selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 16:52

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 260 posts ]  Go to page Previous 17 8 9 10 1118 Next
Author Message
PostPosted: Sun Mar 14, 2010 20:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
Håller faktisk med om att jämförelsen haltar lite, en färdig prudukt är en färdig produkt en i byggsats gör att många tvekar och givetvis kommer även priset att gå upp för att få en färdig produkt, så ska man jämföra PiP så är det ju färdigbyggda som gäller om man ska göra en prisjämförelse

Sen är det en utmärkt idé att ge kunden alternativet att bygga själv, vilket då också iofs inte ger någon kvalietetskontroll om det är rätt gjort
Visst haltar jämförelsen. Men att prata om att "köpa reservdelar" tycker jag låter lite nedlåtande. Och ett par färdigbyggda piP, lackade eller fanerade i svartask, ek eller körsbär, är faktiskt 750kr billigare än ett par M109. Sedan tillkommer stativ, som för M109 kostar 2.250 kr och för piP 1.550 kr (inkl topplatta) plus 300 kr för de "berömda" mjukfötterna. 8)

Sedan om de i övrigt är jämförbara rent prestandamässsigt, får var och en avgöra eller hur? :wink:

/mvh

PostPosted: Sun Mar 14, 2010 22:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

torig wrote:
Du verkar lite småsur Fredrik
Ber om ursäkt! Var inte alls sur, bara väldigt trött.

Det var ingen avsiktlig värdering i uttrycket 'reservdelar'. Jag skulle ha skrivit 'delar' istället.

PostPosted: Mon Mar 15, 2010 10:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tvivlar inte på att Pip-högtalarna är bra, men ur ett prismässigt perspektiv så ska de inte
jämföras med Katan eller Majik 109.

Pip-klonerna Guru kostar i plug-n-play-utförande kostar ca 30.000kr med ett par stativ, och det
är förmodligen därikring som ett par Pip skulle hamna om de såldes via detaljhandeln.

Ett par Majk 109 i delar med en obehandlad låda skulle inte kosta speciellt mycket om de köptes
direkt från Linn.

/M

PostPosted: Mon Mar 15, 2010 10:29 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Det var ett jävla piPande i den här tråden..

Jag har lyssnat på piP, de lät lika dra /dåligt som vilken dussinhögtalare från valfri medelmåttig tillverkare som helst.

Nu till en rolig berättelse som belyser skillnaden mellan Vi som lyssnar på Musik och De som lyssnar på Ljud. Vi hade ett par elektriker som drog in ny el i vår nya lägenhet. En av dem var lärjunge till Ingvar Öhman. Han hade gått på föreläsningar som hållits av denna och beskrev honom med avgudande termer. Elektrikern i fråga var det inget fel på han var väldigt trevlig och om jag förstod det hela rätt så hade han gått en ljudtekniker utbildning där bla Ingvar Öhman var lärare. Nu jobbade han som elektriker.. Nåväl han hade bokat in en lyssningstid hemma hos Ingvar sedan flera månader och hans kompis hade fått förhinder så han bjöd med mig istället. Vilket jag uppskattade och tackade ja. Det visade sig senare att han blandat ihop dagarna och "i morgon" var tydligen samma dag och då prioriterade jag att hämta/prova förlovningsringarna som jag och min fästmö hade inhandlat hos hovleverantör W.A. Bohlin istället.

Den här killen hade ett seriöst Ino system där han bodde ensam i en liten sommarstuga i utkanten av Stockholm. Tror det var pi60s med extra basmoduler (4 stycken) Nad 218 slutsteg, Pioneer 668 osv dvs han hade köpt hela konceptet och gillade att spela högt, inget fel med det.

Jag har en hel del skivor, omkring 2500 vinyler och närmare 1500 cd skivor, något som tydligen imponerade på honom och han sa att det kändes som att vandra runt på Åhlens (Jaha köper du dina skivor där? tänkte jag). Så jag frågade honom vad han gillade för musik och fick följande svar "du vet all ny musik är mastrad som skit.. ta Britney Spears tex hennes nya skiva är helt söndermastrad. Har du hört soundtracket till "Det femte elementet"? Jag blev tyst en stund innan jag svarade "Nej, men jag har sett filmen och har den på dvd" samtidigt som jag tyst tänkte vilken INiOt.. och tyckte lite synd om honom med en bild i mitt inre där han satt ensam i en stuga i skogen lyssnande på soudtracket till femte elementet på repeat..

PostPosted: Mon Mar 15, 2010 11:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

El Mero Mero wrote:
Jag har lyssnat på piP, de lät lika dra /dåligt som vilken dussinhögtalare från valfri medelmåttig tillverkare som helst.
I vilket sammanhang och med vilken front-end lyssnade du?

/ B

PostPosted: Mon Mar 15, 2010 11:48 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Quote:
Minns när Peter på Takt & Ton talade om för min svåger att han minsann aldrig hade hört en hemmabyggd högtalare som lät annat än skokartong och att det var i det närmaste omöjligt att bygga något som lät bra.

I dag när man kan köpa testmickar och programvara för under tusenlappen och det lätt blir en forumhobby att selektera ut bästa pang/peng elementen och bygga balla projekt,gärna med hjälp av CAD och tillsammans beräkna och lyssna sig fram till ett så bra filter som bara går så tror jag inte hans påstående håller längre....
Tror nog Peter har rätt fortfarande, ivarge fall i 999 av 1000 fall. Eller vad påstår du vanliga hemmapulare har för "verktyg" eller resurser i jämförelse med företag som tex. Linn och B&W.

mvh

PostPosted: Mon Mar 15, 2010 11:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

El Mero Mero wrote:

Nu till en rolig berättelse som belyser skillnaden mellan Vi som lyssnar på Musik och De som lyssnar på Ljud. Vi hade ett par elektriker som drog in ny el i vår nya lägenhet. En av dem var lärjunge till Ingvar Öhman. Han hade gått på föreläsningar som hållits av denna och beskrev honom med avgudande termer. Elektrikern i fråga var det inget fel på han var väldigt trevlig och om jag förstod det hela rätt så hade han gått en ljudtekniker utbildning där bla Ingvar Öhman var lärare. Nu jobbade han som elektriker.. Nåväl han hade bokat in en lyssningstid hemma hos Ingvar sedan flera månader och hans kompis hade fått förhinder så han bjöd med mig istället. Vilket jag uppskattade och tackade ja. Det visade sig senare att han blandat ihop dagarna och "i morgon" var tydligen samma dag och då prioriterade jag att hämta/prova förlovningsringarna som jag och min fästmö hade inhandlat hos hovleverantör W.A. Bohlin istället.

Den här killen hade ett seriöst Ino system där han bodde ensam i en liten sommarstuga i utkanten av Stockholm. Tror det var pi60s med extra basmoduler (4 stycken) Nad 218 slutsteg, Pioneer 668 osv dvs han hade köpt hela konceptet och gillade att spela högt, inget fel med det.

Jag har en hel del skivor, omkring 2500 vinyler och närmare 1500 cd skivor, något som tydligen imponerade på honom och han sa att det kändes som att vandra runt på Åhlens (Jaha köper du dina skivor där? tänkte jag). Så jag frågade honom vad han gillade för musik och fick följande svar "du vet all ny musik är mastrad som skit.. ta Britney Spears tex hennes nya skiva är helt söndermastrad. Har du hört soundtracket till "Det femte elementet"? Jag blev tyst en stund innan jag svarade "Nej, men jag har sett filmen och har den på dvd" samtidigt som jag tyst tänkte vilken INiOt.. och tyckte lite synd om honom med en bild i mitt inre där han satt ensam i en stuga i skogen lyssnande på soudtracket till femte elementet på repeat..
Hoppas att du har testat Ino högtalare med Linn elektronik, för jag kan säja att ett par Linnburkar med 668/denon/ekk kommer inte heller att imponera på en inbiten Linnist

Självklart är det ju tråkigt om man lyssnar bara på bra inspelningar och inte på musik som man gillar

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Mon Mar 15, 2010 12:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

siffernisse wrote:
Quote:
Minns när Peter på Takt & Ton talade om för min svåger att han minsann aldrig hade hört en hemmabyggd högtalare som lät annat än skokartong och att det var i det närmaste omöjligt att bygga något som lät bra.

I dag när man kan köpa testmickar och programvara för under tusenlappen och det lätt blir en forumhobby att selektera ut bästa pang/peng elementen och bygga balla projekt,gärna med hjälp av CAD och tillsammans beräkna och lyssna sig fram till ett så bra filter som bara går så tror jag inte hans påstående håller längre....
Tror nog Peter har rätt fortfarande, ivarge fall i 999 av 1000 fall. Eller vad påstår du vanliga hemmapulare har för "verktyg" eller resurser i jämförelse med företag som tex. Linn och B&W.

mvh
Så du menar att 999 av 1.000 par hembyggen/byggsatser låter skokartong/skit?

/M

PostPosted: Mon Mar 15, 2010 12:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
El Mero Mero wrote:

Hoppas att du har testat Ino högtalare med Linn elektronik, för jag kan säja att ett par Linnburkar med 668/denon/ekk kommer inte heller att imponera på en inbiten Linnist
+1

Det finns många högtalare jag skulle kunna tänka mig att ha hemma, så länge det är bra elektronik
före. Givetvis finns det rätt många högtalare jag i n t e skulle vilja använda också.

/M

PostPosted: Mon Mar 15, 2010 13:58 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Magnus wrote:
siffernisse wrote:
Quote:

mvh

/M
Skit är det du som sa, men visst. Ja. Sedan finns det säkert ett fåtal undantag som jag också påpakade. Lejonklou är ett av undantagen vad gäller elektronik tex. Marcuscable vad gäller komponentkablage tex.

mvh

PostPosted: Mon Mar 15, 2010 14:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

El Mero Mero wrote:
Nu till en rolig berättelse <snip> ...lyssnande på soudtracket till femte elementet på repeat..
Historien kanske är rolig, men säger den något om hur piP låter i jämförelse med jämförbara Linn-högtalare? Jag har fö även hört Linn 242 låta überjävligt illa men inte skulle jag döma ut alla Linns produkter och deras kunder för det. Inte ens om sopgubben som besöker mig har köpt Linn...

Det må vara att devota hardcore-linnisar skiter i hur det låter så länge "man förstår musiken" men faktum är att många av dagens skivsläpp är undermåliga ljudmässigt. Det hör varje seriös person om man jämför en original-cd med en remastrad nyutgåva. Det brukar låta bättre i plastiga datorhögtalare på låg volym men jag hoppas verkligen inte att det är samma förhållande med Linns grejor...

Jag har för övrigt inga problem att vare sig förstå musiken, följa med i basgångarna eller uppskatta god musik även om den är söndermastrad. Men vissa skivor låter så plågsamt illa att det faktiskt förstör njutningen. Och det har jag väl rätt att tycka utan att få nedlåtande kommentarer om det? Och inte spelar det någon roll om jag är elektriker eller inte heller...

Lite tråkigt att vissa här har en sådan nedlåtande attityd mot allt som inte passar in i Linn-mallen, tunedem och hela tjillevippen. Tack och lov finns det motvikt mot sådant tunnelseende - ingen nämnd, ingen glömd :-)

/ B

PS. Just detta med mastring och det så kallade "loudness race" (eller loudness war) är bland annat en anledning till att tex (många) vinylskivor låter så bra. Både ljud- och tunedem-mässigt.

PostPosted: Mon Mar 15, 2010 14:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

siffernisse wrote:
Magnus wrote:
siffernisse wrote:

mvh

/M
Skit är det du som sa, men visst. Ja. Sedan finns det säkert ett fåtal undantag som jag också påpakade. Lejonklou är ett av undantagen vad gäller elektronik tex. Marcuscable vad gäller komponentkablage tex.

mvh
Om en högtalare låter "skokartong" så uppfattar i a f jag det som att det menas att den låter "skit", du kan byta ut
det ordet mot annat valfritt ord med negativ innebörd...

Hade du sagt att 999 av 1000 högtalarpar bra, men låter sämre än Linn-högtalare så hade det varit en annan sak.

/M

PostPosted: Mon Mar 15, 2010 15:38 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Quote:
Om en högtalare låter "skokartong" så uppfattar i a f jag det som att det menas att den låter "skit", du kan byta ut
det ordet mot annat valfritt ord med negativ innebörd...
Nej, menade faktiskt inte riktigt "skit" med något som låter som "skokartong". Vad Peter menade vet jag inte, men han brukar vad jag erfarit inte hålla igen på adjektiven när han tycker något, därför satte jag inte in ordet "skit" i uttrycket "skokartong, men du känner nog honom bättre. Prestandan är väll normalfördelad med ett stort antal som låter "mediokert" och ett mindre antal som låter "skit" och "bra" bland hemmabyggena.

mvh

PostPosted: Mon Mar 15, 2010 15:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Denna tråd har tyvärr en del information som inte är helt korrekt. Vinklat om man är väldigt snäll. 8)
Båda sidor överdriver fördelar i egna produkter och överdriver nackdelar i andra produkter.
Dessutom prestenteras egna tyckanden ofta som fakta.
Snälla,var försiktiga i denna annars intressanta tråd!

Ett par snabba fakta för att balansera debatten. De på faktiskt betonar VISST installation. Kanske mer än Linnister tom!
Att då jämföra tex INOs högtalare utan att sätta upp dem korrekt är inte rättvist.
Tycker det är märkligt att uttala sig om något utan att ge bästa förutsättningen för lyssnandet.
Det gäller givetvis alla produkter, även "icke Linn".

Rättvist vore tex att ge Lejonklou o IO fria händer i två identiska rum.
Då kunde man ge dom ett par kul uppgifter
A/ obegränsad budget på utrustning och akustikfix/möbler (fritt val på utrustning)
B/ samma budget; tex 10k, 100k, 300k (fritt val på utrustning)
C/ samma utrustning, fri budget på akustikfix/möbler
D/ samma utrustning men utan att få röra rummet (möblerat som normalt svenskt v-rum)
(C o D delas upp i två delar; en med IO's favvogrejjer och en med Lejonklou's favvogrejjer)

Plus fler alternativa C o D; med IO's favvoelektronik&Linn högtalare, ,med Lejonklou's favvoelektronik&INO högtalare.

Ja ni fattar grejjen...en massa kul tester med olika kombinationer. Alla avlyssnas blint och "betygsätts". Detta är snabbt skrivet så ha överseende med om något missats!

Skulle ta allt för lång tid att kommentera allt i tråden men väljer den sista. Skribenten ska inte bahöva känna sig speciellt utpekad, var helt enkelt det sista som behövde kommenteras.
Quote:
Direktlödda kablar till elementen har linn haft i över 20 år ( undantaget komponent 104, där det används kabelskor ).
Och de har varit rätt ensamma om detta.
Nope, stämmer inte. 3K array har i Akurate, Artikulat, Klimax, Komri (dessa har jag mekat med) snabbkopling!
Samt flertalet snabbkopplingar i resten av kablaget med...
Linn har sedan flertalet år arbetat med "tillräckligt bra" enl deras R/D. Är just det svar man får om man frågar om varför.. Jag hade givetvis föredragit en annan inställning.

PostPosted: Mon Mar 15, 2010 16:36 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Denna tråd har tyvärr en del information som inte är helt korrekt. Vinklat om man är väldigt snäll. 8)
Båda sidor överdriver fördelar i egna produkter och överdriver nackdelar i andra produkter.
Dessutom prestenteras egna tyckanden ofta som fakta.
Snälla,var försiktiga i denna annars intressanta tråd!

Ett par snabba fakta för att balansera debatten. De på faktiskt betonar VISST installation. Kanske mer än Linnister tom!
Att då jämföra tex INOs högtalare utan att sätta upp dem korrekt är inte rättvist.
Tycker det är märkligt att uttala sig om något utan att ge bästa förutsättningen för lyssnandet.
Det gäller givetvis alla produkter, även "icke Linn".

Rättvist vore tex att ge Lejonklou o IO fria händer i två identiska rum.
Då kunde man ge dom ett par kul uppgifter
A/ obegränsad budget på utrustning och akustikfix/möbler (fritt val på utrustning)
B/ samma budget; tex 10k, 100k, 300k (fritt val på utrustning)
C/ samma utrustning, fri budget på akustikfix/möbler
D/ samma utrustning men utan att få röra rummet (möblerat som normalt svenskt v-rum)
(C o D delas upp i två delar; en med IO's favvogrejjer och en med Lejonklou's favvogrejjer)

Plus fler alternativa C o D; med IO's favvoelektronik&Linn högtalare, ,med Lejonklou's favvoelektronik&INO högtalare.

Ja ni fattar grejjen...en massa kul tester med olika kombinationer. Alla avlyssnas blint och "betygsätts". Detta är snabbt skrivet så ha överseende med om något missats!

Skulle ta allt för lång tid att kommentera allt i tråden men väljer den sista. Skribenten ska inte bahöva känna sig speciellt utpekad, var helt enkelt det sista som behövde kommenteras.
Quote:
Direktlödda kablar till elementen har linn haft i över 20 år ( undantaget komponent 104, där det används kabelskor ).
Och de har varit rätt ensamma om detta.
Nope, stämmer inte. 3K array har i Akurate, Artikulat, Klimax, Komri (dessa har jag mekat med) snabbkopling!
Samt flertalet snabbkopplingar i resten av kablaget med...
Linn har sedan flertalet år arbetat med "tillräckligt bra" enl deras R/D. Är just det svar man får om man frågar om varför.. Jag hade givetvis föredragit en annan inställning.

Du har rätt i att det går "snabbkopplingskontakt" från delningsfiltret till elementen i komponent 104. ( inte kabelskor, som jag slarvigt skrev i hastigheten). Jag är dock väldigt tveksam om dessa snabbkontakter (eg. datakontakter) är bättre än vanliga kabelskor.
Är det verkligen så i de övriga nya linnhögtalarna också? På 90-talet var det helt otänkbart med olödda förbindelser internt i linns högtalare. Tex. har hela 90-talets serie från Linn Index 2 tom. Keltik alla lödda förbindelser internt i högtalaren.
Då borde det bli bättre med lödning direkt på kretskortet i de nyare högtalarna, om nu detta slarvats med i fabriken. Läge för moddning med andra ord.
Varför anstränga sig med lödning av bananer utanför högtalaren, om man inte använder lödning inuti?

Last edited by Rutger on Mon Mar 15, 2010 19:12, edited 3 times in total.

Post new topic  Reply to topic  [ 260 posts ]  Go to page Previous 17 8 9 10 1118 Next

All times are UTC+02:00