selleri.de https://www.selleri.de/ |
|
Prisvärdhet https://www.selleri.de/viewtopic.php?t=3399 |
Page 9 of 11 |
Author: | sköldpadda [ Wed Jun 13, 2007 13:20 ] |
Post subject: | |
Quote: valde jag att spela Rage Against The Machine Med stereo som är bra på tune dem så blir även musik man normalt inte förstår sig på lätt att förstå sig på, och även uppskatta. /Martin |
Author: | sportbilsentusiasten [ Wed Jun 13, 2007 13:41 ] |
Post subject: | |
hemmamekare wrote: Men jag tycker det är nyanser i ljudet, inte i melodin eller hur lätt man kan följa med i den... hmmm. Vad ska man prova med för någon rörig låt då? Har du nåt bra exempel Sony? Ska försöka få tag i den låt som du nämner. På den verkar det behövas tänkas med huvudet. Tune dem är mycket enklare än så. 1/ ta en okänd låt. Spela de första 10-20 sekunderna 1-2 grr 2/ gör en ändring (ny försteg, flytta högtalarna ett par cm eller något annat..) 3/ spela samma låt igen. 4/ är det enklare att förstå vad de spelar, är musiken mindre rörig, spelar de mer tillsammans, passar det basisten sångaren etc gör mer "rätt" in i låten? (är det Bob Marley så ska trummorna gå i baktakt, men fortfarande driva låten frammåt) DEN första känslan; är det bättre/sämra kommer direkt utan att man behöver tänka. Bara KÄNN. Om du försöker anstränga dig med att lyssna, kommer du att lyssna på ljud (hur lät trumman, hur realistskt lät pianot) o då kan du inte avgöra vad som är bäst Tune. DET är tune dem. Tar man en låt man känner till så "lägger" hjärnan lätt till det som man vet sedan innan ska finnas i låten. En sådan låt funkar finfint om man är något erfaren med Tun dem men mindre bra för att förklara metoden. ALLA som jag visat Tune dem för har fattat direkt. EDIT, en fara med att köra tune dem med komplex musik är att man KAN förväxla "man hör bättre" med bättre Tune. Med ESS 227 hör man mycket bättre vad som försigår (än med 221) men det är mindre musikaliskt. Märks tydligt på Live DVD's, där det blir lite grötigt med 221 men OJ vilken känsla, röj, närvara o MENING i vad som händer. Exempel att applåderna är mer i takt (men mindre exakta ljudmässigt) |
Author: | sportbilsentusiasten [ Wed Jun 13, 2007 13:45 ] |
Post subject: | |
Mindrunner wrote: Det kan man väl säga är det yttersta när man inte ens hör vissa instrument i låten Typ flytta högtalarna ett par cm. ![]() |
Author: | Lejonklou [ Wed Jun 13, 2007 15:42 ] |
Post subject: | |
Jättebra beskrivning av Tune Method, Jan! Alla jag har visat metoden för har dock inte fattat direkt. Ibland måste man "lura" hjärnan att inte analysera. Mitt favoritknep är att gå ut ur rummet vid varje lyssning - där finns hela Tune-skillnaden kvar men ljudet är inte lika upplöst och snyggt. Efter det knepet är det väldigt få som inte får till det. |
Author: | sportbilsentusiasten [ Wed Jun 13, 2007 17:02 ] |
Post subject: | |
Lejonklou wrote: Alla jag har visat metoden för har dock inte fattat direkt. . ![]() Då kommer prestationskrav in i bilden = svårare. Tack för berömmet. ![]() |
Author: | M4gnetic [ Wed Jun 13, 2007 18:38 ] |
Post subject: | |
Hemmamekare: Kom in till butiken en halvtimme så ska vi visa dig lite. ...och du får gärna låna hem en cd-spelare och ett försteg så att du kan jämföra hemma (inte nödvändigtvis för att du vill/ska köpa det, utan för att du lättare kan förstå vad forum-deltagarna menar när de försöker övertala dig... ![]() mvh M |
Author: | hemmamekare [ Wed Jun 13, 2007 20:13 ] |
Post subject: | |
Och jag som är helnöjd med hur det låter nu ![]() ![]() |
Author: | M4gnetic [ Wed Jun 13, 2007 21:31 ] |
Post subject: | |
Att titta in för en generell demo handlar mer om att du ska få upp ögonen för vad folk här tipsar/har tipsat om (men det kan vara farligt för ekonomin ![]() Att låna hem en spelare och ett försteg skulle kunna ge dig en fingervisning om hur mycket din anläggning har kvar att ge, för de prylar du spelar med nu har väldigt hög potential... Jag har inte den blekaste aning om vilken kvalitet din källa och D/A kan prestera, men den erfarenhet vi har i butiken gällande bra spelare Vs hårddiskkällor pekar mot att dina högtalare och förstärkare bara går på halvfart ![]() om just din lösning kanske är bättre än de flesta andra motsvarigeter) Välkommen in! M |
Author: | Bill50x [ Thu Jun 14, 2007 00:44 ] |
Post subject: | |
Lejonklou wrote: Nej, nu är du mer än lovligt tjatig, Bill. ![]() Men jag tycker nog också att det behövs lite debatt istället för att alla kliar varandra på ryggen hela tiden. Det behövs att man tänker till och filar på argumenten! Nu var det nog inte Komri det spelades på vid den mässa jag besökte på Sheraton utan någon lillebror. Den enda gåshud som jag och mina medlurade vänner (som INTE är några hifitokar utan bara allämnt trevliga och lyssnar på musik ibland) var av det synnerligen dåliga ljudet. När jag berättade vad grejorna vi lyssnade på kostar trodde dom knappt på mig... Nog om detta, jag ska inte ta upp Sheraton fler gånger, jag gissar att dom som läser inlägg på detta forum vet vad jag tycker ![]() Varför vill Linn-entusiaster (jag håller med om att "Linn-fantaster" låter lite trist) ha alternativ? Du skriver att man vill ha Linn-ljudet men gärna hitta billigare alternativ. Kanske det är så, men som jag skrev, "man" accepterar bara alternativet om det låter Linn men till ett lägre pris. Och det är en omöjlig ekvation. Det är som att välja en ny fru som ska vara precis som sin gamla, bara bättre. Jag tror inte att det är Linn-märket man vill betala för, utan det är hur apparaterna faktiskt låter. Men flexibiliteten att välja något som låter annorlunda men totalt sett lika bra, den flexibiliteten är inte så väl utvecklad. Några här hävdar att ju stökigare musik man lyssnar på, ju större skillnad hör man på en bra och dålig anläggning. Här kan jag bara hålla med och som bidrag i debatten säger jag "tidig Frank Zappa". Och denna musik är synnerligen avslöjande, inte bara på anläggningens kvalitet utan även på ens egen inställning till vilka preferenser man har. Jag har lyssnat på tex Hot Rats genom en Linn-rigg och visst svänger det och det är mycket förståeligt jmf med en sk high-end anläggning (även om den låter snyggare). Men då, för länge sedan, lät det ändå apa för ljudet var helt kass. Distat, platt och allmänt otrevligt, nästan som på She... (whoops, sorry...). Samma platta i en suverän anläggning med rörelektronik, samma ordning, förståelse och kontroll. Men med ett gosigt rörljud, blöt bas och allmänt ganska odistinkt. Vad som då (och även nu) förvånade mig var hur två så olika anläggningar, ljudmässigt och tekniskt, ändå förmedlade ungefär samma sak, musikaliskt sett. Totalt sett var alltså dessa anläggningar väldigt lika, musikaliskt, men jag skulle nog gärna offra en aningens lite av detta om jag istället fick ett renare, tightare och mer "hifi-mässigt" ljud. För det där "öppna fönstret" där det låter så riktigt, det är också värt mycket. I alla fall för mig. Jag tycker om känslan av att rent akustiskt ha musikerna framför mig. Den känslan saknar jag lite för ofta med Linn-utrustning. Men jag ska inte överdriva skillnaderna, i det stora hela är de ganska små. Tyvärr då till Linns nackdel med tanke på priserna... Å andra sidan, här ska jag argumentera mot mig själv. Jag befinner mig just nu mellan två förstärkare. Som man ibland befinner sig "mellan två jobb"... Så under tiden driver jag mina effekthungriga DQ10:or med en Nad3020. Och den är väl OK, ganska acceptabel ur teknisk synvinkel. Men så provade jag en Musical Fidelity "Tempest" i ungefär samma prisklass och effekt. Jisses vilken skillnad! Det räckte med 10 sekunders lyssnande för att inse att det var en helt annan klass, både i ljud- och musikhänseende. Mycket större skillnad än mellan en Linn Kollektor och en Sentec SC9 förförstärkare, för att ta ett exempel. Nu finns det ju tyvärr inga Linn instegsförstärkare att jämföra med, annars hade det varit en intressant sak att göra! För övrigt så kan jag rekommendera Miss Li´s senaste skiva, helt underbar! / B |
Author: | Lejonklou [ Thu Jun 14, 2007 03:05 ] |
Post subject: | |
Visserligen kan du vara tjatig, men jag måste säga att du har en imponerande förmåga till självdistans, Bill! ![]() Jag gillar också lite tryck i diskussionerna. Man ska vakna till när man läser Selleri på morgonen! Det finns inga lillebröder till Komri och det verkar ju som att Linn/High Fidelity bara varit på Sheraton en enda gång. Alltså var det nog samma anläggning vi hörde... Den var bra ![]() |
Author: | Ayn [ Thu Jun 14, 2007 08:52 ] |
Post subject: | |
Angående Sheraton och eventuella lillebröder till Komri så var HF där med Akurate 242:or för några år sen. Vid närmare tanke var det ju snarare dem jag var och lyssnade på snarare än Komri! Det lät hursomhelst inte så jättekul. (vad är det med Linn och Sheraton? ![]() |
Author: | Broccoli [ Thu Jun 14, 2007 09:37 ] |
Post subject: | |
Jag lyssnade på Komri på Sheraton 2001 tror jag. Jag vet att många på hififorum.nu skrev efteråt att de tyckte att det lät förfärligt dåligt. Jag tyckte att det lät fantastiskt. Alicia Keys har aldrig varit lika bra som hon var där då. Även hifiparametrar var helt ok tyckte jag. Vet inte om det var där du var Bill, men isf har vi väldigt olika preferenser ![]() (Kringutrustning var CD12, 5103, Solo - det var innan Kontrol kommit.) |
Author: | sportbilsentusiasten [ Thu Jun 14, 2007 10:44 ] |
Post subject: | |
Bill50x wrote: Varför vill Linn-entusiaster (jag håller med om att "Linn-fantaster" låter lite trist) ha alternativ? Du skriver att man vill ha Linn-ljudet men gärna hitta billigare alternativ. Kanske det är så, men som jag skrev, "man" accepterar bara alternativet om det låter Linn men till ett lägre pris. Jag har inga problem med namnet Linn-fantaster, men är RÄTT säker på att de flesta i själva verket är MUSIK-fantaster. Återigen Bill, missuppfattar du vad Linnägare är ute efter. Det är INTE Linnljudet, utan det är musikalitet. Det är så långt ifrån "ljud" som möjligt. Linns apparater/högtalare har inget specifikt "ljud", ingen signatur... Tvärt om tycker jag apparaterna varierar otroligt mycker rent ljudmässigt. Alla svänger men OJ vad de låter olika. Jag har bytt till andra märken när de svängt bättre, o det vet jag andra har med! Som Fredrik sa, vi vill ha prestanda. Namnet på burken är underordnat. (finns ju som alltid märkestokar men tror de är i minoritet) Men efter att ha testat massor o upptäckt att Linn är "rätt bra" (hehe) får man ju ett stark förtroende för företaget o bli med tiden en Linnist ![]() Dock får man aldrig slå sig till ro, utan utvärdera alternativ. Har dock full förståelse för de som struntar i det. Är få mångåriga Porscheägare som ens överväger Ferrari! Bill50x wrote:
![]() Bill50x wrote:
Tänk på att "höra alla instrument" INTE är samma sak som bra musikalitet. (tune dem) Instumenten ska ju spela i takt med varandra med. Bill50x wrote:
![]() Bill50x wrote:
Håller med, Linn har inte historiskt sätt varit lika bra på det som andra märken. Av förståliga skäl då de fokuserat på musikalitet... Men alla produkter Linn släppt sedan -98 (klimax o avknoppningarna) har grymt HIFI ljud. Komri med ett 5103 är en kraftig begränsning o visar inte vad Klimaxnivån kan. Har snackat med den franske generalagenten (20+ år i firman) som sa att han var chockad över hur dåligt intunade system Linn ofta har på mässor, o sa "bättre att inte vara där om de inte har tid att justera systemet korrekt" |
Author: | Bill50x [ Thu Jun 14, 2007 10:52 ] |
Post subject: | |
Lejonklou wrote: Det finns inga lillebröder till Komri och det verkar ju som att Linn/High Fidelity bara varit på Sheraton en enda gång. Alltså var det nog samma anläggning vi hörde... Den var bra Komri har jag bara hört hos High Fidelity. / B |
Author: | Lejonklou [ Thu Jun 14, 2007 11:52 ] |
Post subject: | |
sportbilsentusiasten wrote: Alla svänger men OJ vad de låter olika. Ayn wrote: Angående Sheraton och eventuella lillebröder till Komri så var HF där med Akurate 242:or för några år sen. Bill50x wrote: Dessutom var det 2003 eller 2004 som jag lyssnade. |
Page 9 of 11 | All times are UTC+02:00 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited https://www.phpbb.com/ |