selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 01:31

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 251 posts ]  Go to page Previous 17 8 9 10 1117 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 09, 2006 14:46 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Thomas_A wrote:
Måste opponera mig!
Skulle säga att för att upptäcka nya saker måsste man ifrågasätta vedertagna principer/sanningar för att komma vidare.
Pysslade med kärn/partikelfysik under ett par år o där är ju det mesta gissningar o man försöker på alla (tom otänkbara) sätt att vara "open minded".
Att först kräva mätdata&bevis skulle klart hämma det man försöker göra.

Att Einstein var så lysande var JUST för han vågade gå utanför "normen" för Newtons fysik som då var sanningen.
Och Einstein visade fakta. Om hans prediktioner inte kunnat beläggas med fakta, vad hade hänt då tror du? Att forskare använder testbara hypoteser är det DU pratar om, vilket är helt naturligt i forskarvärlden. Men om hypoteserna är icke testbara eller aldrig testas, förblir de bara hypoteser. Kan det testas kan utfallet bara bli att hypotesen förkastas eller inte. För varje test den överlever, blir hypotesen en allt starkare modell.
Ok låt oss diskutera Einstein...
Quote:
Och Einstein visade fakta.
Vilka fakta visade han?
Ta tex en konsekvens av hans teorier; att man åldras långsammare ju fortare man färdas?
Den allmänna uppfattningen är att det visades först då man skickade upp extremt nogranna klockor med rymdskepp.

Vi forstätter med Einstein
Quote:
Om hans prediktioner inte kunnat beläggas med fakta, vad hade hänt då tror du?
Jag vad har hänt...trots att allt han förutspådde inte har kunnats styrkas. :?
fyi - det kommer fortfarande experiment som styrker nya delar i hans teorier (samt konsekvenser av detta)

Märkligt inte sant?
Måste vara ett pusko den där Einstein som har teorier som man inte kunde bevisa 100% för 100 år sedan :roll:
De som "förstog hans storhet" var nog bländade av massphykos :wink:
1919 visades fakta som stämde med hans prediktioner om det krökta rummet och den generella relativitetsteorin. Fakta. Hans teori var testbar och den stämde. Vad är det för konstigt med det?

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 09, 2006 14:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Thomas_A wrote:
Jag har redan nämt att för att jag ska ha intresse att diskutera vidare behövs fler mätningar och/eller ett blint test av endast drivverken. Missförstå nu inte heller denna mening.
Du håller alltså med om att de "fakta" som presenterats här i tråden hittills till stor del saknar värde för att dra slutsatser?

Vi börjar komma nån vart!

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 09, 2006 14:50 
Site Admin
Site Admin

Tycker vi börjar hamna lite väl långt ifrån topic. Rena diskussioner ikring vetenskapsmetodik kan ni lämpligen ta i "Mindre viktigt och annat". Den här tråden handlar om hur Axis står sig mot LP12 - och för den delen tycker jag det är ganska uppenbart att vi inte kommer komma längre för tillfället. Främst pga vitt skilda ståndpunkter, men även pga en ovilja att diskutera istf att predika.

Diskutera gärna vidare om ni vill, men ha i åtanke vad trådens ämne är.

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 09, 2006 14:53 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

jajo wrote:
Thomas_A wrote:
Jag har redan nämt att för att jag ska ha intresse att diskutera vidare behövs fler mätningar och/eller ett blint test av endast drivverken. Missförstå nu inte heller denna mening.
Du håller alltså med om att de "fakta" som presenterats här i tråden hittills till stor del saknar värde för att dra slutsatser?

Vi börjar komma nån vart!

/ jajo
Som sagt det står redan i mitt första inlägg. Om alla inte tolkar så mycket utan faktiskt läser vad det står så hade vi inte behövt diskutera i 8 sidor till...

1. Jag finner inga belägg för att LP12/Lingo skulle vara bättre än Linn Axis med avseende på mätningar (det är helt sant, mätningarnasäger inte att LP12/Lingo skulle vara bättre).

2. Det finns inga belägg (data, blint, nivå-hastighetsmatchat etc) som styrker en hörbar skillnad enbart mellan drivverken.

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 09, 2006 15:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Thomas_A wrote:
Vi forstätter med Einstein
Quote:
Jag vad har hänt...trots att allt han förutspådde inte har kunnats styrkas. :?
fyi - det kommer fortfarande experiment som styrker nya delar i hans teorier (samt konsekvenser av detta)

Märkligt inte sant?
Måste vara ett pusko den där Einstein som har teorier som man inte kunde bevisa 100% för 100 år sedan :roll:
1919 visades fakta som stämde med hans prediktioner om det krökta rummet och den generella relativitetsteorin. Fakta. Hans teori var testbar och den stämde. Vad är det för konstigt med det?
Men hans teorier publicerades redan 1905!
Vilka fakta o testbara bevis fanns 1905?
Slingra dig inte nu...
Du har ju skrivit detta
Quote:
btw, För övrigt publiserade han tre olika arbeten 1905, varav endast en är vad vi nomalt kallar relativitetsteorin - imponerande!

Ayn - Anledningen vi diskuterar vetenskapsteori i tråden är för att Thomas_A, talar om fakta o använder det i sitt resonemang on LP12.
Just inställningn till "fakta vs. saker som inte kan bevisas" (ännu i vissa fall) är en grundläggande sak även när det gäller HIFI

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 09, 2006 15:25 
Site Admin
Site Admin

Det må vara hänt, men även om det hänger ihop till viss grad så tycker jag det tangerar gränsen för vad som är relevant. Om det fanns någon som helst utsikt att få till utbyte av kunskap här kanske jag skulle tycka annorlunda, men som det är nu ser vem som helst att tråden reducerats till skyttegravskrig.

"Åsikter är som spikar - ju hårdare man bankar på dem, desto hårdare sitter de".

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 09, 2006 15:27 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jösses, vilken lång tråd :shock:

...så om man ska lyssna på 1kHz toner, köp en Axis!

...ska du lyssna på musik, köp en LP-12:a

Jag har i alla år förundrat mig över människor som hellre köper apparater efter "ljudkuber" och sinuskurvor istället för att använda öronen. Denna tråd är nog tyvärr ytterligare ett utslag åt detta håll.
Kuriost nog är min erfarenehet att det är vanligast hos teknikintresserade män (en del skulle kalla dom nördar) medan när man har kvinnor som lyssnar så kommer dom absolut spontant och korrekt att peka ut vad som låter bäst (utan nåt som helst intresse om det är apparat A eller B).

Den lååånga diskussionen om vetenskap och fakta påminner väldigt mycket om den teoretiska diskussionen varför humlor flyger när teorin visade att dom aerodynamiskt inte borde ha kunnat det. Men bevisligen kan dom ju flyga, det vet ju tom. jag. Nu har väl till slut forskningen hittat anledningen till att dom visst kan flyga. Så i det fallet stämmer ju teorin med verkligheten just nu i alla fall.

Det finns tydligen en hel del forskning kvar att göra rörande skivspelare eftersom resultatet av gjorda mätningar i denna tråd uppenbarligen inte stämmer överens med vad den överväldigande majoriteten upplever, nämligen att en LP-12 i 99 fall av 100 är helt överlägsen en Axis.

Diskussionen visar väl med all tydlig önskvärdhet att metoden att mäta skivspelare med 1 kHz ton inte har speciellt stor betydelse för om en skivspelare låter mer eller mindre bra.

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 09, 2006 15:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
"Åsikter är som spikar - ju hårdare man bankar på dem, desto hårdare sitter de".
Snarare

"Åsikter är som spikar - lätta att slå i men svårare att dra ut"

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 09, 2006 15:32 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Thomas_A wrote:
Vi forstätter med Einstein Jag vad har hänt...trots att allt han förutspådde inte har kunnats styrkas. :?

Märkligt inte sant?
Men hans teorier publicerades redan 1905!
Vilka fakta o testbara bevis fanns 1905?
Slingra dig inte nu...
Du har ju skrivit detta
Quote:
btw, För övrigt publiserade han tre olika arbeten 1905, varav endast en är vad vi nomalt kallar relativitetsteorin - imponerande!

Ayn - Anledningen vi diskuterar vetenskapsteori i tråden är för att Thomas_A, talar om fakta o använder det i sitt resonemang on LP12.
Just inställningn till "fakta vs. saker som inte kan bevisas" (ännu i vissa fall) är en grundläggande sak även när det gäller HIFI
Att tidpunkten för belägget kom senare än själva hypotesen är självklart. Så fungerar all vetenskap som börjar med en arbetshypotes.

Hypotesen "Linn LP12 är bättre än Linn Axis". LP12/Lingo v1 kom 1990/1991. Det är 16 år sedan. Dokumenterade vetenskapligt framtagna fakta som stöder hypotesen saknas så vitt jag vet.

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 09, 2006 15:35 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

"Den lååånga diskussionen om vetenskap och fakta påminner väldigt mycket om den teoretiska diskussionen varför humlor flyger när teorin visade att dom aerodynamiskt inte borde ha kunnat det. Men bevisligen kan dom ju flyga, det vet ju tom. jag. Nu har väl till slut forskningen hittat anledningen till att dom visst kan flyga. Så i det fallet stämmer ju teorin med verkligheten just nu i alla fall. "

Eftersom den grundar sig på en helt annan teori, nämligen att humlor inte kan glidflyga, som fortfarande stämmer, så är det irrelevant.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Humlor

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 09, 2006 15:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
men som det är nu ser vem som helst att tråden reducerats till skyttegravskrig.
Tycker denna diskussion är en av de mest intressanta på länge.
Det handlar om grundläggande saker som hur man ser på fakta o det som ännu inte kan (har) bevisas.
Thomas_A uppfattning i denna sakfråga är något märklig, speciellt från en forskare.

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 09, 2006 15:37 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Ayn wrote:
men som det är nu ser vem som helst att tråden reducerats till skyttegravskrig.
Tycker denna diskussion är en av de mest intressanta på länge.
Det handlar om grundläggande saker som hur man ser på fakta o det som ännu inte kan (har) bevisas.
Thomas_A uppfattning i denna sakfråga är något märklig, speciellt från en forskare.
Forskare är märkliga. :wink:

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 09, 2006 15:48 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Asså du, Thomas, detta med att lyssna på musik är ju upplevelsebaserad verksamhet som är mycket subjektiv kopplad till olika personers preferenser. Redan tanken att man överhuvudtaget skulle kunna mäta sig fram till vad som låter bäst är helt osannolik.

Är det någon som försöker mäta konstverk för att bestämma "vad som är bäst"? Nä, skulle inte tro det. Det blir nog snarare så att de "bästa" konstnärerna är dom som är mest poulära oavsett vilka tekniska defekter dom har i sitt måleri. Är det någon som försöker mäta sig fram till vilket rödvin som är godast? Nä, jag tror inte det. Finns det någon som försöker mäta något i filmer för att utröna vilken film som är "bäst"? Nä, jag skulle inte tro det. Varför tror man då att man skulle kunna mäta sig fram till vilken skivspelare som låter bäst, det är ju precis lika subjektivt!

En teknisk mätning av en apparat kan ju hitta tekniska fakta om apparaten, men vilken som låter bäst är väl ändå ett subjektivt tyckande.

Det är ju helt fritt att tycka olika om saker och ting. Det som ju är lite speciellt på detta forum är att alla (utom dig förstås) är hyfsat eniga om att LP-12:an låter klart bättre än Axis. På vilket sätt skulle dina beskrivna mätresultat kunna ändra på det förhållandet? Oavsett vad man visar med mätningar med 1 kHz ton så skulle jag inte ge det något större betydelse. Ingen annan mätning heller för den delen. Däremot om ett antal personer verkligen tycker sig höra att Axis låter bättre än LP-12 då börjar det bli intressant.

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 09, 2006 15:51 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Harry Våffla wrote:
Asså du, Thomas, detta med att lyssna på musik är ju upplevelsebaserad verksamhet som är mycket subjektiv kopplad till olika personers preferenser. Redan tanken att man överhuvudtaget skulle kunna mäta sig fram till vad som låter bäst är helt osannolik.

Är det någon som försöker mäta konstverk för att bestämma "vad som är bäst"? Nä, skulle inte tro det. Det blir nog snarare så att de "bästa" konstnärerna är dom som är mest poulära oavsett vilka tekniska defekter dom har i sitt måleri. Är det någon som försöker mäta sig fram till vilket rödvin som är godast? Nä, jag tror inte det. Finns det någon som försöker mäta något i filmer för att utröna vilken film som är "bäst"? Nä, jag skulle inte tro det. Varför tror man då att man skulle kunna mäta sig fram till vilken skivspelare som låter bäst, det är ju precis lika subjektivt!

En teknisk mätning av en apparat kan ju hitta tekniska fakta om apparaten, men vilken som låter bäst är väl ändå ett subjektivt tyckande.

Det är ju helt fritt att tycka olika om saker och ting. Det som ju är lite speciellt på detta forum är att alla (utom dig förstås) är hyfsat eniga om att LP-12:an låter klart bättre än Axis. På vilket sätt skulle dina beskrivna mätresultat kunna ändra på det förhållandet? Oavsett vad man visar med mätningar med 1 kHz ton så skulle jag inte ge det något större betydelse. Ingen annan mätning heller för den delen. Däremot om ett antal personer verkligen tycker sig höra att Axis låter bättre än LP-12 då börjar det bli intressant.
Du verkar uppenbarligen inte ha läst så mycket av vad jag skrivit.

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 09, 2006 15:52 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jo du, jag har läst precis varenda inlägg i debatten! Och noga också!

Tjipp!

Post new topic  Reply to topic  [ 251 posts ]  Go to page Previous 17 8 9 10 1117 Next

All times are UTC+02:00