Jösses, vilken lång tråd
...så om man ska lyssna på 1kHz toner, köp en Axis!
...ska du lyssna på musik, köp en LP-12:a
Jag har i alla år förundrat mig över människor som hellre köper apparater efter "ljudkuber" och sinuskurvor istället för att använda öronen. Denna tråd är nog tyvärr ytterligare ett utslag åt detta håll.
Kuriost nog är min erfarenehet att det är vanligast hos teknikintresserade män (en del skulle kalla dom nördar) medan när man har kvinnor som lyssnar så kommer dom absolut spontant och korrekt att peka ut vad som låter bäst (utan nåt som helst intresse om det är apparat A eller B).
Den lååånga diskussionen om vetenskap och fakta påminner väldigt mycket om den teoretiska diskussionen varför humlor flyger när teorin visade att dom aerodynamiskt inte borde ha kunnat det. Men bevisligen kan dom ju flyga, det vet ju tom. jag. Nu har väl till slut forskningen hittat anledningen till att dom visst kan flyga. Så i det fallet stämmer ju teorin med verkligheten just nu i alla fall.
Det finns tydligen en hel del forskning kvar att göra rörande skivspelare eftersom resultatet av gjorda mätningar i denna tråd uppenbarligen inte stämmer överens med vad den överväldigande majoriteten upplever, nämligen att en LP-12 i 99 fall av 100 är helt överlägsen en Axis.
Diskussionen visar väl med all tydlig önskvärdhet att metoden att mäta skivspelare med 1 kHz ton inte har speciellt stor betydelse för om en skivspelare låter mer eller mindre bra.