matss wrote:
Bill50x wrote:
stefan wrote:
Men, en tjockare rem kommer ju innebära att tallriken snurrar snabbare. Är det detta du hör?
Hur tänker du då? Utsidan på en tjockare rem kommer röra sig snabbare än utsidan på en tunnare, men insidan som driver skivtallriken snurrar väl med samma hastighet som förut om du inte ändrar något annat? Visserligen är mina mekanikkunskaper dammiga på hjärnkontoret, men det är den bilden jag får fram när jag försöker tänka efter.
Citat från paa, Faktiskt:
"Det är radien mätt genom centrum på remmen, där den ligger emot remskivan som ger utväxlingen.
Om remmen är tjockare så blir det procentuellt större ökning av radien vid lilla remskivan jämfört med radien vid stora remsivan, och hastigheten blir då högre."
Så här skriver bostrowskij på HiFi-Forum:
"En liknande diskussion pågår på Vinyl Asylum, och det verkar som att man får krypa till korset...Remmens tjocklek HAR betydelse för hastigheten, just p g a det Peter S påpekar i sin teori. Remmen komprimeras på insidan och töjs ut på utsidan när den passerar motoraxeln (och även skivtallriken). Remmen "kryper", och man måste därför räkna från en "neutral" punkt som är halva remmens tjocklek.
För den som vill fördjupa sig och se beviset ( Nörd-varning ), googla efter ett dokument som heter "Analysis of Belt-Drive Mechanics Using a Creep-Rate-Dependent Friction Law" , och ni hittar en PDF-fil som tyvärr inte går att öppna, men välj "Se som HTML-verision" så går det.
(lyckades tyvärr inte länka till dokumentet)
Diskussionen på Vinyl Asylum:
http://www.audioasylum.com/scripts/t.pl ... l&m=606774"
Min egen tanke var tidigare att remmens tjocklek inte borde spela roll, men som sagt, här får man nog krypa till korset...
/ B