selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 23:50

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 43 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu Jan 27, 2005 12:31 
Ny Medlem
Ny Medlem

Precis. Katan har jag lyssnat på. Och de lät bra men passar inte med min skivsamling. Lite väl "lätta" och basfattiga i sin karaktär. Kankse en sub skulle rädda situationen dock.

Tack för alla tankar och tips så långt.

Menar ni verkligen att Katan kräver mer ström än Ninka? Och dessutom går djupare. Hur kan det vara möjligt? Jag har fått för mig att Ninka är en golvstående Katan med ett extra element. Den jämförelsen är alltså inte relevant?

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 27, 2005 13:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Varför inte satsa på ett par begagnade Keilidh, dessa är faktiskt inte fel om man vill ha gott tryck för en liten peng, jag var väldigt nöjd med mina och de funkade bra redan med Mimik/Majik men hängde med bra ända till
K/N Wakonda 2LK100 aktivt.
Ibland saknar jag dem faktiskt, jag lyssnar mest på hårdrock och annan tung rytmisk musik och det passade de bra för, nästan lite budget Keltik kanske.
Och så satsa extrapengarna på signalkällan istället, där de gör mest nytta!
Tex beggad: Genki + LK100

mvh
Steffe

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 27, 2005 17:06 
Site Admin
Site Admin

kalman wrote:
Menar ni verkligen att Katan kräver mer ström än Ninka? Och dessutom går djupare. Hur kan det vara möjligt? Jag har fått för mig att Ninka är en golvstående Katan med ett extra element. Den jämförelsen är alltså inte relevant?
Katan kräver absolut mer ström än Ninka. Katan har en känslighet på 85db att jämföra med Ninkas känslighet på 90db. Siffror säger aldrig eller sällan allt, men lyssna på Ninka vs Katan med ett svagare respektive starkare steg så förstår du vad jag menar - Katan är krävande.
Katan har faktiskt nästan mer likheter med Espek än med Ninka. Personligen håller jag dock på Ninka i den här fajten ;) Utan sub har Katan inte en chans, med sub blir det mer en smakfråga men för min del skulle jag välja Ninka av de två.

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 27, 2005 17:10 
Site Admin
Site Admin

kalman wrote:
Och dessutom går djupare.
Nä, det stämmer inte, Ninka går djupare än Katan. I övrigt hänvisar jag till Ayns svar ovan. :D

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 27, 2005 17:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
kalman wrote:
Katan kräver absolut mer ström än Ninka. Katan har en känslighet på 85db att jämföra med Ninkas känslighet på 90db. Siffror säger aldrig eller sällan allt, men lyssna på Ninka vs Katan med ett svagare respektive starkare steg så förstår du vad jag menar - Katan är krävande.
Katan har faktiskt nästan mer likheter med Espek än med Ninka. Personligen håller jag dock på Ninka i den här fajten ;) Utan sub har Katan inte en chans, med sub blir det mer en smakfråga men för min del skulle jag välja Ninka av de två.
Vad tycker du är skillnaden som gör att smak får avgöra?

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 27, 2005 17:43 
Site Admin
Site Admin

Intressant fråga. Jag har inte hårdanalyserat, men - tune-dem-mässigt är det i princip dött lopp mellan Katan+Sizmik10.25 och Ninka. Ninka spelar dock med en mjukhet och naturlighet som jag inte riktigt känner i Katan. Det i sin tur skulle kunna vara för att Ninka möjligen 'luddar ut' ljudet lite jämfört med Katan - ingen aning om det stämmer, bara spekulerar. Men isf är det ju frågan om man trivs med det eller inte.

Synd att det var ett bra tag sen jag hörde bägge samtidigt nu, annars skulle jag minnas bättre :roll:

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 27, 2005 17:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Högtalare är SÅ individuellt, just det som Ayn tycker talar för Ninka - gör att jag föredrar katan :wink:
Bara att avgöra själv :D

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 28, 2005 12:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Högtalare är SÅ individuellt, just det som Ayn tycker talar för Ninka - gör att jag föredrar katan :wink:
Naturligtvis bäst att lyssna själv då intrycket är individuellt! Men just därför är det intressant att höra olika upplevelser och synpunkter om de olika kombinationerna. Du får f.ö. gärna utveckla! :)

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 28, 2005 13:24 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Det var ett tag sen jag lyssnade på katan - har dessutom aldrig hört dem aktivt.
MEN, eftersom Katan har samma element som toppen av Espek så borde de vid aktiv drift åtminstone vara ganska lika Espek i karaktär om man kör dem tillsammans med en bra sub!
OCH jag kan säga att jag efter att ha hört aktiva Espek i mitt system aldrig i hela mitt liv eller nästa för den delen skulle kunna tänka mig att byta tillbaka till ett par aktiva Ninka. Jag har en kompis som kör Uni SC + 5125, aktiva Ninka och jag säger utan tvekan att jag mycket hellre lyssnar på mitt system med Genki som källa än hans. Tunedem piskar han ju på friskt utav bara den men rent ljudmässigt så spöar mitt systen hans så de sjunger om det. Det tycker mina subjektiva öron iaf.
Summan av kardemumman blir alltså att jag tycker att Espek (katan) låter så jävla mycket bättre (på alla jävla sätt!!) än Ninka

Satsa på Katan och uppgradara med en Sizmik när du har råd. Det kommer dessutom vara massa mer Rock n Roll och tryck än Ninka (som bottnar ganska friskt vid högre volymer aktivt med 5125)

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 28, 2005 17:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

monkeydevil wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Naturligtvis bäst att lyssna själv då intrycket är individuellt! Men just därför är det intressant att höra olika upplevelser och synpunkter om de olika kombinationerna. Du får f.ö. gärna utveckla! :)
Tycker daggen har en bra utläggning - men jag kan tillägga att Katan har både sväng o HIFI.
Just HIFI är Ninka sämre på. mindre exakt, främst i basen. Mer bas JA... men inte lika fast.
Notera att Ninka låter bättre med "normal signal". Katan kräver BRA signal för att låta riktigt bra. Så är det ofta med riktigt bra burkar...
tex Akurate avslöjar obarmhärtligt CD spelare, man bör ha en Unidisk SC eller bättre!!!

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 28, 2005 18:20 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

jättebra högtalare båda två, men lite olika, jag håller också på Ninka, men jag skulle kunna leva med Katan+Sizmik också. Men slutsatsen av detta måste ju bli, "Köp Espek!" :)

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 28, 2005 18:51 
Ny Medlem
Ny Medlem

Återigen. Tack för tips och en het debatt. Men min budget är begränsad och jag kommer att köpa en classik k. Eventuellt köper jag till en LK140 när plånboken är gladare. Espek kostar ju dryga 20000 mer än Ninka.

Kan verkligen en classik driva Espek?

Vilket lysande forum!

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 28, 2005 19:38 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

jooo det är sant...men begagnade finns ju för runt 20k :wink:

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 29, 2005 13:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

kalman wrote:
Återigen. Tack för tips och en het debatt. Men min budget är begränsad och jag kommer att köpa en classik k. Eventuellt köper jag till en LK140 när plånboken är gladare. Espek kostar ju dryga 20000 mer än Ninka.

Kan verkligen en classik driva Espek?
Nja, det är nog inte en allt för överdrivet bra idé. Espek kräver det absolut bästa från framför allt signalkälla så att lägga pengar på Espek i det fallet skulle inte jag göra i allafall.

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 29, 2005 13:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Samma gäller Katan, de är som tidigare nämts väldigt kräsna på signalen och är dessutom trögdrivna så det räcker, men ger man dem bra signal och ström då händer det grejer... :P

Post new topic  Reply to topic  [ 43 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00