selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 23, 2024 08:56

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 12 posts ] 
Author Message
 Post subject: Äntligen DS...men...
PostPosted: Sun Jul 06, 2014 10:23 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Thu Dec 03, 2009 13:59
Posts: 37
Location: Västerås
Hej!

Jag och hustrun sprang förbi den gode Anders på Tonläget på semestern och gick därifrån med en Majik DS (beg) under armen. Lite spontant sådär så nu snart kommer vi hem och skall installera detta hifismycke i vårt befintliga nätverk. Vi kör idag Unidisc SC som ett försteg till 3xlk 85 med aktiva Espeks så Majik DS kopplas till aux på Unidiscen om jag fattat rätt. Så till mjukvaran och installation i vårt nätverk. Vi har all musik på iTunes i AIFF och lagrad på en iMac (speglad på TimeCapsule och Crashplan) och vi vill få igång DS från iMac till en början. Så - jag har nu läst en del på Linns hemsida men blir inte helt klok på hur detta skall gå till.

På Linns sida om nätverksspelare står det (om man kör med just iTunes som vi gör) "just use our Songcast app to send it all to Linn".

På deras FAQ står det: "How can I access my iTunes library from Kinsky?

( länkar till Kinsky)
The other, and better option, is to use Songbox-iTunes"

Och för det tredje:

"How can I access my iTunes library from IPad/iPhone

You can use a iPad/iPhone app called REMOTE. This will allow you to remotely control the iTunes running on your home computer. Using the iTunes you can use Airplay to broadcast to the Linn DS using the NetAux input."

Så. Det vi vill kunna göra är att spela upp vår musik från iTunes, använda ipad och iPhones för att styra iTunes och lyssna på vår Majik DS vidare ut i vårt system.Frågan är nu; skall vi använda Songbox, Songcast och/eller Kinsky? Och hur kommer det tredje alternativet in i bilden med appen remote?
Linn känns inte helt tydliga här eller är det bara vi som är tröga?:)

Mycket tacksam för hjälp!

Johannes

_________________
"Keep it simple" - Jeff Porcaro
Akurate DSM-Bryston 4B3-B&W803D3


Top
   
PostPosted: Sun Jul 06, 2014 17:49 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Jan 08, 2010 09:07
Posts: 115
Föreslår att du börjar med AirPlay för att komma igång och komma över frustrationen.

Använd iPhone/ iPad eller Mac för att göra detta och använd iTunes eller exempelvis spotify. Det som spelas upp i respektive enhet kan spelas upp i er DS via AirPlay. Er DS skall vara valbar om den är ansluten till nätverket.

Nästa steg är via kinsky(exempelvis) och lagrad musik.

_________________
LP12SE


Top
   
PostPosted: Sun Jul 06, 2014 19:45 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Mar 19, 2006 20:04
Posts: 409
Location: Göteborg
Kul med DS! Föreslår också att ni kör Airplay först för att se att det fungerar. Kör t.ex. youtube i iPhonen och se om Airplay ikonen dyker upp (bildgoogla hur ikonen ser ut; https://www.google.se/search?q=airplay+ ... s&tbm=isch). Om den gör det är det bara att klicka på ikonen och se om DS:en är valbar och skicka ljudet dit.

För att konfigurera DS:en så att den pratar med SC:n över RS232 kabeln gör du som i dokumentet: http://docs.linn.co.uk/wiki/index.php/S ... _SC_system på så sätt kan SC:n slås på automagiskt när DS:en börjar spela, namnge maskinerna etc.

Har du en router eller liknande i nätverket som delar ut lokala IP-nummer via DHCP skall DS:en få ett IP vid startup, detta behövs för att allt annat skall fungera. När DS:en har ett IP skall du kunna köra Linn Konfig för att ev. uppdatera mjukvaran i DS:en (och ev. i SC:n över RS232 kabeln).

Linn Songcast är en plugin till OS X, det den gör är att flytta macens ljudkort till DS:en på nätverket (DS:en blir alltså macens ljudutgång). Efter installation av Songcast får du en ikon i form av en not i OS X meny överst där du kan välja vart macens ljud skall spelas upp. På detta sätt borde du kunna spela upp ljud via DS:en direkt från macen.

Apple remote är en app till iOS från Apple. Tanka hem den från appstore för att styra iTunes på din mac. Kommer inte ihåg exakt hur men tror du måste kontrollera settings för "sharing" under iTunes->Preferences för att få det att fungera.


Top
   
PostPosted: Sun Jul 06, 2014 23:38 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Thu Dec 03, 2009 13:59
Posts: 37
Location: Västerås
Tack snälla ni för hjälp! Vi kör Apple tv idag och strömmar från iTunes så vi är ganska bekanta med hur smidigt det funkar med appen Remote redan nu. Det vi vill uppnå är såklart att komma ifrån Apple tv (som idag är kopplad via optisk till Unidiscen) och istället köra via Majik DS till Unidiscen.
Med ovan förslag att köra via AirPlay, tappar man något i ljudkvalitet jämfört med Tex Songcast?

Bästa hälsningar,

Johannes

_________________
"Keep it simple" - Jeff Porcaro
Akurate DSM-Bryston 4B3-B&W803D3


Top
   
PostPosted: Mon Jul 07, 2014 09:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
Jag tycker att du ska installera Minimserver eller Kazoo beta på iMacen och sen styra allt med Kinsky från iPad/iPhone eller iMac. Mycket enkelt.

/Erik


Top
   
PostPosted: Mon Jul 07, 2014 09:53 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Thu Dec 03, 2009 13:59
Posts: 37
Location: Västerås
Hej,

Tack Erik, kan du beskriva lite närmare vad jag vinner på att göra enligt ditt förslag? Verkar vara en liten djungel det här:)

Med vänlig hälsning,

Johannes

_________________
"Keep it simple" - Jeff Porcaro
Akurate DSM-Bryston 4B3-B&W803D3


Top
   
PostPosted: Mon Jul 07, 2014 10:09 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Mar 19, 2006 20:04
Posts: 409
Location: Göteborg
Jag tycker Airplay är helt fantastiskt smidigt. Det man spelar upp via Airplay är ju oftast inte lokalt lagrad media utan Youtube, Spotify, Rdio, Wimp, Sveriges radio eller vad som helst som du når via iOS-enheten. För din lossless-media (flac/alac etc) är en serverlösning som Erik nämner säkert ett bra val. Kör en gammal Twonky själv på en Readynas för det.

Vore kul att höra vad ni tycker skiljer Apple-TV från DS:n.


Top
   
PostPosted: Mon Jul 07, 2014 19:24 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Jan 08, 2010 09:07
Posts: 115
Det låter mkt bättre helt enkelt.

Airplay är bra för att komma igång som sagt.

Ska du nyttja er DS fulla potential skall ni börja med streaming av musik som är lagrad på i ert fall imac. Minimserver som Erik rekommenderar kan jag också rekommendera och det finns bra support på Linns forum.

installera på imac. http://minimserver.com/install-macosx.html

installera kinksy på iphone/ipad och imac för att styra musiken. http://oss.linn.co.uk/trac/wiki/Kinsky

_________________
LP12SE


Top
   
PostPosted: Mon Jul 07, 2014 21:59 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Thu Dec 03, 2009 13:59
Posts: 37
Location: Västerås
Tack Daniel, men om jag kör via kabel från iMac till routern, kabel från router till Majik Ds och Songcast inblandat, är det fortfarande att betrakta som "streama" med sämre kvalité jämfört med om man kör med en server? Eller vad är det jag inte förstår?:)

_________________
"Keep it simple" - Jeff Porcaro
Akurate DSM-Bryston 4B3-B&W803D3


Top
   
PostPosted: Tue Jul 08, 2014 20:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 794
Location: Förenade Arabemiraten
musicmansweden wrote:
Tack Daniel, men om jag kör via kabel från iMac till routern, kabel från router till Majik Ds och Songcast inblandat, är det fortfarande att betrakta som "streama" med sämre kvalité jämfört med om man kör med en server? Eller vad är det jag inte förstår?:)
Ja, songcast är "sämre" än att streama.

Songcast skickar ljud som spelas upp på macen till DS, detta är att betraktra som ett ljudkort, 16 bitar 44.1 kHz över nätet. Detta resulterar ibland i omkodning på macen och i vissa fall mer jitter i DS.

Med en mediaserver installerad skickas filen obearbetad från lagringsutrymmet (kan vara MAC, NAS, PC) direkt till DS
Detta stöder 24/192 kHz musik, bla. Inget ljud spelas upp på macen i detta scenariot, du kan kolla något annat på macen och DS spelar ljudfiler. En bättre klocksignal används och ljudet blir bättre i de flesta fall.


Top
   
PostPosted: Wed Jul 09, 2014 00:24 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Thu Dec 03, 2009 13:59
Posts: 37
Location: Västerås
Hej,

Tack även till dig Fredrik för värdefull information. Jag har ikväll installerat Majik DS och följde rekommendationerna med att börja med att uppdatera mjukvaran (funkade perfekt), sedan låta DS:en spela via Airplay (funkade perfekt) och nu har jag installerat Songcast och tro det eller ej; även det funkade på första försöket! :D Jag måste säga att jag är positivt överraskad, jag var helt inställd på att det skulle strula och/eller vara så mycket svårare men icke! Så tack till alla snälla i den här tråden för all hjälp!
Så - hur låter det då? Har bara lyssnat på ett par låtar men jag är även här positivt överraskad. Trodde aldrig att skillnaden skulle vara så markant och positiv. Varmare, tydligare och mer musikalitet - glädjen återkom att lyssna på musik!

Så nu återstår således att få det att låta ännu bättre med en serverlösning och imorgon skall jag prova det. Om någon har lust att hjälpa till hur man kan se vilken bitrate som spelas genom Songcast och ut på DS:en vore det toppen. Just nu står det "Net Aux" och jag hittar inget sätt att ändra det på. Någon som vet?

Tack igen alla!

Johannes

_________________
"Keep it simple" - Jeff Porcaro
Akurate DSM-Bryston 4B3-B&W803D3


Top
   
PostPosted: Sun Jul 27, 2014 17:10 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Nov 15, 2009 11:17
Posts: 97
Location: Uppsala
Nu har jag ingen DS utan en DSM men på den går det inte att byta displayinformation i Net Aux-mode. Förmodligen är det likadant på din. Däremot kan du byta texten Net Aux mot något mer relevant i webbgränssnittet. På min DSM står det just nu AirPlay.

_________________
Vardagsrum: Majik DSM, Majik 140
Sovrum: Sneaky Music DS, Komponent 104


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 12 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited