selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 10:31

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 332 posts ]  Go to page Previous 111 12 13 14 1523 Next
Author Message
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Fri Jan 09, 2015 20:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Förstår vad Pekka menar. Det klenare steget låter mindre dåligt än det,på pappret kraftigare. Hur man kan välja att stoppa in så undermålig elektronik i utrustning av den prisklassen är för mig en gåta. Är fortfarande traumatiserad av bilden från medlemspresentationen med dylika högtalare "under fintrimning"

PostPosted: Fri Jan 09, 2015 21:25 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Okej, nu är den tekniska specen det som avgör om det är bra eller ej.
Svårt att få erat resonemang att gå ihop.

Ena stunden klagar ni på Linns teknik snack, nästa stund bedömer ni
Förstärkarnas kvalité genom att titta på tekniska specen.

PostPosted: Fri Jan 09, 2015 22:30 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Diver wrote:
Man får nog jämföra ett Exakt Klimax 350 system idag med ett par Klimax 350A + Klimax DS + Klimax Kontrol. Så det du sparar in på är ett separat försteg. Enligt Tonlägets prislista kostar Klimax Exakt system med 350, 545 TKR och Klimax DS+kontrol +350A, 640 TKR så 95 TKR lägre är priset.
Är nog en korrekt jämförelse, men 95 Kkr är ju närmare 15% billigare samt att man får en klar prestanda förbättring, så nog måste man hålla med Bill50x att man får betydligt "mer" för pengarna med Exakt grejerna.

PostPosted: Fri Jan 09, 2015 22:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

siffernisse wrote:
Diver wrote:
Man får nog jämföra ett Exakt Klimax 350 system idag med ett par Klimax 350A + Klimax DS + Klimax Kontrol. Så det du sparar in på är ett separat försteg. Enligt Tonlägets prislista kostar Klimax Exakt system med 350, 545 TKR och Klimax DS+kontrol +350A, 640 TKR så 95 TKR lägre är priset.
Är nog en korrekt jämförelse, men 95 Kkr är ju närmare 15% billigare samt att man får en klar prestanda förbättring, så nog måste man hålla med Bill50x att man får betydligt "mer" för pengarna med Exakt grejerna.
Eller inte, beroende på vad man anser vara bättre.

/Erik

PostPosted: Fri Jan 09, 2015 23:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Erik wrote:
siffernisse wrote:
Diver wrote:

/Erik
Nu har inte jag hört Exakt 350 så dom kan jag inte uttala mig om, men Akudorik är klart bättre än 212 (i varje fall för motsvarande prislapp) och samma gäller Exakt Akubarik jämfört med de varianter av Akubarik jag hört.

Att Exakt-burkarna inte har samma karaktär som de äldre Linn-högtalarna kanske är störande om det var de gamla man gick igång på. Linn har utvecklats vidare. Så är det bara. Kanske har Linn även ignorerat eller missat vissa kunders behov av att kunna spela på gränsen av vad anläggningen klarar, men utan att det låter illa. Där tror jag de äldre prylarna hade en fördel, men samtidigt är det nog också svårt att uppnå detta samtidigt som man strävar efter så oförvanskat ljud som möjligt inom anläggningens normala arbetsbetingelser. Kontrasten mellan normalt (och rent) och överstyrt (med nödvändighet distorderat) blir ofrånkomligt stor.

PostPosted: Fri Jan 09, 2015 23:10 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Erik wrote:

/Erik
Mer "Stampa takten" och mer HIFI är det jag hört, vet inte vad du anser vara viktigt faktiskt. Något ljudideal som du känner igen kanske.?

Last edited by siffernisse on Sat Jan 10, 2015 00:00, edited 1 time in total.

PostPosted: Fri Jan 09, 2015 23:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

haraldur wrote:
Förstår vad Pekka menar. Det klenare steget låter mindre dåligt än det,på pappret kraftigare. Hur man kan välja att stoppa in så undermålig elektronik i utrustning av den prisklassen är för mig en gåta. Är fortfarande traumatiserad av bilden från medlemspresentationen med dylika högtalare "under fintrimning"
Kan det vara så att kontrasten mellan hur respektive steg låter under normala arbetsbetingelser (väl inom stegens specificerade effektnivåer) jämfört med hur respektive steg låter då de drivs utanför spec är ganska stor för Akurate-serien, men inte lika betydande med Majik-stegen? Kanske (eller t.o.m. troligen) är det dessutom så att marginalerna (nätdelskapacitet relativt specad uteffekt) ser olika ut för resp. steg? Man tycks dessutom ha ökat på marginalerna i nätdelarna på senare tid, vilket kanske är en eftergift för de klagomål som riktats mot f.f.a 4200 för drivning av Keltik (som ju är en tämligen krävande högtalare att driva f.f.a. i basen).

PostPosted: Fri Jan 09, 2015 23:50 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Konstruktöran av K350 har för något år sedan sagt via PM till mig att de bygger stegen på chakra-teknik (den som finns i C-serien) och har olika effekt beroende av vilket element de driver. Kvaliteten är "motsvarande chakra-steg".

PS
Var tvungen att kolla med R/D förra året avseende Komri med Exaktbox vs Exakt 350, då konstruktören haft Komri som referens under 350-utvecklingen.
Konstruktören av vad? Högtalaren består av ett hundratal delar så det krävs ett större team på säkert 10-20 konstruktörer av olika typ, främst Elektro, Mekanik, Beräkning e.t.c. för att ro iland ett sådant projekt.

Chakra layouten finns i alla LINNs pris segment så konstigt vore om detta inte fanns i de integrerade stegen i klimaxserien. Att det är "Chakra" säjer ju inget om vilken "nivå" det är på dessa således.
Chakra är bara en viss komponent layot kring förstärkare chipet som Linn använt, likt B&Os patenterade ICE power. En förstärkare består av så mycket mer och det är helheten som ger prestandan. -Just Listen.

PostPosted: Sat Jan 10, 2015 03:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

HCL wrote:
haraldur wrote:
Kan det vara så att kontrasten mellan hur respektive steg låter under normala arbetsbetingelser (väl inom stegens specificerade effektnivåer) jämfört med hur respektive steg låter då de drivs utanför spec är ganska stor för Akurate-serien, men inte lika betydande med Majik-stegen? Kanske (eller t.o.m. troligen) är det dessutom så att marginalerna (nätdelskapacitet relativt specad uteffekt) ser olika ut för resp. steg? Man tycks dessutom ha ökat på marginalerna i nätdelarna på senare tid, vilket kanske är en eftergift för de klagomål som riktats mot f.f.a 4200 för drivning av Keltik (som ju är en tämligen krävande högtalare att driva f.f.a. i basen).
I 350 fallet är jag ganska säker på att de valt 100w i toppen för att nätdelen inte ska skita ner sig, akuratestegen låter bra till de slår i taket vilket är ganska snabbt, majikstegen får aldrig det problemet, hur majik och akurate presterar på olika nivå är ganska intressant, har man en lätt last kommer akuratesteget var bättre på många sätt men om så inte är fallet så föredrar jag majikstegen alla dagar i veckan som är ett riktigt bra steg för pengarna, Akuratestegen funkar i basen där den överbelastade nätdelen inte hörs som s-ljud

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Sat Jan 10, 2015 03:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lindbergh wrote:
Okej, nu är den tekniska specen det som avgör om det är bra eller ej.
Svårt att få erat resonemang att gå ihop.

Om man tycker att en högtalare spelar sämre än lillebror A242 för 90´k +drivning 5x2200 eller 2x4100 samt 2100 och den så kallade top of the line högtalren för 500 k kännns sämre, så är det väl ganska naturlig att man undrar vad som är fel eller`?

Vad gällande tekniska specar så köpte jag 4200 just på specar istället för att jämföra med den hälften så dyra 4100 som förmodligen hade gjort mig lyckligare, men jag trodde Linn var ett ärligt företag där man kunnde lita på att man fick vad man betalar för, men just när det gäller slutsteg så har Linn bara majik och klimax solo som är värd pengarna, Akuratestegen är på gränsen till lurendrejeri om man inte har en riktigt lättdriven burk då de funkar riktigt bra, majikstegen funkar till Linns alla burkar, de klarar inte av samma saker som akurate stegen i att svinga dynamik och spela stort och öppet, men de låter heller inte illa när steget kommer till en svår fasvinkel vilket Akuratestegen gör

PostPosted: Sat Jan 10, 2015 04:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lindbergh wrote:
Känns som att du kanske är lite fel ute här, har väl lyssnat på nästan allt Linn har erbjudit under 30 års tid (inte varit med i 30 år men ca 15 ialla fall) i hemmiljö och Linn demos, det värsta är att de flesta system inte presterar som de borde och vad värre är att det inte presterar på Linn´s officella demos av nya produkter

Själv har jag ägt och äger fortfarande en del skrot, och förmodligen kommer man hinna äga ett par komri också, dock ska jag först fixa mig 8 solos innan byte
KK/0kk/1
Unidisc sc
Exotik +da
Kairn
LK1
3 x 4200 1 ny
5xKlout
4x2250
1x 5125
1xLK140
1xMajik5100
1 par 242 mk2
3 par keltik
3 par Espek
2 par Katan 1 par nya
1 par Kelidth
1 par unik nya
1 par 104 nya
1 par m140 nya
1 st Klimax 345
Akurate ds/0 nya
Sneaky DS
1xUrika nya
1xUphorik nya
1xKeel
1xEkos 2
1x Akito
1X Adikt
1x Klyde nya
1x Radikal nya
2x Dv20 xx
1 Troika retip
1x at95

Ska jag kompletera listan med hemlån blir den väldigt lång, och en sak är säker att man lär sig något nytt varje dag om man är nog intresserad och ändå finns det folk som sitter på så mycket mera erfarenhet än en själv vilket är tur så resan inte tar slut

PostPosted: Sat Jan 10, 2015 07:03 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Imponerande lista, men den styrker ju inte ditt påstående att det sitter Majik och Akurate slutsteg
I Klimax högtalarna, så vad det gäller den frågan är det du som är lite fel ute.

PostPosted: Sat Jan 10, 2015 10:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

siffernisse wrote:
Erik wrote:

/Erik
Mer "Stampa takten" och mer HIFI är det jag hört, vet inte vad du anser vara viktigt faktiskt. Något ljudideal som du känner igen kanske.?
Jag anser att det du beskriver är viktigt, tillsammans med flyt och känslomässigt engagemang. Tyvärr har jag upplevt att Exakt tvättar bort detta. Tyvärr, för jag vill ha så bra återgivning som möjligt och hade gärna sett att jag tyckte Exakt var fantastiskt.

Som jag skrivit tidigare så förstår jag att det finns delar i Exakt som man kan uppskatta, det jag inte förstår är hur de flesta på detta forum kunde vara så överens om Linns förtjänster tidigare när omdömet nu skiljer sig så mycket.

/Erik

PostPosted: Sat Jan 10, 2015 11:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

HCL wrote:
Nu har inte jag hört Exakt 350 så dom kan jag inte uttala mig om, men Akudorik är klart bättre än 212 (i varje fall för motsvarande prislapp) och samma gäller Exakt Akubarik jämfört med de varianter av Akubarik jag hört.

Att Exakt-burkarna inte har samma karaktär som de äldre Linn-högtalarna kanske är störande om det var de gamla man gick igång på. Linn har utvecklats vidare. Så är det bara. Kanske har Linn även ignorerat eller missat vissa kunders behov av att kunna spela på gränsen av vad anläggningen klarar, men utan att det låter illa. Där tror jag de äldre prylarna hade en fördel, men samtidigt är det nog också svårt att uppnå detta samtidigt som man strävar efter så oförvanskat ljud som möjligt inom anläggningens normala arbetsbetingelser. Kontrasten mellan normalt (och rent) och överstyrt (med nödvändighet distorderat) blir ofrånkomligt stor.
Jag spelar inte så ruskigt högt så jag tror inte problemet ligger där. När det gäller hur en högtalare beter sig när stegen börjar överstyra borde gå att kontrollera i en så pass avancerad konstruktion, när alla delar i kedjan är anpassade till varandra.

/Erik

PostPosted: Sat Jan 10, 2015 11:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lindbergh wrote:
Imponerande lista, men den styrker ju inte ditt påstående att det sitter Majik och Akurate slutsteg
I Klimax högtalarna, så vad det gäller den frågan är det du som är lite fel ute.
Det sitter INTE Klimaxsteg i 350A.

/Erik

Post new topic  Reply to topic  [ 332 posts ]  Go to page Previous 111 12 13 14 1523 Next

All times are UTC+02:00