ayn jag kan inte alltid hålla igen :) helst inte då linnfolk inte vågar sig på blindtest :lol:

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 14, 2005 10:57 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

OK skall kolla med nån handlare om det är samma filter. Har dessutom hittat ett par beggade Komri för 30000:- på ebay.

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 14, 2005 11:51 
Site Admin
Site Admin

Ayn tippar på att de lär gå upp rätt rejält, det är ju nästan 7 dagar kvar på auktionen. Men man kan ju alltid hålla koll på dem. :)

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 14, 2005 13:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Till Haakan:
Jag tror att du har för bra högtalare och för dålig CD-spelare!!!
Köp hem en Ikemi, jag lovar att du kommer bli förvånad :wink:
Jag tyckte oxå att min handlare var puckad när han ansåg att CD-spelaren var överlägset viktigast, men det är faktiskt där all kvalite sitter,
melodi, bas, rytm. Det finns mycket som ändras vid ett cd-spelarbyte
och det verkar verkligen vara dyrt att bygga en anständig spelare.

Självklart är de andra delarna viktiga, men just de musikaliska kvaliteerna verkar kunna slinka igenom även lite enklare kringutrustning.
Jag skulle vilja sträcka mig så långt som att säga att det nästan är bortkastade pengar att ha dyra Linn-högtalare/slutsteg men dålig källa, man kommer aldrig att få reda på hur bra ens grejor egentligen är.

Hoppas nu att ingen blir stött, ibland är man ju på diskussions och
Besserwisserhumör 8)

Till frågeställaren:
Behåll Keilidh om du gillar dem, Lägg pengarna på den dyraste cd du har råd med!!

mvh
Steffe

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 14, 2005 13:45 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag håller med, men inte helt och hållet.
Man måste hitta balans mellan källa och återgivning. I slutändan är det ändå högtalarna som ska förmedla musiken och känslan från källans signaler.Man kan ju också vända på det och säga att utan riktigt bra högtalare förmedlas inte den fulla och ocensurerade signalen som källan skickar ut. En kedja är aldrig starkare än sin svagaste länk. Om än detta ordspråk inte stämmer till hundra procent i detta fall så tycker jag att man ändå bör ha det i åtanke.

Därmed inte sagt att Keilidh är dåliga högtalare. Men det finns många många som är bättre...

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 14, 2005 15:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ok!
Om man säger så här Keilidh och Mimik kostade ungefär lika mycket ca10000kr när de såldes nya.
Vilket låter bäst:
Ett komplett komri/klimaxsystem drivet av mimik
Unidisk 1.1, Exotik, 2st2250 aktiva Keilidh.

Jag har inte lyssnat på något av dem men jag vet svaret :wink:

mvh
Steffe

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 14, 2005 15:57 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

jadu...rätt irrelevant dedär tycker jag.
båda är två helt idiotiska uppställningar som jag inte tror att någon i hela världen spelar med.

Som jag skrev tidigare så gäller det att hitta balans i systemet. Då får man det mesta välljudet för pengarna

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 14, 2005 16:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Håller med daggen.

Bara för att man är LINNiot o har "source first" som ideal - innebär det inte att allt annat är tokfel.
Dvs, givetvis ska ett system vara hyfsat ballanserat.
Som jag tidigare sagt... det kan svänga hur mycket som helst, men låter det "skit" är det inge kul ändå.
Man får försöka hitta en ballans som passar sin egen smak.

Om nu någon vill uppgradera sina högtalare, är det helt OK att göra det. Kan finnas flera skäl bakom denna strategi. Jag är säker på att det kommer en bättre CD snart ändå :wink:

Ni vet ju vad jag tycker om Ninka/Keilidh vs. Katan etc. Jag tycker inte ens att Ninka/Keilidh låter bra med toppgrejjer framför... de låter "högtalare" medans Katan (o Espek) återger musik.
Tom med min far tyckte det lät "konstigt" med Uni 1.1/Kinos/2250/Ninka.
Kan inte förklara vad det är men tror det är basen som jag stör mig på, låter fejkad på nåt sätt.
Trots att det svänger grymt stör jag mig oerhört på detta = förstör upplevelsen.

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 14, 2005 16:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag håller med om att det gäller att balansera systemet, snarare än att sätta ihop ett extremt framtugnt system. Det gör förmodligen Linn också, även om man inte säger det rent ut. Varför skulle Linn annars designa en högtalare för 400 tkr, om man inte tycker att högtalaren också är viktig? Och Linns sätt att föra fram aktiva lösningar visar ju också att man tycker att det är viktigt med högtalarna.

Det är ju alldeles självklart att även en relativit medioker högtalare låter bättre med en bra källa än med en dålig. Men frågar är ju snarare hur man vill fördela budgeten. Jag tror inte att koppla in en CD12/unidisk med en bergsprängar är det bästa sättet att spendera en hifi budget på 100 tkr.

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 14, 2005 17:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Denna diskussion betonar återigen vikten av att själv lyssna!
Linns produkter låter olika.
Titta bara på Kolektor, Wakonda, Kairn - hur olika låter inte dom? En gammal Kairn vs. en ny Kolektor är ju ingen jätteskillnad svängmässigt.

Post new topic  Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00