selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Jun 16, 2024 09:20

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 842 posts ]  Go to page Previous 17 8 9 10 1157 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 17, 2004 12:22 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 30, 2003 14:06
Posts: 367
Location: Singapore
equi2 wrote:
Script ska ju räknas som en av de bättre skivorna. Jag tycker dock den låter rätt "gammal" och trist i ljudet. Fast då har jag iofs inte lyssnat på den sen jag bytte högtalare, kanske är dags? :D
Känner inte igen att ljudet skulle vara tråkigt. Den jag har (lp) är rätt välljudande.
Quote:
Quote:
fisken var mycket tråkigare än Marillion med honom...
Tycker Fish-skivorna låter både roligare och bättre än Marillion. Fish låter färskare och på nåt sätt. Fast Marillions låtmaterial anser jag vara på exakt samma nivå som Fish (då Fish även har tagit med sig flertalet låtar till sin solo-karriär).
Här har jag svårt att säga emot då jag hört så lite Fish men det jag hört (internal exile och skivan efter den), tycker jag inte alls håller samma klass som det han gjorde med Marillion.

Men så är ju smaken som den är också...
Quote:
Själv tänkte jag vid nästa skivbeställning köpa Marillon - From Stoke Row to Ipanema (2-DVD)... <snipp>
EDIT: Verkar som att Fish stack 12 Sep 1988 (enligt Marillion.com).
Värt att köpa ändå ändå?
Vet ej.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 17, 2004 13:52 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2785
Location: Uppsala
sportbilsentusiasten wrote:
Ayn wrote:
Phil Collins - Hello, I must be going och Face value. Mannen kan trumma...
Ja DET kan han banne mig. En av få artister som är bättre solo än i grupp.
Han är sanslöst bra!
Det finns andra f.d. Genesis-medlemmar som är ännu bättre solo 8)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 17, 2004 14:10 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 30, 2003 14:06
Posts: 367
Location: Singapore
Så måste jag vara motvals och bakåtsträvande igen då :evil:

Tycker att t.ex. Selling England by the Pound slår både Phil Collins och Peter Gabriels soloalster med hästlängder.

Eller menade du någon annan genesismedlem?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 17, 2004 15:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 23, 2004 15:00
Posts: 964
Location: Ljusdal
En påsidanomkommentar.

Jag förmodar att kommentarerna i filmen american psyco knappast ungått att blivit sågad här på forumet med tanke på vad han tycker om Genesis :D

_________________
Peter


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 17, 2004 15:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 29, 2004 16:54
Posts: 546
Location: umeå
Jag kan då inte på något som helst sätt hålla med om att Collins är bättre solo än Genesis. Visst kan hans första soloplatta funka och någon låt till, men vad har han gjort för bra på sisten? Komersiell pop smörja, är det ens riktiga trummor på hans senaste verk. Radio Rix spelar ju hans låtar, det säger lite om kvaliten tycker jag. Men han kan verkligen lira slagverk, när han vill.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 17, 2004 15:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Ayn wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Ayn wrote:
Phil Collins - Hello, I must be going och Face value. Mannen kan trumma...
Ja DET kan han banne mig. En av få artister som är bättre solo än i grupp.
Han är sanslöst bra!
Det finns andra f.d. Genesis-medlemmar som är ännu bättre solo 8)
OK, finns det fler än Peter Gabriel o Phil som har solat av genesis gubbarna?
Jag som gillar trummor är rätt såld på Phil, men Peter är ju höjdarbra med


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 17, 2004 15:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 29, 2004 16:54
Posts: 546
Location: umeå
Steve Hackett lämnade skutan -77 tror jag. Han tog med sig Genesis soundet tycker jag. Har gjort en del bra, vissa grejer riktigt bra. Mike Rutherford hade sitt Mike and the mecaniks samt några solo plattor. Även Banks har gjort solo släpp, nu senast ett klassiskt album framfört av en symfoniorkester. Till sist Antony Philips, gitaristen som Hackett efterträdde. Philips har gjort en hel del album under 70-talet, det mesta verkar vara ganska snällt och uddlöst. Tror jag i alla fall efter vad jag har lyssnat på.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 17, 2004 23:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 23, 2004 15:00
Posts: 964
Location: Ljusdal
Idag landade Deep purple live in paris 1975 i brevlådan, tyvärr då på cd så jag hade inget riktigt bra att avnjuta den i men om vi bortser från det.
Detta var den sista konserten som Blackmore gav tillsammans med DP innan han lämnade dom för Raionbow (April -75)
Spelningen är som alltid efter -74 rätt hård och snabb med funkiga inslag av Hughes bas.
Höjdpunkten är ändå highway star där Blackmore spelar hårdare och snabbare än många gånger förr.
Skulle vilja se den gitarrist som spöar han där när det gäller hårdhet/snabbhet och samtidigt den otroliga känsla han har på stratan.

Om ni inte hittar denna platta i sverige rekommenderar jag dubbeln final concerts istället där man plockat låtarna från denna konsert.

Kan säga att rysningarna är inte små efter ha hört dem såhär, hade man varit där -75 skulle man troligen flinat än :D

_________________
Peter


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 17, 2004 23:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 23, 2004 15:00
Posts: 964
Location: Ljusdal
Skiva nummer 2 som landat är Eilert Pilarm "forever"
Jag har sen tidiagare samtliga hans skivor i samlingen men frågan är om han på forever sjunger falskare än han någonsin gjort.
En platta för den sanne Eilertlyssnaren, rekommenderas varmt.

_________________
Peter


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 17, 2004 23:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
stranna wrote:
Idag landade Deep purple live in paris 1975 i brevlådan, tyvärr då på cd så jag hade inget riktigt bra att avnjuta den i men om vi bortser från det.
Detta var den sista konserten som Blackmore gav tillsammans med DP innan han lämnade dom för Raionbow (April -75)
Spelningen är som alltid efter -74 rätt hård och snabb med funkiga inslag av Hughes bas.
Höjdpunkten är ändå highway star där Blackmore spelar hårdare och snabbare än många gånger förr.
Skulle vilja se den gitarrist som spöar han där när det gäller hårdhet/snabbhet och samtidigt den otroliga känsla han har på stratan.

Om ni inte hittar denna platta i sverige rekommenderar jag dubbeln final concerts istället där man plockat låtarna från denna konsert.

Kan säga att rysningarna är inte små efter ha hört dem såhär, hade man varit där -75 skulle man troligen flinat än :D
VA, den har jag missat :shock:
Måste inhandlas omgående!
Håller med om Ritchie - en av med både teknik OCH känsla.
Alla i DP hade mycket av dessa två egenskaper.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 17, 2004 23:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
stranna wrote:
Skiva nummer 2 som landat är Eilert Pilarm "forever"
Jag har sen tidiagare samtliga hans skivor i samlingen men frågan är om han på forever sjunger falskare än han någonsin gjort.
En platta för den sanne Eilertlyssnaren, rekommenderas varmt.
Stranna, vi får ta o snacka ut om det här... :wink:
Eilert :? O du som gillar DP?
Jag mår dåligt bara att tänka på falsksången. 8)
Allt som "skär sig" i musik får min mage att vända sig ut o in.
Är nog nåt genetiskt, min son skriker då kantorn spelar fel på kyrkorgeln :oops:
Skillnaden mellan oss två är att jag kan behärska mig


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 18, 2004 00:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 23, 2004 15:00
Posts: 964
Location: Ljusdal
sportbilsentusiasten wrote:
stranna wrote:
Idag landade Deep purple live in paris 1975 i brevlådan, tyvärr då på cd så jag hade inget riktigt bra att avnjuta den i men om vi bortser från det.
Detta var den sista konserten som Blackmore gav tillsammans med DP innan han lämnade dom för Raionbow (April -75)
Spelningen är som alltid efter -74 rätt hård och snabb med funkiga inslag av Hughes bas.
Höjdpunkten är ändå highway star där Blackmore spelar hårdare och snabbare än många gånger förr.
Skulle vilja se den gitarrist som spöar han där när det gäller hårdhet/snabbhet och samtidigt den otroliga känsla han har på stratan.

Om ni inte hittar denna platta i sverige rekommenderar jag dubbeln final concerts istället där man plockat låtarna från denna konsert.

Kan säga att rysningarna är inte små efter ha hört dem såhär, hade man varit där -75 skulle man troligen flinat än :D
VA, den har jag missat :shock:
Måste inhandlas omgående!
Håller med om Ritchie - en av med både teknik OCH känsla.
Alla i DP hade mycket av dessa två egenskaper.
Ja känslan är det knappast något fel på hos de övriga heller, Ian Paice är min absoluta favorit bland trummisar, vilket driv och vilket sväng ha har i spelet, snackade med nån polare till Åke Bedlam Eriksson på -80 talet som sade att Paice var utbildad jazztrummis från början och man kan ju gärna tro det om man lyssnar på hans spel, speciellt de senaste 10 åren.
Paice var riktigt bra på-70 medans hans -80 tal är inte riktigt lika roligt, Whitesnake gick det väl rätt bra men sen tycker jag det dröjer tills han börjar spela med Steve Morse igen innan han får upp glöden igen.
Lyssna på konserten med londons symfoniorkester från -00 (tror jag)Där har vi en trummis som inte bara är gammal utan spelar bättre än någonsin.

Jo Lord är min favoritkeyboardist med tanke på att hammond är "mitt" instrument.

Måna grupper kommer och går men DP består, har lyssnat på purple i 20 år och samma låtar blir bara bättre och bättre ju roligare stereo man får.

Ang Eilert så är det många som inter riktigt förstår varför jag har han som liten favorit men har man varit på honom live på Krister Pettersons korvkiosk i Ytterhogdal så,,, :D (liten by i jämtlands län)

_________________
Peter


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 18, 2004 01:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Kan bara hålla med; Paice o Lord - vilka hjältar! Är det någon som kan räkna upp några nya artister som verkligen kan spela?

Sedan ska vi inte glömma min favvesångare - Ian Gillan. Jösses :shock:
(Coverdale var inte fel heller iof)
Är väl bara basisten Roger Glover som är "mänskligt" bra.

Coverdale drog ett tungt lass i Whitesnake där gamla DP medlemar kom o gick - också ett m bra band.
(tom blackmore var inne o spelade tillsammans med Coverdale/paice/Lord vid nåt tillfälle = så nära DP man kan komma)

Numera anspelas det på sex o sen fixar man till ljudet i mixningen... :cry:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 18, 2004 09:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 23, 2004 15:00
Posts: 964
Location: Ljusdal
Lustigt att du nämner Whitesnake, lyssnade på ready an´willing igår och jag har aldrig hört dom så bra någon gång (har ägt skivan i 20 år)
Den skivan har så mycket att komma med och nu på en LP12a så är det så bra att man vet inte vart man ska ta vägen.

_________________
Peter


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 18, 2004 11:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
stranna wrote:
Lustigt att du nämner Whitesnake, lyssnade på ready an´willing igår och jag har aldrig hört dom så bra någon gång (har ägt skivan i 20 år)
Den skivan har så mycket att komma med och nu på en LP12a så är det så bra att man vet inte vart man ska ta vägen.
En varning
Köp dock inte amerikanska utgåvor av Whitesnake - ommixade. Det tunga bluesgunget är borta


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 842 posts ]  Go to page Previous 17 8 9 10 1157 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited