selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 11:42

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 332 posts ]  Go to page Previous 19 10 11 12 1323 Next
Author Message
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Thu Dec 25, 2014 13:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

HCL wrote:
Erik wrote:
Lupus wrote:

Skulle det annars förhålla sig som så att ingen på Linn behärskar metoden? :shock:
Tyvärr verkar det bara vara de som skruvar tolva som har full koll.

/Erik
Baserat på vad?

Det har skrivits mycket om vad vissa på Linn sagt etc, men det mesta är väl att betrakta som rykten. Att man hänvisar till installation enl. Tune-dem även när det gäller Exakt är fakta, som väl effektivt borde kancellera alla ev. rykten om motsatsen!?
Baserat på att alla uppgraderingar till LP12 på senare år har varit MASSIVA (Keel, Ekos SE, Radikal, ja hur länge ska jag fortsätta?), så pass stora att ingen ifrågasatt förbättringarna - och jämfört med de delade meningarna med Exakt kan man väl dra en slutsats eller?

Och rykten?
Jag med flera har ju besökt fabriken flera ggr och skrivit om vad vi snackat med R/D teamet om.
Helt klart har Lp12 gänget full koll, men tyvärr är det många av de nytillkomna anställda (speciellt de inom digitala produkter) som inte tror på source first o tune dem. De säger det ärligt rakt ut. "vi utvecklar o mäter - andra lyssnar" fick man höra flera gånger.
Många av svenska entusiaster har även testat ihop med Linn-teamet där o hemma i sverige och det är ganska uppenbart vilka som har koll och inte.

PostPosted: Thu Dec 25, 2014 14:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Baserat på att alla uppgraderingar till LP12 på senare år har varit MASSIVA (Keel, Ekos SE, Radikal, ja hur länge ska jag fortsätta?), så pass stora att ingen ifrågasatt förbättringarna - och jämfört med de delade meningarna med Exakt kan man väl dra en slutsats eller?

Och rykten?
Jag med flera har ju besökt fabriken flera ggr och skrivit om vad vi snackat med R/D teamet om.
Helt klart har Lp12 gänget full koll, men tyvärr är det många av de nytillkomna anställda (speciellt de inom digitala produkter) som inte tror på source first o tune dem. De säger det ärligt rakt ut. "vi utvecklar o mäter - andra lyssnar" fick man höra flera gånger.
Många av svenska entusiaster har även testat ihop med Linn-teamet där o hemma i sverige och det är ganska uppenbart vilka som har koll och inte.
Jag har svårt att bedömma hur många som pratat med hur många (olika) tongivande personer på Linn och ur mitt perspektiv är det definitivt rykten. I synnerhet som de i flera sammanhang fortfarande hänvisar till tune-dem. Man undrar även hur det låg till med allmänna tune-dem insikterna hos Linns personal förr? Jag är inte säker på hur stor insikt Giladt har. Det vore i villet fall förödande om de slutade använda tune-dem som ledstjärna under utvecklingsarbetet!

Vad jag vet är det äl i första hand vissa förstärkare och vi viss mån Klimax-högtalarna som fått blandad kritik och inte de digitala källorna, som tvärt om hyllats tämligen enhälligt.

PostPosted: Tue Jan 06, 2015 21:54 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

pekka71 wrote:
Siffernisse skulle vara intressant att få veta var du får din info hur tester utförs, jag kan bara ana
Vad egentligen är det du undrar över?
Quote:
Så du menar att de på elektroniksidan inte har koll?, kan du nämna några sådana produkter som tydligen skall vara sämre än föregående Pris/prestanda.. Dynamik? KK+KDS uppgraderingen? Någon Akurate produkt?

PostPosted: Wed Jan 07, 2015 04:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Image

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Wed Jan 07, 2015 15:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

siffernisse wrote:
Quote:
Så du menar att de på elektroniksidan inte har koll?, kan du nämna några sådana produkter som tydligen skall vara sämre än föregående Pris/prestanda.. Dynamik? KK+KDS uppgraderingen? Någon Akurate produkt?
Jag menar att om de hade samma koll som LP12 gänget hade det som släpps vara skyhögt bättre jämfört med tidigare produkter.
Är det det tycker du?
Jämför med hur Lejonklou utvecklar sina produkter...

PostPosted: Wed Jan 07, 2015 23:56 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

siffernisse wrote:
Quote:
Jag menar att om de hade samma koll som LP12 gänget hade det som släpps vara skyhögt bättre jämfört med tidigare produkter.
Är det det tycker du?
Jämför med hur Lejonklou utvecklar sina produkter...
Dynamik är väl troligen en av de bästa uppgraderingar ljud/kr som Linn erbjudit kanske någonsin, även DS tekniken jmf med CD tex. Finns många andra HIFI tillverkare som fortfarande säljer och tillverkar CD spelare!?
Tycker personligen det går framåt hela tiden på ett positivt sätt för Linn. Man har släppt multikanal lite och inriktar sig mer på 2-kanals musik återgivning, med streaming och "Less is More" precis rätt in i den nya tiden. Samt även har resurser att lägga på LP12.
Den digitala tekniken är såklart rätt väg för att komma runt de tekniska nackdelarna som analoga delningsfilter har. Med rums korrigeringen kan man minska betydelsen av rummets negativa inverkan.
Nu kan man få superprestanda med EN(1) låda och ett par högtalare.

Köp Lejonklous produkter då och sitt nöjd. Förstår faktiskt inte vad du menar överhuvudtaget med ditt gnäll.

Pekka77
Brukar studera vännernas fötter när de är på besök och allt som ofta sitter de o stampar takten även om det är svag volym i bakgrunden för att sedan gärna ofta kommentera att de är skeptiska till att det är skillnad på Spotify och CD/högupplöst, eller "1_0 kan inte bli annat än 1_0" så detta måste vara lurendrejeri att lägga dessa pengar på musikåtergivning.
Men jag har då aldrig sett samma personer sitta o stampa takten hemma hos dem när Elgiganten stereon med telefondocka spelat i bakgrunden. Så visst ligger det något i bilden. Dock är det svårt att jämföra "stamp intensiteten" vilket gör att ivf. jag förordar A/B tester vid utvärdering.

Last edited by siffernisse on Thu Jan 08, 2015 00:32, edited 5 times in total.

PostPosted: Thu Jan 08, 2015 00:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Eller så gör man som dig och fortsätter famla i ditt virituella ljus..

PostPosted: Thu Jan 08, 2015 12:02 
Moderator
Moderator

Håll diskussionen kring Linn Exakt saklig.

PostPosted: Thu Jan 08, 2015 13:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

siffernisse wrote:

Tycker personligen det går framåt hela tiden på ett positivt sätt för Linn.
Det tycker jag med, men det var ju inte det jag diskuterade. Heller inte Dynamik som otvetydigt är ett stort framsteg.
Vore bättre om du läste vad jag skrev, svarade på det jag skriver - och undviker gliringar och ord som "gnäll" i dina svar.

Har du helt missat det beröm jag ger Linn i mina inlägg? Du ska nog försöka se helheten.
Allt sedan jag började köpa Linnprodukter på 80talets mitt har jag försökt se nyktert på deras produkter. Beröm när så varit befogat och kritik när det varit befogat. Linn har alltid velat diskutera deras produkter med kunderna.

Samma sak med Lejonklous produkter som heller inte alltid varit klockrena. Fredrik har varit duktig på att lyssna på input och varit oerhört snabb med att åtgärda relevanta synpunkter. Effektiv produktutveckling handlar om att vara öppen för intryck från andra.

Om du tror att det bara är några svenska Tune Dem-nördar som har synpunkter på Exakt så läs på Linns forum, eller här:
http://www.hifikabin.me.uk/viewtopic.php?f=1&t=270

PostPosted: Thu Jan 08, 2015 15:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

siffernisse wrote:

Det tycker jag med, men det var ju inte det jag diskuterade. Heller inte Dynamik som otvetydigt är ett stort framsteg.
Vore bättre om du läste vad jag skrev, svarade på det jag skriver - och undviker gliringar och ord som "gnäll" i dina svar.

Har du helt missat det beröm jag ger Linn i mina inlägg? Du ska nog försöka se helheten.
Allt sedan jag började köpa Linnprodukter på 80talets mitt har jag försökt se nyktert på deras produkter. Beröm när så varit befogat och kritik när det varit befogat. Linn har alltid velat diskutera deras produkter med kunderna.

Samma sak med Lejonklous produkter som heller inte alltid varit klockrena. Fredrik har varit duktig på att lyssna på input och varit oerhört snabb med att åtgärda relevanta synpunkter. Effektiv produktutveckling handlar om att vara öppen för intryck från andra.

Om du tror att det bara är några svenska Tune Dem-nördar som har synpunkter på Exakt så läs på Linns forum, eller här:
Håller helt med. Att okritiskt agera "fan boy" gynnar ingen. Jag kritiserar Exakt för att jag är besviken över utvecklingen och jag vill ha så bra återgivning som möjligt. Många jag pratat med tycker samma sak även om alla inte ger uttryck för det utan är tysta.

Jag accepterar att vi tycker olika och jag till och med förstår vad som kan appellera i Exakt, även om det för MIG är ett totalt nerköp i musikalisk återgivning. Jag blir också orolig när Exakt säljs in med teknisk förklaring i stället för att lyssna. Det gör att jag tappar förtroende för Linn.

/Erik

PostPosted: Thu Jan 08, 2015 17:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Erik wrote:
Jag accepterar att vi tycker olika och jag till och med förstår vad som kan appellera i Exakt, även om det för MIG är ett totalt nerköp i musikalisk återgivning. Jag blir också orolig när Exakt säljs in med teknisk förklaring i stället för att lyssna. Det gör att jag tappar förtroende för Linn.
Jag tror, utan att veta, att Linn använder lite tekniska förklaringar just för att beskriva skillnaderna mot de äldre apparaterna. För den syns inte utanpå och den är svår att förklara på annat sätt. Man kan inte köra med "ökad tydlighet", "lättare att följa melodin", "förstår musiken bättre" osv hur många år som helst. Till slut får man resonemanget i nacken, med frågan "Gick det inte att följa melodin tidigare?". Och så är det ju förstås, en treåring känner igen Imse Vimse Spindel i vilken apparat som helst.

Mitt förtroende för Linn är orubbat än så länge, i alla fall så länge de strävar efter att presentera musiken på bästa sätt. Om de dessutom förbättrar ljudet (vilket är samma sak, men ni förstår vad jag menar) så är i alla fall jag nöjd.

De gånger jag lyssnat på Exakt (två gånger på HF, en gång på DI) så har det låtit fantastiskt bra om än med några mindre anmärkningar. Framför allt är det kostnadseffektivt med tanke på vad tidigare toppsystem kostar. Men jag har full förståelse för att de som har ett väl intrimmat system hemma har invändningar. Hemma har man ju all tid i världen att fixa och trixa tills man är nöjd, inte bara med apparaterna utan också med miljön. Vanan ska man inte heller underskatta, man vet vad man har och man har vant sig vid hur det låter. Varje gång jag varit på HF känner jag - "fan, nu måste jag inteckna huset och köpa nytt" och varje gång mår jag lika bra när jag lyssnar här hemma och inser att det inte är så dåligt. Hade jag båda anläggningarna tillgängliga samtidigt skulle förmodligen min egen anläggning åka ut genom fönstret medan jag i telefonen väntar på att banken ska svara...

/ B

PostPosted: Thu Jan 08, 2015 22:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Erik wrote:
... jag till och med förstår vad som kan appellera i Exakt
Beskriv gärna, vore intressant!

PostPosted: Thu Jan 08, 2015 22:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linncredible wrote:
Erik wrote:
... jag till och med förstår vad som kan appellera i Exakt
Beskriv gärna, vore intressant!
Det tydliga och rena ljudet. Det framkommer massor av detaljer.
Tyvärr på bekostnad av att känsla och flyt försvinner.
Det låter "dyr-hifi" på ett negativt sätt.

/Erik

PostPosted: Thu Jan 08, 2015 23:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ok, tack för svar. "tydligt", "rent", "detaljer" stämmer med min upplevelse. "... på bekostnad av att känsla och flyt försvinner." stämmer inte alls med min upplevelse.

PostPosted: Fri Jan 09, 2015 00:55 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

siffernisse wrote:

Jo det är blandade intryck av Exakt, som om allt annat. Vissa blir tydligen besvikna och det är ju tråkigt då man önskar att människor ska få vara glada, men "Tune Dem-nördarna" är lyriska även på detta Engelska forum tydligen.

Är man mer "nykter" och trovärdig om man är negativ till något? Personligen anser jag att positiva och negativa upplevelser är lika mycket värda, men jag uppskattar inte den drivkraften hos människor som ser som sin plikt att förpesta sociala mötesplatser med ständigt negativa åsikter oavsett IRL eller på internet.

Att det råder delade meningar över Exakt tolkar jag inte heller som ett argument för att det inte skulle vara bra grejer. De flesta har fått sina intryck från handlare och mässor vid ett fåtal tillfällen. Exakt kräver en ny tuning av anläggningen och rumskorrigeringen kräver en hel del testande ser det ut som.
På de få anläggningar jag har hört har jag föredragit denna funktion avslagen. Dock sa man på HF nyligen att de utarbetat en metod så att de numera alltid klarar tuna-in förbättring med denna funktion oavsett om man har bra eller dåligt utgångsläge.
Att faktiskt många är lyriska betyder att det finns potential när installationen är bra. Att prestandan kan variera ser jag som antingen ett tunings-problem eller kvalitetsproblem hos LINN om det beror på hårdvaran.

Angående Exakt tekniken så känns den väldigt straightforward för LINN. De har ju lagt rätt mycket fokus på sina analoga filter(Aktiva), då känns det naturligt att ta nästa steg till digital signalbehandling för att öka prestandan.
Jag vill gärna att LINN fortsätter marknadsföra sina produkter med just tekniska argument då jag anser att det är teknisk utveckling som ger prestanda, inte "Guds hand". Självklart måste även "LINN -Just listen" fortfarande vara ledordet. Men jag ser inte att det finns någon konflikt här ännu.

Post new topic  Reply to topic  [ 332 posts ]  Go to page Previous 19 10 11 12 1323 Next

All times are UTC+02:00