Jag har svårt att förstå vad TS frågar i sitt initiala inlägg.

Ska ändå ge mig på att svara och kommentera inlägget.
Quote:
Känns som allt referarar till Klimax, alltså om vi skall snacka allvar, är det Klimax?
Det du skriver innan första kommatecken förstår jag är en upplevelse du har. Den upplevelsen delar du kanske med andra. Min egna synpunkt är att personer som t.ex. önskar köpråd från Sneaky- eller Majikserien respekteras och blir bemötta på ett lika bra sätt som någon med samma behov av hjälp med Akurate eller Klimax.
Det du skriver efter första kommatecken förstår jag inget av. Förtydliga gärna.
Quote:
Till Klimax?
Absolut inte, enligt mig. För att ta ett exempel, om än ett dyrt exempel: Majik LP12 till Majik-I och Majik 109 är ett svinbra system som jag lätt skulle kunna leva med livet ut baserat på dess prestanda.
Quote:
Vad är frågan?
Företaget Linn kan prestera för att de under majoriteten av åren lyckats ha bra personal.
Linnanläggningen kan prestera bra oavsett vilken modell. (Kanske inte Keosa.

(skämt)) Ännu bättre om den är bra injusterad.
Quote:
Hur bra det egentligen kan låta om man är beredd att lägga upp pengarna?
Sneaky och Classik kan prestera bra. De produkterna har inget att skämmas för och tål att jämföras med andra märken i samma prisklass.
Majik och Akurate är ett och två-tre, kanske fyra steg ännu bättre om du tänker dig en skala av prestanda.
Klimax tar ytterligare några steg uppåt, längre bort från Majik och Akurate, på denna skala.
Knappast svårt att förstå för någon som läst på och följt Linn i några år.
Quote:
Resten är sämre, eller budgetval?
Både och kan man säga. Alternativt inte lika bra om du tillhör de med halvfullt glas. Sedan att det krävs en stor hifibudget även för att uppnå t.ex. det senaste Exaktsystemet i Majikserien är en annan fråga och svar.
Quote:
Har hört Klimax som inte spelat bättre än Majik på grund av dåligt rum och uppställning av grejorna.
Bra installation är alltid viktigt för att få ut max, eller nära max, från stereon oavsett om det står Majik eller Klimax på lådan.
Sedan råder det delade meningar om vad som är viktigast att fokusera på i installationen. Enligt vissa är det viktigt att dra separat el och säkring för stereon, enligt andra måste man lagra sin flacsamling på SSD, enligt någon annan måste nätverkskabeln vara av rätt modell, högtalaren stå på mm korrekt.
Någon tycker säkert att alla dessa förslag är helt ointressanta och jag är säker på att stereon kommer att spela riktigt bra med normal eldragning, vanlig hårddisk och billigaste nätverkskabeln. Det kanske räcker att fokusera på att använda bra strömsladd, bra stereohylla, bra skarvdosa, bra högtalarkablar, bra placering på högtalare på centimetern noggrannhet.
Quote:
Äldre, tyngre grejor går an att diskutera just för de är äldre och tyngre. Minnen av musikhändelser.
Menar du att det skulle gå bättre att diskutera äldre Linnapparater än nya Linnapparater?