Thomas_A wrote:
1. Jag finner inga belägg för att LP12/Lingo skulle vara bättre än Linn Axis med avseende på mätningar (det är helt sant, mätningarnasäger inte att LP12/Lingo skulle vara bättre).
2. Det finns inga belägg (data, blint, nivå-hastighetsmatchat etc) som styrker en hörbar skillnad enbart mellan drivverken.
Kan inte fatta att jag lägger mig i den här infantila debatten (som ändå inte leder någon vart), med åsikter i ett inlägg som redan har framförts, men här kommer det i.a.f. ...
Punkt 1. Det är ett OK uttalande om man beaktar ditt "Jag finner" och "med avseende på mätningar". Det stora problemet är att du mäter en egenskap som inte spelar den roll du tror för resultatet. "mätningarna säger inte att LP12/Lingo skulle vara bättre" På det du mäter, ja. Men som Lejonklou sa så är det oväsentligt för resultatet! "Bättre" mätresultat gav sämre skivspelare. Här är ännu ett exempel på hur en till synes vettig mätning visar sig värdelös för att bedöma om det är bra eller ej: Livemusik har oftast med distorsion än uppspelad studiomusik, men är den sämre musikaliskt för det? Att ta fasta på en mätbar egenskap och tro att den har betydelse för något annat är knappast vetenskapligt. Det är faktiskt fundamentalt felaktigt!
Ett exempel: Formel 1 är den snabbaste (på en bana som svänger åt båda hållen) bilsporten. Röda bilar har vunnit världsmästerskapen i Formel 1 i 5 år i rad under 2000 talet. Det finns alltså goda anledningar att tro att röda bilar är snabbast av alla bilar i världen. Om jag nu tar 100 personbilar och mäter deras exakta färgnyans så kan jag säga vilken som är snabbast, nämligen den som är närmast den Ferarriröda nyans som visat sig vara en vinnare i värsta klassen. Problemet med detta är att man mätt en egenskap som inte är väsentlig för resultatet! Det enklaste om man vill veta vilken som är snabbast är väl att kolla vilken bil som har lägst varvtid på en given bana? Detta kallar vi tunedem.
Punkt 2. På denna punkt har du fel. Tusentals Linnkunder har inte fel. Målet med en (Linn)skivspelare är INTE att uppfylla det du mäter. Målet är att optimera den (till största delar) ordlösa känslomässiga kommunikationen mellan två eller flera människors hjärnor. Mätmetoden för att bedöma den kommunikationskanalen kallar vi för tunedem. När vi med denna metod mäter en apparats förmåga att kommunicera så kommer vi fram till enkla slutsatser om vad som är bättre och vad som är sämre. Bättre på det väsentliga, nämligen kommunikationsförmågan! För enkla uppenbara sanningar där alla är överens krävs knappast belägg, det är uppenbart!
Detta kallar i.a.f. jag belägg, även om jag vet att inte du gör det. Jag har dessutom egna öron och en hjärna med förmåga att tolka deras mätresultat, enkelt. Att jämföra skillnaden mellan dessa verk med samma arm/p.u. ger närmast en chock för alla de individer som har tillgång till denna kommunikationskanal och kan bedöma den väsentliga egenskapen.
Du får naturligtvis gärna svara på detta inlägg Thomas, men du behöver inte, för jag har ingen avsikt att debattera med dig. Nivån på dina inlägg är under allas vår värdighet. Endast den vänliga och hövliga stämning som råder här på forumet hindrar mig från att uttrycka min verkliga syn på dina förtjänster som "forskare" i de utryckliga ordalag som jag egentligen finner lämpliga.