Tråden tog en lätt filosofisk vändning - kul!
Prisvärdhet är givetvis bara något som den betalande kan avgöra. Liknelsen med vin är talande. Finns det någon värre än en bedömning av ett antal viner där också priset spelar för roll hur bra betyg vinet får?
Personligen tycker jag inte att det är testaren som ska avgöra prisvärdheten även om denne givetvis får ha synpunkter. Dvs först redovisar man vinets placering i absoluta tal, dvs enbart efter upplevelse och smak. Detta är givetvis en lika subjektiv bedömning som prisvärdhet men lär man känna en skribents/vinprovares smak så kan man snart bedömma de omskrivna vinerna i ljuset av detta.
Prisvärdheten bedömmer jag som ska betala. Om ett vin A bara är något bättre än B, är denna skillnad då värd 200:-? Eller 50:-?
För att återgå till topic, är en förstärkare A som låter något bättre än B värd 100.000:- extra? För min egen del kan jag bara svara nix. Ingen förstärkare överhuvudtaget är värd den slanten. För andra kan det vara prisvärt för att det innebär den sista viktiga pricken över i´et.
Den dagen jag vadar i pengar tycker jag förmodligen annorlunda. Framför allt om den dyrare förstärkaren ochså är lite snyggare
/ B