sportbilsentusiasten wrote:
per wrote:
Så till den ena högtalaren ska man alltså ha elmatning in, nätverk in, exaktlink till högtalare två ut, exaktlink från riaa in, samt en eller flera hdmi-kablar in? Opraktiskt. Jag kan nog tycka att dagens lösning med en Exakt DSM som samlar upp alla dessa anslutningsmöjligheter inte är så dum.
Som de flesta har möblerat är det rätt kort avstånd från racket till närmaste talare.
Då talarna sitter ihop med ExaktLink kan man även ansluta källor till närmaste talare. = dela upp sladdarna mellan dom.
Möjligt, men vem vill ha en kabelhärva med blandade kablar mellan ett skåp/bord med prylar man ändå inte vill se och fram till den ena eller den andra eller båda högtalarna?
Sen finns det mekaniska argument för att placera klockan bort från högtalarna, då den är mycket mer känslig för vibrationer än alla annan elektronik. Klockreferensen sitter i Exakt-DSM och inte i någon av högtalarna. För min del så tycker jag det verkar vara ett vettigt koncept.
Ang. diskussionen om digital volymkontroll så tycker jag den är kraftigt överdriven. I de första mjukvarugeneratioerna hade Linn uppenbarligen gjort en designmiss som gjorde den digitala volymkontrollen mindre bra, men det har de visst fixat på senare tid (jag har faktiskt inte själv jämfört just detta ännu). Har i.o.f.s. lyssnat mycket på KDSM (utan försteg) och det funkar ju bra. Jag gjorde även egna tester med digital volymkontroll och det är ingen tvekan om att alla analoga försteg jag testat påverkar signalen mycket mer än den egenimplementerade digitala volymkontrollen, som var nätt och jämt, om ens skönjbar (gjorde inga vetenskapliga jämförelser, men väl åtskilliga öppna lyssningar).
Jag skall kanske tillstå att jag för egen del fortfarande kör med KK (efter en KDSM/1)