Det är så många parametrar och åsikter i detta med analog/digitala källor/volymkontroller gamla/nya produkter med mer eller mindre hifi/själ i att det lätt snurrar i huvudet på mig. Snart blir jag förhoppningsvis tillräckligt sugen på att släpa ihop tillräckligt med prylar för att testa alla varianter och skaffa mig en egen uppfattning. Jag är bara så grymt lat och bekväm och så nöjd med att bara njuta av musik för tillfället...
Mina egna efarenheter på området:
- analogsidan i KDSM är inte i närheten av KK. Det hade jag hoppats på när jag testade för några år sen. Då kunde de ha blivit ett billigare steg att skaffa DS. Nu blev det till slut KDS/KK istället, och vad jag vet har Linn inte medvetet förbättrat analogsidan i DSM sen dess.
- KRDS och KDS låter båda baskraftigare än min Oppo BDP-105 in i KK, men inte överdrivet på något vis jämfört med min KLP-12 och idag njuter jag fullt ut lika mycket med vinyl som fil. Mer så än någon annan kombination av LP12 och CD genom åren (Troika, Ekos, Arkiv, Arkiv B, Karik/Numerik, CD12).
Ur ett rent ingenjörsmässigt perspektiv finns det inget idag som säger att en digital eller analog lösning alltid är bättre eller sämre än den andra. Det beror på själva genomförandet. En A/D-D/A omvandling med 24 bitars upplösning har idag ett teoretiskt signal/brusförhållande på 144 dB, vilket är mer än vad någon analog likvärdig lösning erbjuder. I praktiken uppmäter inga omvandlare detta dynamikområde än men det beror på de omgivande analoga komponenterna, inte på några begränsningar digitalt. Så allt annat än en gravt felkonstruerad digital volymkontroll borde kunna lösa sin isolerade uppgift minst lika bra som sin analoga kompis med dagen komponenter.
Sen ser jag personligen inte vitsen att A/D-D/A omvandla en analog signal bara för en digital volymkontroll. För mig verkar det vara en onödigt komplicerad lösning jämfört med en välgjord analog volymkontroll.
Vad jag förstår kan du välja antingen analog eller digital volymkontroll för den analoga ingången i DSM med Exakt (direct eller fixed i Konfig). Vill du använda Space på analog källa måste du gå via digital omvandling.
Allt är förberett för att testa när andan faller på.
mvh, mats
_________________ Primärt: CH old Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12
|