Jag råkade på REW (Room EQ Wizard) och tänkte det kunde vara kul att kolla om SPACE algoritmens rumsmoder stämmer med en ansluten konferensmikrofon till en laptop som songkastar ljud till steroen från lyssinggspositionen.
Eftersom mitt rum är väldigt oregelbundet ville jag se hur bra mina inputs stämmer med rummet.
Så här ser mitt rum ut utan SPACE:
Lite problem här och där speciellt vid 23Hz och 55-60 där Sub och hägtalare integrerar.
Attachment:
space-disable.jpg [ 63.11 KiB | Viewed 5980 times ]
Med Space påslaget utan fintuning:
Man ser att space prickar in de flesta rumsnoder perfekt och verkar vilja punktera dessa med branta pilspetsfilter.
I genomsnitt ser lutningen någorlunda jämn ut.
Attachment:
space enable.jpg [ 63.86 KiB | Viewed 5980 times ]
Jag kom till slutsatsen att de flesta punkter var korrekt uppfattade. Dessutom lade jag till ett customfilter och minskade amplituden på en del frekvenssvar.
Attachment:
current3.jpg [ 62.18 KiB | Viewed 5974 times ]
Jag skriver detta för att illustrera hur SPACE påverkar ljudet och förhoppningvsvis kan ge inspiration för SPACE finjustering.
REW är gratis programvara och genom soundkast är det smidigt att kopla in svepfrekvensen. Jag vet att mätningen inte är precis, mikrofonen inte kalibrerad men för att pricka in rumsnoder verkar det inte vara något problem men en sunkmic. Sedan får man lyssna till sig vilken instaällning man tycker är bäst. Eftersom alla profiler kan sparas går det ju snabbt att swticha mellan dem vid lyssining.