selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Jun 16, 2024 04:20

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 332 posts ]  Go to page Previous 16 7 8 9 1023 Next
Author Message
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Wed Dec 17, 2014 10:35 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Nov 28, 2014 10:19
Posts: 171
Jag kanske sticker ut hakan nu. Men jag skulle tro att alla system lyfter med Exakt. Därför att Exakt tar bort så mycket fel i signalkedjan. Förutsatt att man tunar om högtalarna. Jag tror snarare att det är rumskompenseringen som är den stora vattendelaren. Rumskompenseringen påverkar den klangbild som man tidigare vant sig vid, och man kanske inte gillar den nya klangbilden, eller att rumskompenseringen är felaktigt utförd.

Grundinställningen för rumskompenseringen är enligt uppgift jag fått mer basreducerande än vad den borde vara, så där måste man gå in och minska påverkan. Ca en tredjedel mindre kompensation för varje peak var en tumregel.


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Wed Dec 17, 2014 11:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Det är extremt svårt att treata ett rum så allt blir bättre, sätter man in en basfälla påverkar man direkt andra frekvenser som man inte ville påverka, tar man in för mycket mjukt så blir det tydligt men dött, helt enkelt är det väldigt svårt att få till optimal akustik i ett rum utan att sabba någon annan frekvens

Att Linn skulle lyckats bygga in rumkompensation utan att behöva ta hänsyn till material i väggar, öppningar stadiga golv/mjuka golv tror jag inte är rätt väg att gå, här är man framme med en EQ och ändrar signalen utan att veta hur rummet beter sig, det enda man har att gå efter är noder som kan ställa till problem, eftersom rumskompensation sänker basen väldigt hårt kan man ana att Linn har utgått från stenhus, som är väldigt vanliga i England.

Tidigare var Linn noga med så korta singnalvägar som möjligt för att den inte skulle bli utsatt för önödig påverkan, idag har man EQ och A/D omvandlare på LP, något har hänt med tänket på Linn och jag tror att digitala tekninker har fått för stort inflyttande och tyvärr tror jag att Linn´s varumärke är i fara och det man har stått för.

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Wed Dec 17, 2014 12:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5287
Location: Bromma-Stockholm
pekka71 wrote:
Det är extremt svårt att treata ett rum så allt blir bättre, sätter man in en basfälla påverkar man direkt andra frekvenser som man inte ville påverka, tar man in för mycket mjukt så blir det tydligt men dött, helt enkelt är det väldigt svårt att få till optimal akustik i ett rum utan att sabba någon annan frekvens.
Den enkla vägen är att skapa ett rum som det är behagligt att umgås i. Minimalistiska möbleringar med betongväggar må vara snyggt om man gillar sådant men är inte alls trevliga att vistas i om man är ett sällskap som glammar över några pilsner. Med en blandning av diffusorer (bokhyllor, tavlor, statyer, möbler överhuvudtaget) och dämpning (mattor, gardiner, textiler på väggarna) kommer man mycket långt.

Med Exakt, kanske man ska använda sig av kompenseringen för enskilda element men strunta i rumsanpassningen? En gång i tiden fanns det ett system som kunde ta bort knaster från skivor, men systemet fungerade allt bättre (= mindre musikpåverkande) ju mindre knaster det behövde ta bort. Kanske är det något liknande med Exakts anpassning till rummet? Vi kanske rentav ska tänka oss first source i flera dimensioner, dvs i fallet med högtalare/rum är det också bättre att åtgärda källan först?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Wed Dec 17, 2014 12:39 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Nov 28, 2014 10:19
Posts: 171
Som sagt. Exakt gör ljudet bättre. Men man måste tuna in högtalarna på nytt.

Vill man sedan använda rumskompensering så kommer det troligtvis att lyfta ytterligare. I mitt fall med två betongväggar, betongtak, rektanguljärt rum enbart lite dämpande material gjorde det defenitivt det. Har man ett mer gynnsamt rum att utgå från kanske nyttan med rumskompenseringen blir mindre. Men, jag rekommenderar alla som har möjlighet att prova hemma!


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Wed Dec 17, 2014 12:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1663
pekka71 wrote:
Tidigare var Linn noga med så korta singnalvägar som möjligt för att den inte skulle bli utsatt för önödig påverkan, idag har man EQ och A/D omvandlare på LP, något har hänt med tänket på Linn och jag tror att digitala tekninker har fått för stort inflyttande och tyvärr tror jag att Linn´s varumärke är i fara och det man har stått för.
Det har du rätt i.
Samtidigt lyckas Linns nya lådor skapa musik i rummet på en nivå som de aldrig förr gjort.


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Wed Dec 17, 2014 13:44 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Nov 28, 2014 10:19
Posts: 171
Exakt innebär kortare (analoga) signalvägar jämfört med motsvarande analoga system. EQ sker digitalt och bidrar därför inte till fasvridning och annan negativ inverkan.

Analog signal från skivspelare omvandas till digitalt och tillbaka till analogt igen. Visst, det låter skruvat, men, det låter bättre!


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Wed Dec 17, 2014 15:33 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
MNn wrote:
Jag har hört system där jag tycker att oexakt varit mer musikaliskt.
Har du jämfört två olika alternativ mot varandra? Berätta gärna mer om den jämförelsen, vad som ändrades mellan lyssningsomgångarna.

Eller bygger detta uttalande med på en bedömning du gjort baserat på lyssningsminnen?


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Wed Dec 17, 2014 16:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Måste ta en resa neråt landet och höra på exakt, era upplevelser stämmer inte med mina, vart har ni lyssnat där ni upplever exakt bättre än tidigare analoga system?

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Wed Dec 17, 2014 16:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Här i luleå skickade tillbaka ett par akubarik exakt för man trodde det var fel på dem och fick ett par nya, tyvärr spelade de likadant, jag har själv inte hört de akubarikarna

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Wed Dec 17, 2014 16:58 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Nov 28, 2014 10:19
Posts: 171
Mina erfarenheter baserar sig på High Fidelity, Stockholm, som även installerade Exakt hemma hos mig.


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Wed Dec 17, 2014 17:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Rälser wrote:
Mina erfarenheter baserar sig på High Fidelity, Stockholm, som även installerade Exakt hemma hos mig.
Instämmer får jag väl säga: i allt som jag hört hos High Fidelity så har det ljudmässigt men främst vad gäller tune/musikalisk förståelse varit klart bättre med Exakt än utan Exakt (alltså tvärtemot vad en del andra i tråden har skrivit).

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Wed Dec 17, 2014 17:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5287
Location: Bromma-Stockholm
Linncredible wrote:
Rälser wrote:
Mina erfarenheter baserar sig på High Fidelity, Stockholm, som även installerade Exakt hemma hos mig.
Instämmer får jag väl säga: i allt som jag hört hos High Fidelity så har det ljudmässigt men främst vad gäller tune/musikalisk förståelse varit klart bättre med Exakt än utan Exakt (alltså tvärtemot vad en del andra i tråden har skrivit).
Mina erfarenheter av Exakt är just från HF och vid ett tillfälle Digital Interiör. Även om DI hade whisky-tolvan vill jag ändå påstå att upplevelsen med Klimax Exakt var likartad. Dvs mycket bättre ljud än tidigare, mindre skillnad när det gällde musiken.

När jag tänker tillbaka, jag gillar fortfarande bäst Exakt Akubarik (om än med Exakt Klimax DSM). Inte för musikaliteten utan för ljudet. Men det var ju ett par månader mellan demonstrationerna och det kan ju hända att Exakt-mjukvaran hade förfinats.

De senaste Exakt stativarna missade jag så dessa kan jag inte uttala mig om.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Wed Dec 17, 2014 19:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Jag var på den tidiga K350 (med KDSM) vs 350 Exakt demon på HF, då tyckte jag att 350 Exakt var klart bättre på alla sätt och vis (mer engagerade, mer detaljerade etc). Dock dyckte jag att det blev sämre rent ut med rumskompenseringen, men detta var i ett tidigt stadium.

Var även på Keltik demon med Boses Keltikar (klimax förstärkeri), även med Keltik gjorde exakt underverk. Det förflyttade verkligen Keltik in i 2014, problemet är att jag även tyckte att Exaktifieringen belyste keltiks brister (alla högtalare har dock brister) och i det stora hela så saknade jag en spelglädje som jag tycker att mina keltikar bjuder på. Denna gång stannade jag inte till rumskompenseringen.

Jag tycker det lät jätte bra men fick inget större ha begär, vet inte om det beror på att jag vant mig vid Keltik, att mitt rum är grymt eller att jag helt enkelt föredrar Keltik och Kaber för jag blir så glad när jag hör dessa burkar.

Och sedan har jag hört Akudorik utan att jämföra dom mot något, och det lät ju riktigt bra.

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Wed Dec 17, 2014 19:28 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
Jag har hört exakt akubarik i luleå och det lät rent.. förjä*ligt för de pengarna och det var efter att linn själva hade installerat systemet. Helt obegripligt hur tondöva (eller enögda) linns egen personal är. Om en produkt är kass så måste man ju stå för det istället för att rapa ur sig att "det ska vara så" när det låter riktigt riktigt dåligt. På det viset får handlarna ingenting sålt.. Jag trodde nästan det var ett stort skämt eller nåt..

Sen var jag ner till fjollträsk en vända och lyssnade på samma system hos kalle på karlavägen och där lät det riktigt riktigt jäkla bra men han hade också lagt ner väldigt mycket tid på installationen och suttit och pillrat på egen hand och klurat ut hur saker och ting ska ställas in.

Linn får väl skicka sin egen personal till Kalle för utbildning eller nåt innan de far och petar i grejerna hos handlarna runtom i landet.

Exakt kan alltså vara väldigt bra eller väldigt dåligt.. Allt beroende på var man lyssnar, enligt min erfarenhet i alla fall och jag har full förståelse för Rälser som är helt lyrisk :) Grattis till ett riktigt bra system!

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Wed Dec 17, 2014 20:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Verkligen kul att få höra någon som hört samma system låta så olika, jag undrar verkligen om installationen förklarar allt?
Aleann wrote:
Linn får väl skicka sin egen personal till Kalle för utbildning eller nåt innan de far och petar i grejerna hos handlarna runtom i landet.
Ja vad ska man säga, även om det här låter extremt så blir jag återigen imponerad av HF. Jag tycker att det är anmärkningvärt att den proffsigaste och mest sympatiska linnåterförsäljaren jag handlat av ligger mitt i hjärrtat av drygstockholm.

Pekka, tycker verkligen att du ska unna dig en tur söder över. Om jag hinner plocka upp mitt system så är du (med flera) hjärtligt väkomna att lyssna på ett keltik 4200 system som inte låter trasigt.

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 332 posts ]  Go to page Previous 16 7 8 9 1023 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited