selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 23, 2024 10:26

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 78 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6
Author Message
 Post subject: Re: EKDS vs KDS & KK/1
PostPosted: Tue Apr 29, 2014 17:42 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
Bill50x wrote:
Aleann wrote:
Bill50x wrote:
Är det någon som provat placera elektronikracken på olika ställen och noterat någon skillnad?
Ja definitivt. Hade till en början racket mellan mina M140 och M112 på översta hyllan (quadraspire).
Ursäkta, men jag fattar inte riktigt hur du menar. Menar du att du hade M112 placerad i samma rack som elektroniken?

/ B
Exakt, hade det så först, tog sen bort M112 från översta hyllan och det lät fortfarande riktigt riktigt dåligt, det var mycket värre än vad subwoofern i rummet ställde till med innan jag gav bort den (en sub som bara står i ett rum utan att aktivt spela med förstör musiken nåt fruktansvärt i min mening, räcker med att känna på subwooferns membran så inser man också fort varför). Ingen aning om varför men så upplevde jag det då i alla fall. Finns säkert någon förklaring till det hela också antar jag, typ att energiinnehållet i musiken är väldigt högt just mellan högtalarna samt rakt framför, eller kanske någon annan förklaring. Who knows, det lirade musik uselt i alla fall och det var det väsentliga.

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
 Post subject: Re: EKDS vs KDS & KK/1
PostPosted: Tue Apr 29, 2014 17:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
fredrik wrote:
stefan wrote:
Bill50x wrote:
...
Om jag förstått det rätt, Exakt kommunicerar inte med Ethernet-protokollet (förutom input från tex NAS) vilket då betyder att man inte kan köra kopplingen mellan försteget och högtalaren över nätverket. Varför har man valt ett eget protokoll för detta?
/ B
Standardiserade protokoll är ju en nödvändighet för att världen skall kunna kommunicera över internet och telefoni. Här finns det ju inget krav på att EDSM skall kunna kommunicera med andra tillverkares produkter. Rätt, du kan inte göra kopplingen mellan EDSM och högtalare över något slags nätverk.
Enkelt svarat, jitter är inte problemet, det har Linn löst IOM DS konceptet.
Med TCP-IP går det inte att synkronisera signalen mellan vänster och höger högtalare. (fundamentalt problem). För detta krävs en central och exakt klocka. Man skulle kunna skicka TCP-IP data till hötalaren, men då skulle separat klockkabel behövas.
Sitter klockreferensen i ExDSM så funkar nog ethernet som förmedlare av informationen till högtalarna lite sådär. Då krävs nog annat protokoll och med bättre kretsar. Det sitter ju inte en komplett DSM i resp. högtalare utan själva DSM-funktionen får nog betraktas som distribuerad över systemet (om jag nu fattat konceptet rätt).


Top
   
 Post subject: Re: EKDS vs KDS & KK/1
PostPosted: Wed Apr 30, 2014 20:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 794
Location: Förenade Arabemiraten
sportbilsentusiasten wrote:
Är du säker det är sync H-V som tvingar Linn att överge TCP/IP? Ja menar hur fel kan det bli med endast en kabel emellan, trots TCP/IP? Krävs väl en grym osync för att kanalbalansen ska bli så fel att det märks. Hur bra är en vanlig analog balanskontroll?
Bara undrar lite...

Någon som vet hur Linn löst det rent tekniskt? Helt nyutvecklat protokoll eller modifierat något befintligt?
Troligtvis är det ethernet protokoll pga, billigt och enkelt för datatransporten, med klocksignal på det oanvända tx kabelparen. Öppnar man o tittar i lådan borde man kunna kolla lite kretsar. Kan ju vara digital signal ala toslink med extra karik klocksignal a la 1991.

Med bara ren tcp ip är det omöjlgt för vänster högtalare att veta va klockan är i högra. Alternativt bygga in atomur i varje. Musiken avkodas fint var för sig.

Kom gärna med bättre teorier, jämför kretskopplade nätverk med paketkopplade. Balanskontroll ala linn intek justerar ju bara amplituden på de olika kanalerna. I Praktiken fördröjs väl inte sgnalen av detta?


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 78 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited