pekka71 wrote:
Nä det spelar ingen roll om singnalen är digital eller analog, problem blir för mig att när man tycker det analoga låter bättre när man då ska bli överbevisa med teknisk data att det digitala är bättre
De gånger digitalt har varit nära vinyl, ja då behöver 12'an justering antingen av underlag eller själva spelaren
Om måttstocken är att DS ska låta som en perfekt installerad maxad 12:a tror jag vi får svårt att lyckas. Det finns så många fundamentala brister och begränsningar hos analoga vinylspelare, som jag ärligt tror blir bra knepiga att implementera i en digital spelare (akustisk och mekanisk återkoppling, hastighetsvariationer, spårningsfel, klimatpåverkan, elektromagnetisk påverkan etc. etc.).
Om målet däremot är återskapande av informationen på inspelningsbandet, finns något mer konkret att jämföra mot. Åtminstone för företag som Linn, som sitter på en mängd egna masterband. Då borde det ju vara enkelt för dem att koppla in utrustning där de kan jämföra hur nära de kommer masterbandet med sina olika produkter.
Att musikindustrin idag väljer att eliminera alla fördelar digitaltekniken potentiellt kan ge, mot att ungdomar ska höra något i sina hörlurar på tunnelbanan är en helt annan problematik. För en rimligt påläst tekniker är det ganska komiskt att hitta den mest välljudande musikåtergivningen på vinyl år 2016.
Jag tycker
inte Katalyst DS låter som min LP12a. Annorlunda ja, och på förhoppningsvis jämförbart material nu också kittlande likvärdigt

.