Lejonklou wrote:
Nej, nu är du mer än lovligt tjatig, Bill.
Varför vill Linnentusiaster ha alternativ? För att de flesta inte har råd med den prestanda de suktar efter, förstås. Kommer något lika bra eller bättre till ett lägre pris och inte har några allvarliga nackdelar så blir såväl Linnentusiaster som butiker intresserade. Jag har intresserat mig för hifi sedan min bror introducerade mig som liten och har träffat anhängare av alla möjliga skolor. Ingenstans har jag träffat några som varit så inriktade på prestanda som Linnentusiaster. Allting demas och det ska ständigt kollas vad som är bättre; X eller Y. Det är bara folk utanför Linnsfären som tror att det är badgen 'LINN' som folk vill betala för.
Har Linn spelat Komri på Sheraton mer än en gång? Jag var där när modellen var helt ny och den gången lät det helt fantastiskt bra. Ljudmässigt var det bra (bra för att vara en mässa men som vanligt inte i närheten av ett vanligt vardagsrum), men förmågan att återge musikens själ och nerv var mycket, mycket bra.
En mängd LP och CD-skivor spelades det, just nu minns jag bara Miles Davis 'Kind of Blue'. Jag satt med gåshud en lång stund. De som lyssnade samtidigt som jag och tyckte det var dåligt (det passerade en del män som ruskade på huvudet och kommenterade något frekvensregister) fattade i min mening inte ett smack av vad som egentligen är viktigt med musikåtergivning.
Jo, jag är nog lite tjatig

Men jag tycker nog också att det behövs lite debatt istället för att alla kliar varandra på ryggen hela tiden. Det behövs att man tänker till och filar på argumenten!
Nu var det nog inte Komri det spelades på vid den mässa jag besökte på Sheraton utan någon lillebror. Den enda gåshud som jag och mina medlurade vänner (som INTE är några hifitokar utan bara allämnt trevliga och lyssnar på musik ibland) var av det synnerligen dåliga ljudet. När jag berättade vad grejorna vi lyssnade på kostar trodde dom knappt på mig...
Nog om detta, jag ska inte ta upp Sheraton fler gånger, jag gissar att dom som läser inlägg på detta forum vet vad jag tycker
Varför vill Linn-entusiaster (jag håller med om att "Linn-fantaster" låter lite trist) ha alternativ? Du skriver att man vill ha Linn-ljudet men gärna hitta billigare alternativ. Kanske det är så, men som jag skrev, "man" accepterar bara alternativet om det låter Linn men till ett lägre pris. Och det är en omöjlig ekvation. Det är som att välja en ny fru som ska vara precis som sin gamla, bara bättre.
Jag tror inte att det är Linn-märket man vill betala för, utan det är hur apparaterna faktiskt låter. Men flexibiliteten att välja något som låter annorlunda men totalt sett lika bra, den flexibiliteten är inte så väl utvecklad.
Några här hävdar att ju stökigare musik man lyssnar på, ju större skillnad hör man på en bra och dålig anläggning. Här kan jag bara hålla med och som bidrag i debatten säger jag "tidig Frank Zappa". Och denna musik är synnerligen avslöjande, inte bara på anläggningens kvalitet utan även på ens egen inställning till vilka preferenser man har. Jag har lyssnat på tex Hot Rats genom en Linn-rigg och visst svänger det och det är mycket förståeligt jmf med en sk high-end anläggning (även om den låter snyggare). Men då, för länge sedan, lät det ändå apa för ljudet var helt kass. Distat, platt och allmänt otrevligt, nästan som på She... (whoops, sorry...).
Samma platta i en suverän anläggning med rörelektronik, samma ordning, förståelse och kontroll. Men med ett gosigt rörljud, blöt bas och allmänt ganska odistinkt.
Vad som då (och även nu) förvånade mig var hur två så olika anläggningar, ljudmässigt och tekniskt, ändå förmedlade ungefär samma sak, musikaliskt sett.
Totalt sett var alltså dessa anläggningar väldigt lika, musikaliskt, men jag skulle nog gärna offra en aningens lite av detta om jag istället fick ett renare, tightare och mer "hifi-mässigt" ljud. För det där "öppna fönstret" där det låter så riktigt, det är också värt mycket. I alla fall för mig. Jag tycker om känslan av att rent akustiskt ha musikerna framför mig. Den känslan saknar jag lite för ofta med Linn-utrustning.
Men jag ska inte överdriva skillnaderna, i det stora hela är de ganska små. Tyvärr då till Linns nackdel med tanke på priserna...
Å andra sidan, här ska jag argumentera mot mig själv. Jag befinner mig just nu mellan två förstärkare. Som man ibland befinner sig "mellan två jobb"... Så under tiden driver jag mina effekthungriga DQ10:or med en Nad3020. Och den är väl OK, ganska acceptabel ur teknisk synvinkel. Men så provade jag en Musical Fidelity "Tempest" i ungefär samma prisklass och effekt. Jisses vilken skillnad! Det räckte med 10 sekunders lyssnande för att inse att det var en helt annan klass, både i ljud- och musikhänseende. Mycket större skillnad än mellan en Linn Kollektor och en Sentec SC9 förförstärkare, för att ta ett exempel. Nu finns det ju tyvärr inga Linn instegsförstärkare att jämföra med, annars hade det varit en intressant sak att göra!
För övrigt så kan jag rekommendera Miss Li´s senaste skiva, helt underbar!
/ B