DelNaja wrote:
Bill50x wrote:
Jag har fått för mig att man kanske också bör prova att placera om högtalarna efter korrigeringen. En del av högtalarplaceringen är ju just att man försöker minimera störande rumsresonanser även om det kanske mer diskuteras i form av tunedem och liknande. Exempelvis kan lite bumlig bas få musiken att upplevas som slöare och seg. Om man nu korrigerar detta elektriskt så kan det mycket väl vara så att optimal placering blir någon annanstans än den ursprungliga placeringen.
Fast detta är väl tvärtemot vad Linn själva har sagt om tillvägagångssättet? Linn säger att man, för optimalt resultat, först ska placera högtalarna manuellt med hjälp av Tune dem och sedan finjustera med rumskorrigering. Jag utgår ifrån att samma resonemang gäller för Space, men jag kan ha fel, förstås.
Det kan mycket väl vara Linns rekommendation. Jag skulle nog ändå prova att flytta högtalarna efter korrigering, eventuellt göra hela processen stegvis. Naturligtvis hänger det på hur bra rummet är okorrigerat, jag gissar att det låter sämre ju mer systemet behöver jobba. Ur den synvinkeln är det naturligtvis det bästa att få fram bästa ljudet utan korrigering först. Men jag skulle nog likt förbenat testa att flytta högtalarna lite efter att korrigeringen är gjord

Om inte annat bara för att testa.
/ B