Linncredible wrote:
Lupus wrote:
...du kanske vant dig vid ett uppgainat ljud vilket många äldre linnprodukter ger.
Kanske "dum fråga", men utveckla gärna lite vad du menar med "uppgainat ljud", Lupus!
Jag ska försöka göra det, och jag ska försöka att inte trampa på några tår. Min bild är att många utgår från att det skall finnas en objektivitet i vad som anses bra/roligt/musikaliskt osv. Om man besöker en hifi-mässa eller går till en icke linnbutik och tycker toppsystemen låter as-tråkigt är det ingen som höjer på ögonbrynen. Men bland oss linn-konsumenter verkar det underförstått att alla skall ha samma smak.
Personligen tror jag att det bygger på att Linn och alla andra produkter marknadsförts som att den senaste produkten alltid är den bästa. Det verkar som att de konsumenter som köper de senaste produkterna bli vana med Linns nya sound medan de som provar många äldre produkter föredrar ett annat sound.
Jag har själv aldrig kört på Kloutar med mono-kort men jag har byggt många Kan II system med tidiga LK-produkter och jag har ägt Pekkas isobarik vilka jag körde med 12a, karik/numerik, kairn, Lk280 och bingofilter. För mig är det oerhört tydligt att Linn hade ett annat ideal förr i tiden där ljudet var mer loudness-orienterat. Mer tryck i basen, men också ett större driv i diskant och mellanregister. Jag kan verkligen tilltalas av dessa system, men jag blir en smula begränsad då jag snabbt börjar lyssna på en viss typ av musik.
Själv är jag van vid Kan/kaber/Keltik efter 15års indoktrinering och har svårt att tycka att något annat tilltalar mig. Inget snack om att ni nordbor gjorde ett hästjobb när ni utvärderade klimaxfiltren, men jag tror att vi kommer att tycka olika beroende på vad vi är vana att lyssna på/vilket rum vi spelar i/hur vi matchat våra system.
Men, fortsätt käbbla! Annars är det ingen poäng med ett forum.