selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Jun 16, 2024 08:57

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 
Author Message
 Post subject: Beg. kort
PostPosted: Mon Nov 15, 2004 22:00 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Nov 09, 2004 22:44
Posts: 367
Location: Norr.
Hej!

jag hittade beg. kort till mina Ninka för 125€/st törs jag köpa dom, efter att ha läst tråden om den delikata verksamheten med att sätta i och ta ut kort?
Jag förstod att man kan skada sin förstärkare om man inte är varsam (eller har tur) men kan kortet då också skadas?

MVH


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 15, 2004 22:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Jag skulle vågat du såg säkert att Bill skrivit att han är yrkesskadad :D. Risken för ESD skador finns ju givetvis men den är inte jättetor på saker som ett delningsfillter där dess IC kretsar har "gigantisk" bredd på ledningsbanorna jämfört med exempelvis Processorer och minnen.

Så jag skulle iallafall vågat då risken inte är jättestor men den finns där tyvärr kan du ju inte kolla hur i och urmontering skett men det är en risk jag skulle tagit iallafall. Men om de kommer utan ESD påse "konduktiv plast eller metalisk påse" så vet du att de inte blivit rätt behandlade.
men det kan ju vara svårt att veta om det är konduktiv plast men åtminstånde elfas sådana är rosa.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 15, 2004 22:22 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Nov 09, 2004 22:44
Posts: 367
Location: Norr.
och om den inte kommer i sådan ska jag alltså bara känna mig blåst :D ?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 15, 2004 22:23 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Nov 09, 2004 22:44
Posts: 367
Location: Norr.
Kan Ninka ha samma stereokort som Tukan?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 15, 2004 22:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Gospodin wrote:
Kan Ninka ha samma stereokort som Tukan?
Nej, Ninka har samma kort som Keilidh däremot.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 15, 2004 23:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5287
Location: Bromma-Stockholm
Gospodin wrote:
och om den inte kommer i sådan ska jag alltså bara känna mig blåst :D ?
Det är endast den metalliserade påsen som gäller. Den har pga sitt lågohmiga på-ångade aluminiumskikt skärmande egenskaper (hört talas om Faradays Bur?).

De rosa påsarna, som bland annat Elfa säljer/använder är iofs lågladdande (dvs de laddar inte upp sig = antistatisk) men de har inga som helst skärmningsegenskaper.

Oavsett min "yrkesskada" :-) , negligera inte risken för skador! All öppen elektronik (dvs sådan som ej sitter innanför ett skyddande hölje) riskerar att skadas om den inte hanteras på rätt sätt.

Min poäng är, det kostar i stort sett ingenting att med rätt hantering minska risken för esd-skador. Varför inte göra det? Det är trots allt ganska dyr elektronik ni "leker med".

Som sagt, jag skulle aldrig köpa ett dyrt elektronikkort som levereras i något annat än en metallpåse!

Vem skulle köpa fryst kyckling om man misstänker att den har tinat under leverans och därför är farlig att äta?

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 15, 2004 23:49 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Nov 09, 2004 22:44
Posts: 367
Location: Norr.
Jo, men jag kan ju inte som köpare då (av begagnat) försäkra mig om att den kommer i en sådan... och eller har sköts med varsamhet tidigare... :?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 16, 2004 00:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5287
Location: Bromma-Stockholm
Gospodin wrote:
Jo, men jag kan ju inte som köpare då (av begagnat) försäkra mig om att den kommer i en sådan... och eller har sköts med varsamhet tidigare... :?
Rätt. Det vet man inte, så det blir en kalkylerad risk....

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 16, 2004 07:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Bill50x wrote:
Gospodin wrote:
och om den inte kommer i sådan ska jag alltså bara känna mig blåst :D ?
Det är endast den metalliserade påsen som gäller. Den har pga sitt lågohmiga på-ångade aluminiumskikt skärmande egenskaper (hört talas om Faradays Bur?).

De rosa påsarna, som bland annat Elfa säljer/använder är iofs lågladdande (dvs de laddar inte upp sig = antistatisk) men de har inga som helst skärmningsegenskaper.

Oavsett min "yrkesskada" :-) , negligera inte risken för skador! All öppen elektronik (dvs sådan som ej sitter innanför ett skyddande hölje) riskerar att skadas om den inte hanteras på rätt sätt.

Min poäng är, det kostar i stort sett ingenting att med rätt hantering minska risken för esd-skador. Varför inte göra det? Det är trots allt ganska dyr elektronik ni "leker med".

Som sagt, jag skulle aldrig köpa ett dyrt elektronikkort som levereras i något annat än en metallpåse!

Vem skulle köpa fryst kyckling om man misstänker att den har tinat under leverans och därför är farlig att äta?

/ B
Hmmm då är det bäst att hålla sig till elektronrör eftersom de är okänsliga för ESD, EMP och RFI vad gäller hållbarhet, Och det faktun att komponenter inte levereras från tillvärkaren i mettaliserade om man förvaringssaker. Om man beställer ett gäng IC från National semiconductor så får man dem i ett antistatiskt rör vilken inte har någon metalisering beställler man några enstaka får man ju dem istuckna i något konduktivt skum.

Summa sumarium man vågar inte ha något med modern micro elektronik att göra.

Bara en fundering så.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 16, 2004 08:54 
hepcat wrote:
Hmmm då är det bäst att hålla sig till elektronrör eftersom de är okänsliga för ESD, EMP och RFI vad gäller hållbarhet
Eller så köper man nytt och är försiktig med grejerna. Det är bäst på alla sätt, även om det kostar lite extra!

/ MC


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 16, 2004 10:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Mortifikator Crenshaw wrote:
hepcat wrote:
Hmmm då är det bäst att hålla sig till elektronrör eftersom de är okänsliga för ESD, EMP och RFI vad gäller hållbarhet
Eller så köper man nytt och är försiktig med grejerna. Det är bäst på alla sätt, även om det kostar lite extra!

/ MC
Låt oss vända på det... Hur många har haft problem, eller hört talas om någon som haft problem?
Visst, man ska vara försiktig men vi ska heller inte överdriva...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 16, 2004 20:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
sportbilsentusiasten wrote:
Mortifikator Crenshaw wrote:
hepcat wrote:
Hmmm då är det bäst att hålla sig till elektronrör eftersom de är okänsliga för ESD, EMP och RFI vad gäller hållbarhet
Eller så köper man nytt och är försiktig med grejerna. Det är bäst på alla sätt, även om det kostar lite extra!

/ MC
Låt oss vända på det... Hur många har haft problem, eller hört talas om någon som haft problem?
Visst, man ska vara försiktig men vi ska heller inte överdriva...
Problemet är att du kan inte veta om det är en ESD skada när ett fel uppstår utan att få isär komponenten och inspektera den i någon form av elektron mikroskop eller liknande jag misstänker att Bill50x vet vilken form av microskop som används för sådan undersökning.

Har varit med om några fel som service reparatör som skulle kunna vara ESD skador men man inte veta som simpel service tekniker om det är en ESD skada eller någon form av överlast eller helt enkelt ett MTBF fel i de flesta fallen av fel innom ljudutrustning så är det vanliga fel som hamnar innom MTBF's intervall, OM det inte är MOS teknologi där vanligaste felet är att de blivit utsatta för statisk elektrisitet och deras högohmiga ingångar gör att det lätt bildas höga spänningar vid statiska urladdningar.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 16, 2004 20:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Mortifikator Crenshaw wrote:
hepcat wrote:
Hmmm då är det bäst att hålla sig till elektronrör eftersom de är okänsliga för ESD, EMP och RFI vad gäller hållbarhet
Eller så köper man nytt och är försiktig med grejerna. Det är bäst på alla sätt, även om det kostar lite extra!

/ MC
Jovisst är det det bästa men inte ens om man köper nytt är man helt säker på att det inte råkat ut för en ESD skada som jag ser det.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 17, 2004 20:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5287
Location: Bromma-Stockholm
hepcat wrote:
Hmmm då är det bäst att hålla sig till elektronrör eftersom de är okänsliga för ESD, EMP och RFI vad gäller hållbarhet, Och det faktun att komponenter inte levereras från tillvärkaren i mettaliserade om man förvaringssaker. Om man beställer ett gäng IC från National semiconductor så får man dem i ett antistatiskt rör vilken inte har någon metalisering beställler man några enstaka får man ju dem istuckna i något konduktivt skum.

Summa sumarium man vågar inte ha något med modern micro elektronik att göra.

Bara en fundering så.
Du har i viss mån rätt. Köper man ett "helrör" :-D kretsar ligger dom inte i en skärmande förpackning. Större företag köper oftast mängder med rör, och då levereras hela klabbet i en skärmande låda av något slag.

Det är dessutom ett problem att få leverantörerna av elektronik att skärpa sig, ofta har dom fler kunder än dom behöver (= komponentbrist) så dom struntar i berättigade krav.

Om kretsarna sitter nertryckta i konduktivt skum, är i alla fall kretsarna kortslutna och lite mer okänsliga för statisk elektricitet. Vanligen sitter detta skum monterat i en liten pappask med ett tunt kol- eller alu-skikt och då är detta skärmande.

/ B


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited