selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed May 07, 2025 13:38

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 161 posts ]  Go to page Previous 16 7 8 9 10 11 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 13, 2007 09:25 
Moderator
Moderator

Tune-dem metoden används relativt, dvs för att jämföra två olika apparater eller konfigurationer. Den ger inget absolut mått på musikalitet eller lätthet att följa melodier. Därför fungerar metoden trots att vi är olika individer.

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 13, 2007 09:31 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Quote:
Tune-dem metoden används relativt, dvs för att jämföra två olika apparater eller konfigurationer
Kan du förklara hur den används, nog har jag förstått att den används relativt, men vad gör du då? Vad är det du jämför?

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 13, 2007 09:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hemmamekare wrote:
Jajo, då kan du ju kanske förklara för mig hur den metoden fungerar. Det jag har läst om metoden innebär att man jämför var det är lättast att följa melodin. För en del människor, det beror väldigt mycket på hur musikalisk man är, är det inga problem att följa melodin oavsett var den presenteras. För andra är det i stort sett omöjligt att kunna upprepa en melodi oavsett om den spelas live på ett instrument eller om det är en inspelning.
Sök på forumet, det har varit uppe tusentals gånger. Det borde ligga i ditt intresse att utvärdera vad metoden innebär innan du uttalar dig om den :!:
hemmamekare wrote:
Om du läser lite noggrannare så kanske du ser att jag skrev "oavsett märke", det betyder alltså att jag inte skrev unikt om Linn, men däremot skrev jag lite tidigare att Linn är ett sånt märke som hör till de dyrare (dyrt är ju visserligen relativt, men för mig är det dyrt).

Hur kan du få det jag skrev till att alla borde köra skoda? Det var konstigt, eftersom jag inte alls tycker om skoda själv, varken förespråkar att alla ska använda samma saker, eller påstår att man skall använda uteslutande lågprismärken. :?:
Din text verkar ha ändrats sen jag läste den.

Att anpassa rummet efter anläggningen är något alla bör överväga som lägger mer än 5000kr på stereo. Det som skiljer en entusiast från mängden är kvaliteten på resultatet.

/ Jacob

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 13, 2007 09:55 
Moderator
Moderator

Tune dem har som sagt avhandlats i flertalet trådar här på forumet. Använd sökfunktionen. Två bra länkar att börja med är dessa:

http://www.linn.co.uk/how_to_judge_a_system
http://www.lejonklou.com/?page=36

Jag tror jag hänvisat till dessa tidigare.

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 13, 2007 10:02 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Det handlar inte om att det skall låta som Linn. För oss som föredrar Linn handlar det inte om ljud speciellt mycket, utan snarare om musik. Det händer nog att vi uttalar oss i termer om ljud, men menar oftast hur bra musiken framstår. Det blir ännu tydligare när man jämför beskrivningar av produkter och uppgraderingar på det är forumet med hur de beskrivs på andra forum. Där pratar man i termer som "välupplöst nedre mellanregister" osv. Här pratar man betydligt mer om bättre eller sämre, eller möjligtvis tydligare.

Hemmamekare, har du någon Linnhandlare nära dig? I så fall kan du säkert få en demonstration av hur Tune Dem fungerar. Sen är det upp till dig att värdera metoden, jag tycker det är upp till var och en vad man tycker om tune dem.

Angående att Linnfantaster inte kan godta andra märken verkar faktiskt det också fel. Här på forumet är det många som har Lejonklouprodukter eller Bonnec. När det kommer produkter som är lika bra eller bättre på de parametrar vi föredrar så uppskattas det.

/Martin

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 13, 2007 10:14 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jo, jag har läst de där texterna om Tune Method som hänvisas till ovanför.

"What you should be trying to do is see if you can reproduce simultaneously and silently inside your own head the actual sounds that are coming from the loudspeakers" och att det bättre systemet är "the system that is easiest to sing along with".

Vad är det jag har missat? Hur många gånger jag än läser Lejonklous text eller texten på Linns sida så får jag det inte till annat än att det handlar om hur lätt det är att följa med i melodin.

Om jag säger som så att man inte har något problem att följa med i melodin i ett "dåligt" system hur kan det då vara lättare att följa melodin i ett "bra" system?

Jag menar inte att jag tycker att Tune Method är dålig, utan ifrågasätter för att få mer kunskap och se om det är brister i den. På samma sätt som jag ifrågasätter och vill få kunskap om ex. vilken bil eller högtalare jag skall köpa för att bli nöjd.

Last edited by hemmamekare on Wed Jun 13, 2007 10:18, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 13, 2007 10:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sköldpadda wrote:
När det kommer produkter som är lika bra eller bättre på de parametrar vi föredrar så uppskattas det.
Eller bra men billigare. Linn är inte direkt bra på instegssortiment just nu.

/ Jacob

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 13, 2007 10:20 
Site Admin
Site Admin

hemmamekare wrote:
Om jag säger som så att man inte har något problem att följa med i melodin i ett "dåligt" system hur kan det då vara lättare att följa melodin i ett "bra" system?
Prova att försöka följa med i melodin på en låt du aldrig hört förut, en låt du lyssnat på 20+ gånger tidigare kan du säkert redan melodin på oavsett om du hör den eller ej. Ofta kan det vara enklare med en rörigare låt där det är flera instrument igång samtidigt.

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 13, 2007 10:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hemmamekare wrote:
:roll:

Det är väl klart att det finns nyanser i hur enkelt det är att följa med i melodin på ett stereosystem. Precis som att det är enklare att höra dialogen i en film på en bra bioanläggning, även fast det förståeligt även via tvns högtalare.

/ Jacob

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 13, 2007 10:58 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Men jag tycker det är nyanser i ljudet, inte i melodin eller hur lätt man kan följa med i den... hmmm. Vad ska man prova med för någon rörig låt då? Har du nåt bra exempel Sony? Ska försöka få tag i den låt som du nämner.

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 13, 2007 11:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

För mig gäller ju stökigare musik desto enklare att höra skillnader på utrustning. Akustisk plinke-plonk-hissmusik låter schysst även i en klockradio, medan ex.vis Sepultura växer ganska ordentligt med en bättre anläggning.

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 13, 2007 12:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag är själv inte någon hardcore anhängare av tune dem men lyssnar ändå på hur väl man hör olika instrument och vilka melodier de spelar eftersom det är alla stämmor tillsammans som bygger upp hela låten. (icke-linnister brukar kalla det för "separation" på engelska). (Så tror jag även de flesta musikintresserade icke-linnister lyssnar på musik också även om Linnfantaster ofta hävdar att de bara lyssnar på ljud pga olika sätt att uttrycka sig.)

Om du tar en rörig låt så kommer många instrument ofta som en enda stor gröt eller vägg av ljud mot dig på en lite sämre anläggning. På en bättre anläggning kan man lättare höra alla olika instrument inkl basens melodi (inte bara något bummel längst ner) och hur musikerna spelar tillsammans som ett band. Så mitt förslag är att ta ngn rörig heavy metal musik. Sådan musik tycker jag är rätt trist på en sämre anläggning pga att allt rörs ihop medan en bättre anläggning kan dela upp det så att du hör vad de olika musikerna spelar.

hemmamekare wrote:
Men jag tycker det är nyanser i ljudet, inte i melodin eller hur lätt man kan följa med i den... hmmm. Vad ska man prova med för någon rörig låt då? Har du nåt bra exempel Sony? Ska försöka få tag i den låt som du nämner.

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 13, 2007 12:39 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Timbuktu är riktigt kass på en dålig anläggning, men växer verkligen med en bättre stereo, även om jag inte tycker genren. Även här är det matta av rörigt ljud som skall funka tillsammans, och bilda musik. Och det blir inte speciellt mycket musik av det i en dålig stereo, mest tråkigt.

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 13, 2007 12:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tycker också att det är enklare med stökig musik. I förra veckan när jag kopplade in två nyinköpta Silver Interconnect valde jag att spela Rage Against The Machine för att enkelt kunna bedömma eventuella skillnader.

1. Först och främst var den nya kabeln bättre än min tidigare Black Interconnect och det anser jag var mest uppenbart vid lyssning på komplex musik. Här gjorde jag A/B test mha tune-dem.

2. När jag sedan fortsätter att lyssna på musiken på mitt vanliga sätt, dvs samtidigt som jag gör något annat i tex köket så märker jag också att ljudet har förändrats. Det är lite elegantare, bättre så kallade hifi-parametrar helt enkelt.

Här brukar jag skilja på tune-dem vilket jag anser att 1 är medans 2 är någonting annat.

För det andra så lät det mycket bättre sedan förra gången jag spelade Rage. Jag har nämligen gjort flera prisvärda uppgraderingar sedan sist den skivan snurrade, för kanske ett år sedan.

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 13, 2007 12:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har en gammal anekdot när jag och min bror var ute och åkte i bilen och vi lyssnade till Blue Öyster Cult "Extra terrestial Live" och låten Dont fear the Reaper så utbrister min bror spelar dom keyboards på den?

Till saken hör att han har skivan själv varvid han konstaterade att det var dags att uppgradera stereon :lol:

Och jag hade ej Linn i bilen :wink:

Det kan man väl säga är det yttersta när man inte ens hör vissa instrument i låten :shock:

Post new topic  Reply to topic  [ 161 posts ]  Go to page Previous 16 7 8 9 10 11 Next

All times are UTC+02:00