stefan wrote:
Du har aldrig hållt på med att installera ditt eget system?
Vad i hela världen får dig att tro att jag aldrig installerat mitt eget system???
Vem annan än jag skulle till exempel veta vad mina egenutvecklade och egenbyggda högtalare behöver för att låta allra bäst? Och alla andra egna, köpta och lånade komponenter som passerat hemma hos mig genom åren? Vet inte om jag någonsin känt mig så rik att jag skulle kunna hyra in en montör för varje förändring jag vill göra. Visst tar jag gärna hjälp av andra kunniga om tillfälle bjuds, för att dela erfarenheter och lära mig nya tips.
Genom åren har jag också landat i vilka justeringar och tweaks som betyder mest för mig. Ja, det finns alldeles säkert många som är vansinnigt mycket mer extrema i installationer än jag. Det tvivlar jag inte en sekund på. Mår min anläggning tillräckligt bra tröttnar jag snabbt på tweaks och vill hellre njuta av mer musik istället.
Vet inte om denna anekdot kring installation passar in här, men den är så bra att jag bjuder på den -
den är helt sann. En erkänt erfaren Linninstallatör hjälper min vän med sitt nya system (råkar vara Exakt), medan han själv är på tjänsteresa. Säkringar och interna kablar vänds åt rätt håll i förstärkarna. Allt momentdras. Högtalarna finjusteras med millimeterprecision. Exaktparametrarna optimeras tills hen nöjd åker därifrån.
När min kompis kommer hem blir han grymt besviken. Allt låter helt livlöst och spricker vid minsta pådrag. Såå besviken. Anläggningen ominstalleras, testas i butik, komponenter byts ut. Tills någon upptäcker felet. De interna länkarna mellan kanalerna i Akurateslutstegen sitter kvar trots Exaktboxen! Alla kanaler och alla element till högtalarna har alltså fått den summerade signalen från alla utgångar på Exaktboxen!
Sådana här misstag händer oss alla med jämna mellanrum

. I alla fall jag undrar om inte en sån misshandel borde vara lite lättare att höra, än om säkringen är vänd åt rätt håll i förstärkarens nätdel.
mvh, mats
PS. Jag är inte jättenoga med hur säkringarna är vända i mina slutsteg. Men när jag kollar nästa gång ska jag vända dem åt rätt håll - för feelgood effekten.