selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 23, 2024 08:05

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 842 posts ]  Go to page Previous 16 7 8 9 1057 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 05, 2004 14:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 29, 2004 16:54
Posts: 546
Location: umeå
Bill50x wrote:
Var kan man hitta Nationel Health?/ B
Jag säger som vanligt www.missingpiece.net.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 05, 2004 17:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5280
Location: Bromma-Stockholm
Tjagge wrote:
Bill50x wrote:
Var kan man hitta Nationel Health?/ B
Jag säger som vanligt www.missingpiece.net.
Ska kolla där, men vill lyssna först... Har hittat ett gäng låtar på DC++ som jag tänker lyssna på tillfälle....

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 06, 2004 12:34 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 00:46
Posts: 445
Location: 127.0.0.1
Måste pusha lite mer för Carla Bruni, som Zelmani fast på franska..s(även lite italienska upptäckte jag nu när jag lyssnad på en låt) ensuell röst, härlig musik och bara så bra 8).


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 10, 2004 21:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Hämtade ut ett paket märkt med "Ginza" igår och en snabblyssning bland skivorna har det blivit.

Roger Waters - Flickering Flame 2002: Waters kör solo efter Pink Floyd och det här är väl någon form av samling. Lite blandad kvalitet på inspelningarna tycker jag. Vissa låter riktigt hifi-nördigt.

Låtmässigt tycker jag skivan var ganska tråkig, eller så var jag bara inte på humör för långsam musik. Nyanser och känslan som finns i Pink Floyds längre, långsamma partier finns inte på den här skivan. Ett antal låtar som är intressanta och säkerligen kommer att växa.. och för 49:- så är det väl en godkänt skiva. Hade jag betalat över 100-lappen så hade jag nog varit besviken.

Rory Gallagher - Top Priority 1979: Gamla härliga Rory som jag äger en skiva av sen tidigare. Denna skiva var mer rockig och det här är väl mer hårdrock än vad mycket annat var på sin tid. Hörs i på hans skivor att bekantingarna Iron Maiden nog har lyssnat på Rory. Introt till 2 Minutes to Midnight finns med på skivan Calling Cards. Fy Maiden att låna andras musik!

Denna skiva var som sagt mycket hårdare än ovannämnda skiva. Några riktigt svängiga låtar, även om ljudkarraktären är helt annorlunda än Calling Cards, som låter grymt trevligt trots sin ålder.

Höjdpunkten på skivan måste bli låten Bad Penny, som är spelglädje och sväng i massor! Om skivan slår Calling Cards återstår att se efter några lyssningar.

Steely Dan - Everything Must Go + DVD 2003: Min första Steely Dan skiva och visst lät det här bra. Hifi-mässigt lljud och det går att spela hur högt som helst och jag är mäkta imponerad av ljudet från mina Tukan.

Sväng, sväng och åter svängt... riktigt roligt att lyssna på. Blir nog att köpa de klassiska Steely Dan skivorna nån gång. Tankade ner Aja och lyssnade innan jag beställde men den imponerade inte lika mycket som denna skiva.

Greg Howe, Victor Wooten, Dennis Chambers - Extraction 2003: Här har vi nå sorts samling av topplirare på sina respektive instrument. Nån sorts fusion musik och intrumentonani. Roligt att aktivt lyssna på även om det inte är så värst lättlyssnad musik. Stundtals svängigt med väldigt många taktbyten och utsvängningar.

Lambchop - Aw cmon / No you cmon 2CD 2004: Impulsköp av en skiva jag tyckte lät väldigt spännande. Lite Tindersticks i vissa låtar även om det kändes mer experimentellt. Ofta kortare låtar och en salig blandning av intrument, ljud och ljudkaraktär. Tror det här kan bli en riktigt bra skiva efter några lyssningar. Synd bara att inte bookleten innehöll låttexterna.

Judas Priest - British Steel 1980: Klassisk hårdrock som jag tyckte hade sin plats i skivsamlingen. Ljudet är väl så där... Hade tänkt vänta med dessa skivor och köpa dom på vinyl, men för 49:- för CD:n var det bara att slå till.

Judas Priest - Screaming for Vengeance 1982: Samma här... två Priest-skivor som har ett gäng gamla klassiker på sig.

Pink Floyd - The Wall DVD Köpte nån digipack-variant för 99:- och den tycks innehålla två dokumentärer (sånt gillar jag) och lite annat smått. Frågan är om det är någon skillnad från min version och den "nya" som just släpptes på ginza för 169:-


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 10, 2004 22:35 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Angående Steely Dan så tror jag av erfarenhet att du lär tycka som jag ;) Nämligen att allra bäst är de två nya skivorna. Dvs den du just köpt och den kanske ännu bättre "Two Against Nature".

Av de gamla tycker jag hittills att Gaucho är den enda som håller riktigt bra. Resten låter lite väl 70 för min smak helt enkelt...fast titellåten från "Aja" är rätt trevlig oxo iofs. :)


Top
   
 Post subject: Leonard Cohen
PostPosted: Mon Nov 15, 2004 17:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Fick Leonard Cohen "Dear Heather" i farsdagspresent (inte dumt med barn ibland :wink: ). En mycket bra skiva rekomenderas varmt till alla som gillar musik även fast man inte är LC fan


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 16, 2004 12:30 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Fick hem lite vinyl, alltid roligt.

Clannad - Sirius. Clannad brukar bli rätt tråkiga i längden, men denna skiva tycker jag håller bra rakt igenom. Tajt och bra ljud.

Fish - Vigil in a wilderness of mirrors. Klart trevlig! Har lyssnat på den två-tre gånger och den har växt för varje gång. Lyssnade på något senare med Fish för ett tag sen och gillade det inte sådär jättemycket, men killen kan ju märker jag :)

Janet Jackson - Rhythm Nation 1814. Den enda RIKTIGT bra platta Janet gjort i min åsikt. Inget för dem som inte gillar 80 ;)

Phil Collins - Hello, I must be going och Face value. Mannen kan trumma...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 16, 2004 12:45 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 30, 2003 14:06
Posts: 367
Location: Singapore
Ayn wrote:
Fish - Vigil in a wilderness of mirrors. Klart trevlig! Har lyssnat på den två-tre gånger och den har växt för varje gång. Lyssnade på något senare med Fish för ett tag sen och gillade det inte sådär jättemycket, men killen kan ju märker jag :)
Hur gillar du Marillion i så fall?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 16, 2004 13:06 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Klanters wrote:
Ayn wrote:
Fish - Vigil in a wilderness of mirrors. Klart trevlig! Har lyssnat på den två-tre gånger och den har växt för varje gång. Lyssnade på något senare med Fish för ett tag sen och gillade det inte sådär jättemycket, men killen kan ju märker jag :)
Hur gillar du Marillion i så fall?
Vet inte än riktigt faktiskt! Har bara hört deras senaste, 'Marbles', och den är väl rätt okej men lite tråkig kanske sådär. Har tänkt undersöka skivorna från tiden med Fish nån gång hade jag tänkt...några konkreta tips? :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 16, 2004 14:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Ayn wrote:
Phil Collins - Hello, I must be going och Face value. Mannen kan trumma...
Ja DET kan han banne mig. En av få artister som är bättre solo än i grupp.
Han är sanslöst bra!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 16, 2004 21:17 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Aug 06, 2004 19:27
Posts: 209
Location: Umeå
Senaste plattorna är :

Go Getters : Real Gone (CD)
Ronnie Hayward Trio : Somewhere Out There (Vinyl 10")
VA : Rough Tough Rockabilly Vol 3 (Vinyl 10")

Sen var det 2 st vinyl till men jag har glömt vilka det var, jag har ju inte min Axis häruppe så jag lämnade dom med mina andra vinylplattor hos morsan i Göteborg, i en garderob med *storgråter*

_________________
All my friends are boppin' the Blues


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 16, 2004 21:24 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 30, 2003 14:06
Posts: 367
Location: Singapore
Ayn wrote:
Klanters wrote:
Hur gillar du Marillion i så fall?
Vet inte än riktigt faktiskt! Har bara hört deras senaste, 'Marbles', och den är väl rätt okej men lite tråkig kanske sådär. Har tänkt undersöka skivorna från tiden med Fish nån gång hade jag tänkt...några konkreta tips? :)
Jag har å andra sidan ingen koll på tiden efter Fish. Från Fishtiden kan jag dock rekommendera "script for a jester's tear" som jag tycker är kanon. Men Fugazi och Misplaced childhood är inte heller dåliga.

En anledning att jag frågade var att det lilla jag hört av fisken var mycket tråkigare är Marillion med honom (enligt mig då), men eftersom jag hört så lite så ville jag höra fler åsikter...


Last edited by Klanters on Wed Nov 17, 2004 12:11, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 16, 2004 22:14 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Aug 06, 2004 19:27
Posts: 209
Location: Umeå
Fan glömde en platta till, The Selecter : Too Much Pressure, orginal vinyl från 1980.

En av dom bästa albumen som kom under 2-Tone vågen i slutet av 70 talet och in på början av 80 talet, endast The Specials : The Specials är bättre tycker jag.

_________________
All my friends are boppin' the Blues


Top
   
 Post subject: Nya skivor
PostPosted: Tue Nov 16, 2004 22:32 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sat Dec 20, 2003 13:54
Posts: 242
Location: Luleå
Har kommit in i någon form av Winnerbäckhysteri på sistone, så jag har köpt Söndermarken, Vatten under broarna och Live - För dig nu senast. Det är något med texterna som tilltalar mig starkt.

På Vatten under broarna är nog 'Mareld' det bästa spåret. 'De tomma stegen' och 'Hon kommer från främmande vidder' är också sköna. Vet inte vad Lasse vore utan Idde Schultz och Anna Stadlings körsång. Helt otroligt. Om man lyssnar efter lite på vissa spår kan man höra att Anna Stadlings sång påminner till sättet mycket om Helen Sjöholms sätt att sjunga. Och guess what? Just. Bägge är från Sundsvall. Har de haft samma sånglärare månne? :)

Andra färska inköp är Lisa Ekdahls senaste - Olyckssyster. I mina öron en riktigt bra skiva. Winnerbäck har producerat här också.

Har även köpt Hovets debutskiva. Radiodängan 'Silverfisken' finns med i spårlistan här. Kan inte komma med något riktigt omdöme iom att jag bara haft skivan som bakgrundsmusik och inte tagit mig i kragen och lyssnat igenom den.

På DVD-fronten har jag köpt:
Diana Krall - Live in Paris
En helt fantastisk inspelning av en konsert från Olympia med DTS-ljudspår och riktigt bra bildkvalitet. Köpte denna mest för att få lite mer koll på Diana Kralls musik. Sagolikt angenämt med en liten whisky (Ardbeg såklart) till.

Portishead - Live in Roseland New York
Mest för att Portishead spelar sjukt bra triphop och låter hur bra som helst live. Med symfoniorkester och allt. Tokbra helt enkelt! :)

_________________
/ Janne


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 17, 2004 01:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Quote:
Från Fishtiden kan jag dock rekommendera "script for a jester's tear" ...
Script ska ju räknas som en av de bättre skivorna. Jag tycker dock den låter rätt "gammal" och trist i ljudet. Fast då har jag iofs inte lyssnat på den sen jag bytte högtalare, kanske är dags? :D

Fugazi är nog den skiva jag gillar bäst (även om jag inte äger den själv). Borde falla i ditt tycke Ayn!
Quote:
fisken var mycket tråkigare är Marillion med honom...
Tycker Fish-skivorna låter både roligare och bättre än Marillion. Fish låter färskare och på nåt sätt. Fast Marillions låtmaterial anser jag vara på exakt samma nivå som Fish (då Fish även har tagit med sig flertalet låtar till sin solo-karriär).

Själv tänkte jag vid nästa skivbeställning köpa Marillon - From Stoke Row to Ipanema (2-DVD), tillsammans med den nya Dream Theater DVD:n. Nån som vet vem som sjunger på Marillion DVD:n? Rör sig visst om åren 1989-1990. Är Fish-tiden förbi vid den tidpunkten eller?

EDIT: Verkar som att Fish stack 12 Sep 1988 (enligt Marillion.com).

Värt att köpa ändå ändå?


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 842 posts ]  Go to page Previous 16 7 8 9 1057 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited