selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Tue Jun 04, 2024 13:55

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 146 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 510 Next

Är Exakt bättre än tidigare analoga system?
Ja, exakt är bättre 69%  69%  [ 27 ]
Nej, exakt är sämre än tidigare analoga system 31%  31%  [ 12 ]
Total votes: 39
Author Message
PostPosted: Sun May 31, 2015 23:34 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Sep 08, 2005 17:24
Posts: 142
Location: Göteborg
Hittade detta av murrays från linn http://forums.linn.co.uk/bb/showthread. ... 346&page=3
"The DSM is the clock source in an Exakt system, and the quality of the clock is still important as it determines the performance of the ADC. The Klimax Exakt DSM retains the same ultra-low jitter clock of the original Klimax DSM but the improvement in jitter comes from the Exakt Engine (inside the speaker or Tunebox) and its new jitter attenuating architecture."

Inte helt tydligt men klockan finns i DSM fast kanske har Linn gjort något smart som gör att den inte är så viktig (dvs Klimax Exaktboxen genererar en ny bättre klocka... den är nog inte bättre än klockan i KDSM men kan ju va bättre än Akurate DSM.)


Top
   
PostPosted: Sun May 31, 2015 23:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
TMV wrote:
pekka71 wrote:
Just det du skriver "saknar kännslan i musiken" som gör exakt sämre, för mig är det endast det som det handlar om att ta till sig musiken
Det va inte riktigt vad jag skrev eller menade. Linn Analogt (passivt) vs Exakt (aktivt) så va Exakt även bättre på drag, flyt och känsla på den demon jag var på (där både analogt och exakt hade digital volymkontroll för DS).
Men jag saknade känslan från Sagatun, Tundra & Klångedang demon.

Är Exakt så rent och distortionsfritt att vissa defekter irriterar mer? Kanske är det bara jag som tyckte att Keel inte blev riktigt bra innan Radikal. Det va något som irriterade, defekter i motorstyrningen har jag gissat. Så kanske måste signalbehandling, DA/AD omvandling och klockning blir lite bättre innan Exakt blir riktigt bra?
Nä jag läste slarvigt, dock de gånger jag hört exakt vs analogt med endast Linn grejer så är det just kännslan som går förlorad, räcker med att endast lyfta in en dsm i det analoga systemet så är kännslan sabbad, förstår inte hur exaktboxen ska kunna laga till det?

Jag skulle nästan kunna gå så långt att säja, om exaktsystemet är bättre är det analoga systemet inte uppställt på rätt sätt, eller något annat som att man glömt den digitala volymkontrollen på när man ska dema det analoga systemet

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Sun May 31, 2015 23:56 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
TMV wrote:
Hittade detta av murrays från linn http://forums.linn.co.uk/bb/showthread. ... 346&page=3
"The DSM is the clock source in an Exakt system, and the quality of the clock is still important as it determines the performance of the ADC. The Klimax Exakt DSM retains the same ultra-low jitter clock of the original Klimax DSM but the improvement in jitter comes from the Exakt Engine (inside the speaker or Tunebox) and its new jitter attenuating architecture."
Läser man detta ordagrannt så står det att klockan i DSM är viktig för ADC (Analog to Digital Converter). Men den används ju bara då man spelar material via de analoga ingångarna.


Top
   
PostPosted: Mon Jun 01, 2015 08:03 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Sep 08, 2005 17:24
Posts: 142
Location: Göteborg
per wrote:
TMV wrote:
Hittade detta av murrays från linn http://forums.linn.co.uk/bb/showthread. ... 346&page=3
"The DSM is the clock source in an Exakt system, and the quality of the clock is still important as it determines the performance of the ADC. The Klimax Exakt DSM retains the same ultra-low jitter clock of the original Klimax DSM but the improvement in jitter comes from the Exakt Engine (inside the speaker or Tunebox) and its new jitter attenuating architecture."
Läser man detta ordagrannt så står det att klockan i DSM är viktig för ADC (Analog to Digital Converter). Men den används ju bara då man spelar material via de analoga ingångarna.
Så står det ju inte. Det står att "The DSM is the clock source in an Exakt system" och "the improvement in jitter comes from the Exakt Engine (inside the speaker or Tunebox) and its new jitter attenuating architecture". (Men borde inte Linn använda samma jitter attenuating architecture i DSM DACen när man kör analogt ut ur den?)


Top
   
PostPosted: Mon Jun 01, 2015 11:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Vidhåller det jag sagt i nu snart 2 år. Exakt var inte färdigutvecklat vid släppet.
Exakt blir mer o mer musikalisk för varje ny produkt (Akudorik är riktigt trevliga) och över tiden med ny firmware, men Exakt är fortfarande sämre än ett analogt system tycker jag.

Men skit samma, den stora frågan är ju vad som blir bäst i framtiden? Teknikkrig gynnar oss som konsumenter! Är ju DET som är superkul.
Ett prestandarejs mellan Exakt och icke-Exakt. Där icke-Exakt fortfarande leder. Nya KDS/2 tex. Och Lejonklous stärkare. Och Tonlägets Harmonihylla & Klångadang.


PS
Står 8-8 nu...


Top
   
PostPosted: Mon Jun 01, 2015 12:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Och Tonlägets Harmonihylla & Klångadang.
Inte för att "märka ord", men Harmonihyllan används ju med fördel oavsett om man kör Exakt eller "single-amp analogt". :)

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
PostPosted: Mon Jun 01, 2015 13:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Linncredible wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Och Tonlägets Harmonihylla & Klångadang.
Inte för att "märka ord", men Harmonihyllan används ju med fördel oavsett om man kör Exakt eller "single-amp analogt". :)
Riktigt men Linn hävdar ju att ethernetkablar, rack, NAS mm inte spelar någon roll.
Var lite så jag tänkte.


Top
   
PostPosted: Mon Jun 01, 2015 13:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Riktigt men Linn hävdar ju att ethernetkablar, rack, NAS mm inte spelar någon roll.
Var lite så jag tänkte.
Jo, det hävdar dom ju, eller i vart fall så hävdar enskilda anställda hos Linn att ethernetkablar och NAS inte spelar nån roll. Rack vet jag inte, men du har säkert rätt. Förbannat tröttsamt är vad det är när det är hur lätt som helst att höra vilken skillnad t ex Harmonihyllan gör för ett digitalt system.

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
PostPosted: Mon Jun 01, 2015 13:51 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
TMV wrote:
Så står det ju inte. Det står att "The DSM is the clock source in an Exakt system" och "the improvement in jitter comes from the Exakt Engine (inside the speaker or Tunebox) and its new jitter attenuating architecture". (Men borde inte Linn använda samma jitter attenuating architecture i DSM DACen när man kör analogt ut ur den?)
Ja om Linningenjörens utsaga ska tolkas som "DSM innehåller Exaktsystemets enda klocka" eller "DSM innehåller Exaktsystemets klocka som styr ADC" är ju lite oklart. Sedan kan man säkert ändå inte redogöra för hela den tekniska förklaringen i en mening som denna.

Men oavsett vad spelar det ju inte så stor roll hur tekniska omständigheter förklaras, även om det är spännande och intressant att ta del av redogörelser. I slutänden är det ju resultatet som räknas. Det bästa man kan göra är att utvärdera olika varianter själv, och väga in sina egna upplevelser då man bildar sig en uppfattning om produkterna.


Top
   
PostPosted: Mon Jun 01, 2015 14:01 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Även om Linn i sin marknadskommunikation tonar ner betydelsen av hur deras utrustning placeras fysisikt, så är det väl inte ett skäl till att säga "jämför ett slarvigt installerat Exaktsystem med ett vältrimmat analogt system i bra rack". Ska man komma till en meningsfull insikt i vilket alternativ som är bäst, ska man väl ge båda systemen liknande förutsättningar vid jämförelsen.


Top
   
PostPosted: Mon Jun 01, 2015 20:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
Jag hoppas ni tycker det är ok att jag frågar, för jag skulle väldigt gärna få fram mer fakta om våra preferenser för analogt eller digitalt.

Av ni som röstar i denna tråd - hur många bygger era preferenser på upplevelser från kontrollerade blindtester?

Där ni alltså inte på något annat sätt än via hörselintrycken varit medvetna om vilket system ni lyssnat till och där både de analoga och digitala systemen i möjligaste mån haft samma förutsättningar att prestera. Säg också vad ni föredrog i blindlyssningen. Svara gärna via pm om ni tycker svaren stör i denna tråd.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Tue Jun 02, 2015 09:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
per wrote:
Även om Linn i sin marknadskommunikation tonar ner betydelsen av hur deras utrustning placeras fysisikt, så är det väl inte ett skäl till att säga "jämför ett slarvigt installerat Exaktsystem med ett vältrimmat analogt system i bra rack". Ska man komma till en meningsfull insikt i vilket alternativ som är bäst, ska man väl ge båda systemen liknande förutsättningar vid jämförelsen.
+1

Trådfrågan skulle kunna delas i tre frågor:

1. Är Exakt bättre än motsvarande prissatta Linn-system utan Exakt i signalkedjan? Space etc behöver då inte vara untyttjat.

2. Är det bästa Exakt-systemet bättre än det bästa Linn-systemet före Exakt? Space etc behöver inte vara untyttjat.

3. Är det bästa Exakt-systemet bättre än det bästa Linn-systemet utan Exakt i signalkedjan? Space etc behöver inte vara untyttjat.


Det enda jag kan svara på är fråga 1, då jag inte hört maxade system vare sig med eller utan Exakt-teknologi och på fråga 1 är min åsikt; Ja, de av dagens Exakt-baserade system jag hört är bättre än motsvarande prissatta system utan Exakt i signalkedjan.


Top
   
PostPosted: Tue Jun 02, 2015 10:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
per wrote:
Även om Linn i sin marknadskommunikation tonar ner betydelsen av hur deras utrustning placeras fysisikt, så är det väl inte ett skäl till att säga "jämför ett slarvigt installerat Exaktsystem med ett vältrimmat analogt system i bra rack". Ska man komma till en meningsfull insikt i vilket alternativ som är bäst, ska man väl ge båda systemen liknande förutsättningar vid jämförelsen.
Klart man ska ge lika förutsättningar. Det har det varit hos de handlade som jämfört.


Top
   
PostPosted: Tue Jun 02, 2015 11:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
sportbilsentusiasten wrote:
per wrote:
Även om Linn i sin marknadskommunikation tonar ner betydelsen av hur deras utrustning placeras fysisikt, så är det väl inte ett skäl till att säga "jämför ett slarvigt installerat Exaktsystem med ett vältrimmat analogt system i bra rack". Ska man komma till en meningsfull insikt i vilket alternativ som är bäst, ska man väl ge båda systemen liknande förutsättningar vid jämförelsen.
Klart man ska ge lika förutsättningar. Det har det varit hos de handlade som jämfört.
Hur många har arrangerat om sin el/nätverksinstallation för att både passa Exakt-systemen och tidigare system? Jag tror de är få. Tonläget är en av dom. Det som tycktes bra för tidigare DS-installationer visade sig inte duga fullt ut med Exakt, medan den ändrade nätverks/el-layouten visade sig vara en förbättring, f.f.a. för Exakt-systemen och som jag förstod även för vanliga DS/DSM baserade system.

"Lika förutsättningar" kanske inte alltid är så "lika".


Top
   
PostPosted: Thu Jun 04, 2015 21:11 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sun Sep 06, 2009 10:14
Posts: 469
Location: Luleå
Min upplevelse av Exaktsystem är att det spelar tydligt och detaljerat men mindre musikaliskt än analoga system.
Tyvärr tycker jag att skillnaden ibland har varit ganska stor.
Jag har även jämfört KEDSM mot KK och KDS här hemma och får samma upplevelse.

Har tidigare varit fascinerad av just tydlighet och detaljer men har då ofta saknat något.
Detta "något" visade sig vara just det musikaliska.
Kan vara svårt att vetenskapligt påvisa men det känns i hela kroppen och framför allt i höger fot.

Jag vill verkligen att Exakt ska vara bättre än analoga system men där är vi inte än tycker jag.

_________________
//Micke

LP12 Troika/Karma Ekos2 Keel Karousel Lingo1
Naim SuperLine+SuperCap
Naim NDS+555PSDR, Naim Unity Core,
Naim NAC52+52PS Naim XO Snaxo 362+SuperCap
Six-pack Naim NAP135CB med Briks
Mana

LP12 Naim NAC32, Naim NAP140, Kan I


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 146 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 510 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited