selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Jun 16, 2024 09:15

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 30 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 17, 2004 13:53 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2785
Location: Uppsala
LOL, ja det måste ha varit det :roll: :lol:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 17, 2004 13:55 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Ayn wrote:
Roligaste systemet jag hört var nog det första jag hörde Ninka på. Ikemi-Kairn-LK140-Ninka.
Kanske ingen slump att du sitter med Ikemi/Kairn/Klout/Ninka nu då, finns ju onekligen väldigt många likheter med ovan nämda system. :D

Dyraste jag hört var nog på hifimässan på sheraton i våras, vad väl cd12/klimax/osäker på förstärkare/Akurat. Lät säkert bra men ovan musiken de spelade samt spring in och ut hela tiden gjorde att jag inte var speciellt imponerad av ljudet, däremot drägglade jag på cd12:an en god stund. :wink:

Roligaste är svårt att säga ett speciellt, Genki/Majik/Ninka i stereokompaniets gamla lokaler lät grymt bra tyckte jag då, och var det som fick mig att få upp ögonen för Linn. Annat riktigt grymt system är Ottos med Ikemi/Kairn/Klout/Keltik, när jag hörde det fick jag en lite annan uppfattning av vad rockmusik hemma innebär. Tryck som på en scen fast i ett litet vardagsrum! :shock:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 17, 2004 14:41 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Oct 18, 2004 01:38
Posts: 245
Location: Norrbotten
Ja, alltid roligt att tänka på bästa-saker :)

Det som har imponerat på mig mest var nog när jag hörde Mårten design Coltrane med en jävla massa bladelius elektronik bakom sig. De stod uppställda i ett riktigt stort rum och jag satt i sweetspot. Musiken som spelades var nån stråkorkester av något slag och upplösningen och detaljrikedomen var minst sagt sjuklig. Observera att detta inte är det bästa jag hört men dock det som hade den mest imponerande ljudbilden.

Det bästa system jag har hört är solklart Unidisc 1.1, Kinos, en drös Klimax steg och Akurate 242. Det var sjukt bra, mycket balanserat ljud och behagligt att lyssna på.

Det helt klart roligaste system att lyssna länge till tycker jag är mitt eget hemma då jag hade en Ikemi på hyllan (i vanliga fall brukar det stå en Genki där) Detta består då av Ikemi, Kolektor, 3*LK85, Aktiva Espek. Mycket svängigt system som kan spela högt så inåt helvete i mitt rum som är på ca 15kvm :twisted:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 17, 2004 14:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
Mortifikator Crenshaw wrote:
OTTO wrote:
Missförstå mig rätt, jag är fortfarande en anhängare av hårdrock men jag har svårt att få fram samma känsla som vid det specifika tillfället.
Det är väl bara en tolva som saknas i ditt system så är du där? Med klimax-filter lär det ju bli ännu bättre, dessutom.

/ MC
Det är sant men budgeten tillåter inte en maxad 12:a + riaa inom överskådlig framtid, tyvärr.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 17, 2004 14:52 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 30, 2003 14:06
Posts: 367
Location: Singapore
OTTO wrote:
Det är sant men budgeten tillåter inte en maxad 12:a + riaa inom överskådlig framtid, tyvärr.
Som tur är så behöver man inte gå på en maxad 12:a direkt och redan de enklare varianterna slår det mesta i cdväg tycker jag.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 17, 2004 14:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
Klanters wrote:
OTTO wrote:
Det är sant men budgeten tillåter inte en maxad 12:a + riaa inom överskådlig framtid, tyvärr.
Som tur är så behöver man inte gå på en maxad 12:a direkt och redan de enklare varianterna slår det mesta i cdväg tycker jag.
Det är därför jag provar med en Basik för att lyssna och väcka vinylörat till liv igen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 17, 2004 15:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Ayn wrote:
LOL, ja det måste ha varit det :roll: :lol:
Vilket av rummen var det?
Det inre tycker jag låter bättre..


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 17, 2004 15:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Sony wrote:
Roligaste är svårt att säga ett speciellt, Genki/Majik/Ninka i stereokompaniets gamla lokaler lät grymt bra tyckte jag då, och var det som fick mig att få upp ögonen för Linn. Annat riktigt grymt system är Ottos med Ikemi/Kairn/Klout/Keltik, när jag hörde det fick jag en lite annan uppfattning av vad rockmusik hemma innebär. Tryck som på en scen fast i ett litet vardagsrum! :shock:
Många har sagt liknande saker; känslan då man fick höra HUR BRA det KAN låta (ofta första gången man hör ett LINN system) sitter djupt i minnet.
Sedan är det kul att så många tycker sitt eget system är bra :D

Till sist är det extra kul att många har fina minnen av keltik.
Som sagt, ett sagolikt ÖS är det :shock:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 17, 2004 15:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
OTTO wrote:
Klanters wrote:
OTTO wrote:
Det är sant men budgeten tillåter inte en maxad 12:a + riaa inom överskådlig framtid, tyvärr.
Som tur är så behöver man inte gå på en maxad 12:a direkt och redan de enklare varianterna slår det mesta i cdväg tycker jag.
Det är därför jag provar med en Basik för att lyssna och väcka vinylörat till liv igen.
Håller med precis så resonerade jag också, tycker att min Basik slår min Genki på de flesta punkter


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 17, 2004 16:11 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Nov 09, 2004 22:44
Posts: 367
Location: Norr.
Bara det faktum att jag har hört Akurat högtalare med "motsvarande" Linn komplement, men ändå tycker att mitt system låter fantastiskt, är väl ett gott betyg! (Exotik 5125 Ninka och KarikIII)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 17, 2004 16:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Kanske jag skulle skriva ett inlägg On Topic också :D

Det bästa systemet som jag har hört var Unidisk 2.1, minns ej försteget (säkert nån som vet) Klimax solo, Akurate 242 satt och diggade SACD material i stereo i en tiimme på T&T. Kom ut med ett fånigt leende och vilda planer på finansering, nöjde mig med att köpa en Tivoli model one radio :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 17, 2004 18:10 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2785
Location: Uppsala
sportbilsentusiasten wrote:
Ayn wrote:
LOL, ja det måste ha varit det :roll: :lol:
Vilket av rummen var det?
Det inre tycker jag låter bättre..
Det tror jag också att det gör. Det jag satt och lyssnade i då var det yttre.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 17, 2004 19:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Ayn wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Ayn wrote:
LOL, ja det måste ha varit det :roll: :lol:
Vilket av rummen var det?
Det inre tycker jag låter bättre..
Det tror jag också att det gör. Det jag satt och lyssnade i då var det yttre.
Jaha, då har vi svaret...
Det är lustigt, de gånger jag blivit riktigt berörd har det varit i det inre rummet.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 17, 2004 20:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Mest betagande system jag hört var LP12, Valhalla, Ekos1, Troika. LK1, LK280, Isobarik. det var det första dyra system som jag hörde som jag tyckte lät bra och prisvärt.

Bästa systemet ha man ju några kandidater på ett är Unidisc 1.1, Exotik, 2250 och 242.

Ett annat är maxad LP12a till arkivB, Linto, Kairn klout försedda Keltik.

Sedan har vi ju CD12 , Exotik, *****, Espek ****beror på att jag inte kommer ihåg vilket/vilka steg som var.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 17, 2004 21:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Hur var det men att säga VAR man hörde systemet?
Eller är det bara jag som tycket det är intressant... :?


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 30 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited