selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 13:15

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 51 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 02, 2004 19:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

don Tomaso wrote:
daniel.n wrote:
don Tomaso wrote:
Projektor = mindre dyrt men massa sladddragning och en ful pryl som hänger ner långt från taket
I dagsläget finns det några projektorer i vettiga prisklasser att välja på med så flexibel projektionsvinkel att du antagligen kan bulta den pall mot taket (ae700, z3 och hs50 - skulle jag tro) eller ha den allra längst bak i rummet på en vägghylla (Projectiondesign Model Zero Five). En del kabeldragning blir det ju förstås ändå..
Hoppas det här ämnet är ok Linn har ju inga bildvisare och det har med topic att göra

Har funderat på tex Sanyo Z3 (Z2) men visst är det så att det bara går att skifta typ en bildruta dvs att överkant på bilden ändå blir i höjd med linsen? Jag vill ha bilden lågt. Ett annat krav jag har är att det ska vara så liten bild som möjligt på ett givet avstånd (ganska långt typ 4m)

Tja jag tycker det är helt OK. Desutom har jag fått bort stereon från att ha varit mellan högtalarna till att vara vid sidan om istället och ja det låter bättre.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 08, 2004 22:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Då kom jag mig också till att testa att plocka bort TV:n. Lyfte den till närmaste hörn och la ett tjockt täcke över den.

Lirade ett antal skivor och det lät ju inte sämre. Sen är frågan om det var så hemskt mycket bättre. Jag gjorde ju misstaget att lyfta bort TV:n innan jag gjorde en dagsfärsk provlyssning att jämföra med.

Upplevde iaf en förändring i ljudbilden. Tidigare har jag nästan känt att högtalarna ska stå bredare isär, utan TV:n så skulle det nog inte skada om jag flyttade ihop dom lite. Annars vet jag inte riktigt om jag hörde en förbättring eller bara en förändring.

En anledning till min osäkerhet är att jag för inte så länge sedan köpte puckar att sätta under stativen. Har inte riktigt fått kläm på hur det påverkar ljudet.. har iaf blivit oförväntade resultat... fast det är nog en annan tråd.

Vad det gäller TV mellan högtalarna så tror jag att jag i nästa boende ska ha TV:n på en flyttbar bänk så att man lätt kan ha den stående i ett hörn och endast dra den mellan högtalarna då det är nån konsert eller DVD som skall ses.

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 17, 2004 20:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tillbaka med TV:n efter ett tags frånvaro. Provlyssnade och inte upplevde jag någon större förändring av ljudet. Hade lagt undan en skiva och låt jag tänkte jämföra med. Var nämligen ett ljud jag inte riktigt hört tidigare på en Rory Gallagher skiva som jag ville leta efter även då TV:n var på plats.

En viss skillnad upplevde jag.. även om ljudet var där även med TV:n mellan högtalarna. Slutsatsen är att jag inte upplever att TV:n förstör ljudet helt och hållet. Den påverkar, men väldigt lite. Har man dock tätare mellan högtalarna och på så sätt högtalarna närmare TV:n kan jag tänka mig att det blir lite konstigt. Sen är det ju säkert skillnad på TV och TV, plus att Tukan kanske inte skakar liv i TV:ns chassi allt för mycket.

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 17, 2004 20:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

equi2 wrote:
Tillbaka med TV:n efter ett tags frånvaro. Provlyssnade och inte upplevde jag någon större förändring av ljudet. Hade lagt undan en skiva och låt jag tänkte jämföra med. Var nämligen ett ljud jag inte riktigt hört tidigare på en Rory Gallagher skiva som jag ville leta efter även då TV:n var på plats.

En viss skillnad upplevde jag.. även om ljudet var där även med TV:n mellan högtalarna. Slutsatsen är att jag inte upplever att TV:n förstör ljudet helt och hållet. Den påverkar, men väldigt lite. Har man dock tätare mellan högtalarna och på så sätt högtalarna närmare TV:n kan jag tänka mig att det blir lite konstigt. Sen är det ju säkert skillnad på TV och TV, plus att Tukan kanske inte skakar liv i TV:ns chassi allt för mycket.
alltså det e ju inte pga resonanser i tvn man ska ta bort den...det e ju pga att om du har tätt mellan högtalarna så funkar den som en förlängd baffel samt att du får diffraktionsproblem skulle jag tro

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 17, 2004 22:27 
Site Admin
Site Admin

Haakan wrote:
alltså det e ju inte pga resonanser i tvn man ska ta bort den...det e ju pga att om du har tätt mellan högtalarna så funkar den som en förlängd baffel samt att du får diffraktionsproblem skulle jag tro
Fysikaliskt så finns det ju ett otal anledningar, varav några du nämt också. Däremot är huvudanledningen för mig att jag inte vill titta på en stor ful grå sak när jag lyssnar på musik, hellre då några dioder från elektroniken i ett diskret (nåja) rack. Dessutom är jag fysikskadad så sitter och funderar på hur den påverkar istället för att lyssna på musiken i godan ro...

..kontentan är ungefär att allt har inte en logisk förklaring, och som den teoretiker jag är känns det lite svårt att acceptera. Men tycker jag subjektivt att något är bättre får jag (försöka) acceptera det i musiklyssningen, enklast så. :(

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 17, 2004 22:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Den största anledningen till att det inte fungerar med att ha en TV mellan högtalarna tror jag är att höljet på TVn vibrerar ganska ordentligt. Det kan man lätt känna om man går fram och lägger handen på höljet då man spelar. Då jag testade detta kom jag fram till att skillnaderna var ordentligt stora med och utan TV.

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 18, 2004 00:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

fredde wrote:
Den största anledningen till att det inte fungerar med att ha en TV mellan högtalarna tror jag är att höljet på TVn vibrerar ganska ordentligt. Det kan man lätt känna om man går fram och lägger handen på höljet då man spelar. Då jag testade detta kom jag fram till att skillnaderna var ordentligt stora med och utan TV.
om man funderar på det sättet kommer det sluta med att alla grejer som är någorlunda lösa i rummet kommer inte vara där nåt mer...

kanske därför det blir ett dedikerat rum när vi väl hittat huset vi vill ha :D

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 18, 2004 00:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har ju ett sånt men vill ha tv i de rummet men man skanske ska satsa på projektor istället.

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 18, 2004 01:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Haakan wrote:
fredde wrote:
om man funderar på det sättet kommer det sluta med att alla grejer som är någorlunda lösa i rummet kommer inte vara där nåt mer...

Rätt, det är mitt mål. Eller bygga ut garaget :wink:

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 18, 2004 11:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Haakan wrote:
fredde wrote:

Rätt, det är mitt mål. Eller bygga ut garaget :wink:
Tror inte alls på ett dedikerat rum, mitt mål var att hitta ett hus med bra vardagsrum där allting får plats och smälter in så bra som möjligt. Lite därför jag valde Linn också snygga grejer på ett diskret sätt, som låter bra(bäst). Jag vill ha en trevlig miljö att vara i också när jag lyssnar inte ett separat rum. Får rysningar när jag ser bilder på tex Hififorum där nån har inrett källaren med massa akustikpaneler och gräslig blänkande elekronik pråliga högtalare och nått "coolt" rack, sen när allt är klart kompletterar dom med en sunkig soffa *urk* inte för att budgeten tog slut utan för att det bara är stereon som gäller, tur att vi är olika eller :wink:

Den enda nackdelen med de rum jag har nu är att just TVn måste stå melllan högtalarma men det löser jag så småningom med en Lcd-TV. Visst ett separat rum skulle lösa det problemet men nackdelarna skulle överväga för mig iaf.

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 18, 2004 11:46 
don Tomaso wrote:
Tror inte alls på ett dedikerat rum, mitt mål var att hitta ett hus med bra vardagsrum där allting får plats och smälter in så bra som möjligt. Lite därför jag valde Linn också snygga grejer på ett diskret sätt, som låter bra(bäst). Jag vill ha en trevlig miljö att vara i också när jag lyssnar inte ett separat rum. Får rysningar när jag ser bilder på tex Hififorum där nån har inrett källaren med massa akustikpaneler och gräslig blänkande elekronik pråliga högtalare och nått "coolt" rack, sen när allt är klart kompletterar dom med en sunkig soffa *urk* inte för att budgeten tog slut utan för att det bara är stereon som gäller, tur att vi är olika eller :wink:

Den enda nackdelen med de rum jag har nu är att just TVn måste stå melllan högtalarma men det löser jag så småningom med en Lcd-TV. Visst ett separat rum skulle lösa det problemet men nackdelarna skulle överväga för mig iaf.
Håller med dig till 100%!

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 18, 2004 12:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mortifikator Crenshaw wrote:
don Tomaso wrote:

Det håller om man är själv eller har en förstående sambo.
Är man fler så...
Med en TV i samma rum som HIFI är det alltid diskussion "jag vill se på ettan, o jag på fyran.
Inte lätt då att säga - nä jag ska spela Metallica! O det HÖGT!

Jag ska ha ett separat biosystem (låg prio dock), ett annat rum med bara en enkel TV - samt mitt musiksystem :D
Då kan ungar mm titta på vad de vill så kan jag spela musik ostört.
Till musiksystemet kan ev. en platt skärm sättas så man kan se DVD.

O bara för att man har separata rum behöver ju det inte se för jävligt ut :wink:

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 18, 2004 13:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Mortifikator Crenshaw wrote:
don Tomaso wrote:

Det håller om man är själv eller har en förstående sambo.
Är man fler så...
Med en TV i samma rum som HIFI är det alltid diskussion "jag vill se på ettan, o jag på fyran.
Inte lätt då att säga - nä jag ska spela Metallica! O det HÖGT!

Jag ska ha ett separat biosystem (låg prio dock), ett annat rum med bara en enkel TV - samt mitt musiksystem :D
Då kan ungar mm titta på vad de vill så kan jag spela musik ostört.
Till musiksystemet kan ev. en platt skärm sättas så man kan se DVD.

O bara för att man har separata rum behöver ju det inte se för jävligt ut :wink:
Jag har en förstående fru och min son är lite för liten än för att ha direkta önskemål, får väl se hur det blir framöver :wink:

Nej självklart behöver det ju inte se ut som f-n bara för att man har separata rum, men du förstår nog min invändning mot hur det brukar se ut för rätt många. Ska man sen ha samma standard på båda rummen inredningsmässigt möbler etc blir det dyyyrt. Klart är budgeten obegränsad för huset, stereon och man har råd med hemhjälp etc då skulle jag också kunna tänka mig ett stooort hus med separata rum i framtiden.

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 18, 2004 18:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag skulle vilja ha ett dedikerat TV rum där TV'n kan stå med en sunkig soffa.
och sedan ett riktigt vardagsrum med stereon utan TV och gärna även ett stort garage med stereo i också.

Sedan skulle jag nog aldrig gå in i TV rummet. :D

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 18, 2004 21:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hepcat wrote:
Jag skulle vilja ha ett dedikerat TV rum där TV'n kan stå med en sunkig soffa.
och sedan ett riktigt vardagsrum med stereon utan TV och gärna även ett stort garage med stereo i också.

Sedan skulle jag nog aldrig gå in i TV rummet. :D
Den idén var bra men tyvärr skulle det nog inte accepteras hemma :D

Post new topic  Reply to topic  [ 51 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00