selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed May 07, 2025 13:52

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 161 posts ]  Go to page Previous 17 8 9 10 11 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu Jun 14, 2007 11:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Akurate-setupen på Sheraton, var inte det ett bio-system med
låååång avstånd mellan höger o vänster front-burk?

/M

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 14, 2007 12:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag känner ett behov av att reda ut det här med mässorna.
Ayn wrote:
Angående Sheraton och eventuella lillebröder till Komri så var HF där med Akurate 242:or för några år sen.
Bill50x wrote:
Dessutom var det 2003 eller 2004 som jag lyssnade.
Lejonklou wrote:
Ah, då pratar vi om två helt olika årtal och mässor!
Jag har varit på en mässa vid Slussen i hotellet som heter Eken. Där spelades det på, vad jag minns, Komri, Klimax Kontrol och CD12. Alltså den uppsättning av prylar som är på bilderna på sida 7* i denna tråd. Fotografen till bilderna påstår att det är från Sheraton men det går inte ihop med vad jag minns. Har för mig att det var i februari eller mars och att Kontrol var en purfärsk produkt. Baserat på att Komri intruducerades 2001 och Klimax Kontrol intruducerades 2002 borde mässan ha ägt rum i mars 2002.

Vidare har jag också varit på en mässa i Sheraton vid Vasagatan och den gången spelades det på Akurate 242 som stod ungefär 5 meter ifrån varandra, precis som Magnus skriver. När du skriver att det var ett bio-system så ringer det några klockor i skallen som säger att det fanns högtalare bak också... det stämmer. Bakom Akurate var det ett stort fönster som kanske var 7 meter brett. 2003 eller 2004 låter rimligt.
Magnus wrote:
Akurate-setupen på Sheraton, var inte det ett bio-system med
låååång avstånd mellan höger o vänster front-burk?
*http://forum.selleri.de/viewtopic.php?p=42268#42268

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 14, 2007 13:56 
Site Admin
Site Admin

HighEnd '04. Akurate 242.

Image

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 14, 2007 23:17 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

hemmamekare wrote:
Quote:
Alternativ måste väl inte låta annorlunda?!
Det skrivs ju hela tiden här i forumet att det inte finns andra märken som har samma ljudkaraktär som Linn.
Jaså? Verkligen? Jag har inte varit medlem särskilt länge men har ändå sett det skrivas om både Naim och Bonnec i positiva ordalag. Andra märken som kan prestera tune-mässigt är Neat (enligt utsago), Sherwood, JPW, KEF och Totem.

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 14, 2007 23:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
HighEnd '04. Akurate 242.

Image
Just det, den där uppsättningen var ju inte så lysande. Men att det fanns surroundhögtalare lade jag aldrig märke till, men det lät väl illa nog från frontarna.

Nu var det ju inte bara hårdvaran som lät illa, "skotten" som demade hade en mycket märklig inställning till vilka fonogram som skulle spelas.

Det hade förmodligen varit såväl billigare som efffektivare om Linn hade avböjt deltagande på mässan och erbjudit gratis taxi (tex på en skylt utanför hotellet) till High Fidelity.... inkl god förtäring i form av espresso....

/ B

Post subject:
PostPosted: Fri Jun 15, 2007 02:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det där med bio-system var nog bara mitt minne som spökade.

Men att högtalarna stod helkonstigt uppställt stämde i a f.

/M

Post subject:
PostPosted: Fri Jun 15, 2007 11:14 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

För att återgå till det ursprungliga ämnet, vad är prisvärdhet?

Jag tar en liknelse.

Jag har varit intresserad av vin i över 20 år och har samlat på det lika länge.
I början uppfattade jag skillnaden mellan ett 50-kronors vin och ett 100-kronors, jag tyckte att ett för 200 kanske var lite bättre men uppfatttade inte skillnaden mellan ett för 200 mot ett för 400.
Ju mer jag testat desto exklusivare och mer tränad smak har jag fått för vin, så nu känner jag en klar skillnad på ett 400-kronors vin mot ett 100-kronors, förutsatt att priset motsvarar kvalitéten, vilket är en helt annan sak..
Sen är det ju upp till mig hur mycket är jag beredd på att lägga ner på en upplevelse av denna form...

När jag ser till mina vänner som inte delar samma intresse, så tycker de att mina viner är godare än de viner de brukar dricka, men de skulle aldrig tänka tanken att köpa ett vin för t ex 300.
De har dock gått upp till lite dyrare viner när de inser att det är en skillnad mellan ett vin 60 kr mot ett för kanske 90...

Det jag vill ha sagt är att man tränar upp sig till att uppfatta skillnader mellan olika saker genom att pröva mycket, vare sig det gäller mat, vin, bilar eller stereo.

Efter det är det upp till var och en att göra sin egen avvägning, tycker jag t ex att ett vin får kosta max 500 kr så får man leta bland dessa för att hitta vad som är prisvärt.
Var och en har sin nivå av erfarenhet, prioritering och plånbok som styr var man hamnar.

Det viktiga är att man njuter och är nöjd med sina val, cease the day.

/Per

Post subject:
PostPosted: Fri Jun 15, 2007 13:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Precis, det är skillnad på Mycket pengar och Dyrt.

..eller Lite pengar och Billigt.

/M

Post subject:
PostPosted: Fri Jun 15, 2007 18:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tråden tog en lätt filosofisk vändning - kul!

Prisvärdhet är givetvis bara något som den betalande kan avgöra. Liknelsen med vin är talande. Finns det någon värre än en bedömning av ett antal viner där också priset spelar för roll hur bra betyg vinet får?

Personligen tycker jag inte att det är testaren som ska avgöra prisvärdheten även om denne givetvis får ha synpunkter. Dvs först redovisar man vinets placering i absoluta tal, dvs enbart efter upplevelse och smak. Detta är givetvis en lika subjektiv bedömning som prisvärdhet men lär man känna en skribents/vinprovares smak så kan man snart bedömma de omskrivna vinerna i ljuset av detta.

Prisvärdheten bedömmer jag som ska betala. Om ett vin A bara är något bättre än B, är denna skillnad då värd 200:-? Eller 50:-?

För att återgå till topic, är en förstärkare A som låter något bättre än B värd 100.000:- extra? För min egen del kan jag bara svara nix. Ingen förstärkare överhuvudtaget är värd den slanten. För andra kan det vara prisvärt för att det innebär den sista viktiga pricken över i´et.

Den dagen jag vadar i pengar tycker jag förmodligen annorlunda. Framför allt om den dyrare förstärkaren ochså är lite snyggare :-)

/ B

Post subject:
PostPosted: Fri Jun 15, 2007 23:36 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Bill50x wrote:

Prisvärdhet är givetvis bara något som den betalande kan avgöra. Liknelsen med vin är talande. Finns det någon värre än en bedömning av ett antal viner där också priset spelar för roll hur bra betyg vinet får?

/ B
Det är därför jag gillar de skribenter som gör två olika bedömningar, en på kvalitet och en på prisvärdhet.

Skål :D

/Per

Post subject:
PostPosted: Sat Jun 16, 2007 03:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

PerK wrote:
Bill50x wrote:

/ B
Det är därför jag gillar de skribenter som gör två olika bedömningar, en på kvalitet och en på prisvärdhet.

Skål :D

/Per
Skål på dig du!

Helt rätt. Poängbedömning i absoluta termer och råd i form av prisvärdhet är det bästa. Råd där vinet dessutom kombineras med något ätbart är ännu bättre. OM vinet är tänkt som matvin alltså.

/ B

Post subject:
PostPosted: Sat Jun 16, 2007 09:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

100k är mycket pengar, men om man inte äter lunch ute på jobbet är det det beloppet man spar in på en 6 år...
Åka cykel istället för bil (alt buss) spar minst lika mycket till!

Man kan köpa dyra saker om man spar in på en massa småkostnader.
Enkelt val enl mig...

Samma med vin, köper helre ett dyrt bra vin då o då, än hinkar vin dagligen

Lägga några 100k på en bil + 20k på fälgar går bra, det är inte dyrt, man ser sällan diskussioner om prisvärt då inte... :wink: :lol:

Post subject:
PostPosted: Sat Jun 16, 2007 10:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Prisvärdhet, prisnivå och prioriteringar (kanske ett nytt ämne?); Det är märklgt hur de flesta prioriterar! Många kan tänka sig att lägga tiotusentals kronor på resor, hudra-tusentals kronor på bilar och miljoner på hus, men endast några tusen på hifi. Till synes utan at reflektera över vad som ger mest upplevelser för pengarna (känsla-tid-produkt). Jag tror att det till största delen beror på oupplysning och inte nödvändigtvis på ointresse. Använder man sin stereo/hifi timtals dagligen så tycker jag att man får otroligt mycket för pengarna, även om man slantat kanske flera 100tkr på skivor och hifi. jag tror inte det är många som lägger t.ex. mer på hifi än på t.ex. gardiner i sitt hem. Det *tycker jag* är i det närmaste sjukt. Hur mycket mervärde ger dyrare gardiner jfrt. med det mervärde mots. pengar gör på hifi?

Post subject:
PostPosted: Sat Jun 16, 2007 10:42 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

hardcorelinnie wrote:
Prisvärdhet, prisnivå och prioriteringar (kanske ett nytt ämne?); Det är märklgt hur de flesta prioriterar! Många kan tänka sig att lägga tiotusentals kronor på resor, hudra-tusentals kronor på bilar och miljoner på hus, men endast några tusen på hifi. Till synes utan at reflektera över vad som ger mest upplevelser för pengarna (känsla-tid-produkt). Jag tror att det till största delen beror på oupplysning och inte nödvändigtvis på ointresse. Använder man sin stereo/hifi timtals dagligen så tycker jag att man får otroligt mycket för pengarna, även om man slantat kanske flera 100tkr på skivor och hifi. jag tror inte det är många som lägger t.ex. mer på hifi än på t.ex. gardiner i sitt hem. Det *tycker jag* är i det närmaste sjukt. Hur mycket mervärde ger dyrare gardiner jfrt. med det mervärde mots. pengar gör på hifi?
Det där med oupplysning tror jag starkt på, de flesta tror att alla CD-spelare låter likadant, de brukar oftast få ett abrubt uppvaknande när de kommer hem och lyssnar.
Sen tror jag att en hel del beror på hur folk använder musiken, många har den på som bakgrund, det är väldigt få som verkligen sätter sig ner och lyssnar koncentrerat.
Sedan har vi den enkla åtkomsten med nedladdad musik som komprimeras och bränns på CD, resulterande i 20 CD i en... Ett ofog för kvalitéten...

Oj, vad gammal jag lät helst plötsligt :D

/Per

Post subject:
PostPosted: Sat Jun 16, 2007 11:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Vi har helt enkelt olika prio här i livet. Och när budgeten är begränsad, vilket den är för de allra flesta, så satsas slantarna givetvis på det som upplevs som trevligast. Jag har tex en arbetskamrat som mycket väl skulle kunna köpa sig en hygglig anläggning och vars fru ständigt lyssnar på musik. Men vare sig han eller frun skulle drömma om att köpa något nytt förrän det gamla går sönder och inte går att reparera till en rimlig kostnad. Och köps det nytt så får det inte kosta mer än några tusen, huvudsaken är att det låter. Han skulle direkt höra skillnaden mot en bra Linn-rigg men att skulle uppskatta prisskillnaden :-)

Reser utomlands ett par veckor gör han dock flera gånger om året. Och det är hans prio, och han är inte ensam. Tvärtom.

Har man som min flickvän ett rikt sällskapsliv med middagsbjudningar å så är inte stereon prio. Den är oftast avstängd i de sammanhangen. Men gardinerna syns hela tiden och dom får då givetvis kosta! Nu är min flickvän mycket musikintresserad men hon är fullt nöjd med sin gamla 70-talsanläggning (den låter faktiskt hyggligt bra). Hon tycker givetvis att det låter bättre hos mig och kan tänka sig investera i lite bättre grejor hemma. Men 10-15 tusen är smärtgränsen, det är roligare att resa upp slantarna, bjuda på middagar, gå på konserter (senast var Rosie Thomas och Joanna Newsom), teater, äta ute med vänner....

/ B

Post new topic  Reply to topic  [ 161 posts ]  Go to page Previous 17 8 9 10 11 Next

All times are UTC+02:00