matss wrote:
pekka71 wrote:
matss wrote:
Enligt Linn och helt i enlighet med prestanda på ingående komponenter genererar Exakt mindre brus och mindre distortion än motsvarande analoga system. Der ger dem bättre förutsättningar att bevara så mycket som möjligt av signalen från källan tycker Linn. Om det ger en bättre musikupplevelse i slutändan värt att investera i, det är helt och håller upp till oss själva att avgöra.
Vi testade två likvärdiga system med och utan Exakt, utan att vi visste vilket vi lyssnade på. Och vi föredrog Exakt.
/mats

Ja, vi lyssnade inte på de tekniska specifikationerna för vi visste ju inte vad vi lyssnade på. Och då föredrog vi Exakt.
/m
Bananen kommer av det första stycket där Linn svänger sig med tekniskt snack som har inget att göra med vad som kommer ur högtalaren, har full respekt för att ni föredrog exakt, det var säkert också bättre vid erat test tillfälle, dock så efter mina erfarenheter av de grejer vi testat med exakt så är det alltid samma saker som exakt faller på mot tidigare Linn system
I testet som vi sist körde fanns det ett väldigt tydligt exempel som gör mig extremt oroad, när vi spelade LP12 på Exakt system så var återgivningen i stort sett knasterfri, upplevelsen var att skivorna i stort sett var nya, när vi sen växlade system, samma Lp12 med Adikt pickup så hade vi väldigt mycket knaster och nål ljud, nästan så att man inte trodde det var möjligt att det var samma skiva, men när musiken kom igång så hade vi också en helt annan skiva , helt plötsligt blir det svårt att inte ryckas med i musiken, helt plötsligt har vi något som ger känslan av på riktigt, medans tidigare var det en remastrad brusreduserad digital inspelning
Så slutsaten är att exakt systemet ger ett väldigt rent ljud men på bekostnad av många viktiga delar i musiken ialla fall i detta test, vi var 7 personer vid tillfället och vi var väldigt eniga om utfallet
Till saken ska sägas att denna gång så var exakt systemet uppdaterat till sista spec och presterade väldigt mycket bättre än de gånger jag tidigare lyssnat till exakt, så med tiden kanske det når fram, men enligt mig är det väldigt lång väg att gå ännu