sportbilsentusiasten wrote:
Mats o Bill, man ska våga lita på första intrycket.
Det är annars lätt att förföras eller förskräckas av ljudmässiga aspekter.
Ja, man ska lita till sin intuition. Det håller jag med om. Däremot vet jag att inte lita till mitt första intryck. Jag lyssnar alltid två gånger innan jag skiftar, annars har jag upplevt det är för lätt att förledas av att ett stycke alltid låter bättre andra gången man hör det för då känns det mer bekant. Samma gäller om jag smakar på något eller testar något annat.
Jag litar på mina intryck när jag litar på dem. Spelar ingen roll om det är första, andra eller senare intryck efter en tid. Jag vet när jag litar på mina intryck. Intuitionen säger det.
Mats, detta gäller även vid jämförelser, tex din demo där preferenserna skiftade.
Eller så är förbättringen marginell.
Är det en påtaglig förbättring får man känslan att shit jag lämnar inte butiken innan jag beställt.
Då behövs inga blindtester 
Ja, det håller jag med om. Upplever du en så påtaglig förbättring/glädje är det svårt att lämna en butik innan man lagt in en order

. Anledningen till att vi blindtestade var att vi ville eliminera alla eventuella förutfattade meningar om systemen och bara lita till det vi hörde. Det var intressant.
Jag skulle gärna göra om det och gärna göra det ännu grundligare för att maxa potentialen hos alla inblandade delar. Och jag ser fram emot att labba med Exakt till mina egna högtalare. Blir inte det bättre än nuvarande analoga system lovar jag att jag hellre behåller det jag har, än byter ut större delar till en väsentlig merkostnad. Och jag kommer skriva om det här på forumet

.
På samma sätt...blir inte alla skivor bättre efter uppgradering - ja då är inte allt bättre
Det här hänger jag inte med på. Menar du att om jag har 100 skivor och 98 av dem blir bättre efter en uppgradering, 2 låter som tidigare. Ja, då är det inte värt att göra den uppgraderingen?? Men de 98 skivorna som förbättrades, ska inte de få låta bättre då?
Hej mats!
Du frågar vad jag reagerar på i Exakt. Ja, allt blir inte bättre, alla skivor blir inte bättre.
Det som utmärker ett bra...och bra intunat system är att ljudmässiga aspekter känns ovesäntliga. OM...om man dras in till att lyssna på ljudet, ja då är det något fel imho
Exakt gör det för mig, jag får en tanke "fan va bra det låter ljudmässigt, imponerande dynamik/detaljer mm.
Jag vill istället få känslan - att vilja springa runt i lokalen i skrika i extas "grym platta, grym artist"
När det gäller Dylan i v-rummet (önskedröm), eller annan livemusik är det så för mig.
Ja, det är här våra upplevelser går isär. Jag tycker Exakt låter minst lika engagerande och medryckande som motsvarande analoga system när det låtit bra. Därför skulle det vara så roligt om vi kunde utvärdera tillsammans någon gång. Nu konstaterar vi ju bara om och om igen att vi inte har haft samma upplevelse.
mvh, mats