sportbilsentusiasten wrote:
Och med en BRA utvärderingsmetod skulle du slippa "dessa ändlösa och jobbiga lyssningssejourer som nu krävs"

Jag förstår vad du menar, men jag lyssnar hellre på musik utan att behöva bry mig om det är "bäst" eller inte
När det gäller högtalarhängd elektronik, ja, jag kan förstå att en optimerad lösning med elektronik på lämpligt underlag kan vara bättre. Samtidigt så finns det konsumenter som önskar att någon annan "gör jobbet" och allra bäst vore det väl om konstruktören/tillverkaren gör det? De har ju alla resurser som behövs för att hitta rätt. Om de inte vad de ska göra, ska vi som betalar hundratusentals kronor för apparaterna göra jobbet själva?
Jag vet att Erik tycker att jag velar hit och dit och inte har någon åsikt, men jag tycker fortfarande att kraven kan vara olika beroende på förutsättningarna. För visst kommer jag längre med en Exakt-setup än med ett sömnpiller från X? Även om ditten-dratten-drutten från Linn med otrolig setup kan prestera bättre än Exakt? Hur många Solo's behövs det för att driva ett par aktiva Komri? Hur mycket kablar, hur mycket plats? Och hur mycket bättre låter det än ett Exakt-system bestående av en Eaxkt DSM och ett par högtalare? För hardcore-entusiasten kanske plats, pengar och installationsarbete är lönsamt och berikande, men så är det kanske inte för alla. Som jag skrev tidigare, vi lever i en verklighet, den kanske skiljer sig mellan dig, siffernisse Erik (et al) och mig själv. Även om jag hade alla pengar i världen kanske jag inte skulle satsa på det allra bästa, just därför att det inte kan integreras med mina andra intressen.
Men för att återgå till ämnet, i alla fall lite mer OT (dvs
On Topic

) - visst vore det möjligt att hänga elektroniken på baksidan av högtalarna med lika gott resultat som att ställa den på ett dedikerat rack. Det hyandlar ju "bara" om utveckling. I vår diskussion har vi ju tidigare påpekat (vill inte använda meningen "kommit fram till") att elektronikrack kan låta olika även utan påverkan från högtalarna. Ska man hårdra det hela betyder detta att baksidan inte alls behöver vara den sämsta placeringen. Lite spekulativt, det beror på hur baksidan på högtalaren är konstruerad, hur elektroniken är kopplad till denna baksida, hur högtalaren är ansluten till golvet - och givetvis en massa andra saker. Men man brukar ju säga att det är lugnast i stormens öga, kanske det är så med högtalarpåverkan också?
För oss som konsumerar (till skillnad från konstruerar) elektronik så spelar det mindre roll varför tex en router "låter" bättre på ett underlag än ett annat. Men
att det gör så är ju absolut ett incitament för konstruktörerna att forska i saken, för Linns del handlar det då om att tex förbättra integrationen mellan elektronik och högtalare. Och i takt med att lagring av musik tar allt mindre plats, varför inte ha även denna (inklusive kontakt med strömmande från nätet) inbyggt i högtalarna? Jag är starkt medveten om att jag här pratar "features" snarare än ljudkvalitet men att minska antalet ljudpåverkande enheter är i sig faktiskt en förbättring. Ingenting i ljudkedjan
förbättrar ljudet/musiken, bara förstör i mindre eller högre grad. Det är i alla fall min åsikt och den tycker jag lyser igenom ganska ofta. Det handlar tex om att "gräva fram så mycket som möjligt" ur spåren på en LP-skiva. Och jag tror det finns mycket kvar att göra där ännu. Men enligt first source-principen, det som inte finns i spåren går inte att återskapa.
Hm, vad var det nu tråden handlade om... ahhh just det, EKDS vs KDS & KK/1

Och där måste jag bara få berätta... några av mina finaste upplevelser med Linn-elektronik/högtalare var just med Exakt. Men det finns frågetecken, Sportis har ju rapporterat om bristande musikalitet med Exakt inkopplat, själv har jag skrivit om att det ibland låter lite konstigt. På ett sätt det är svårt att redogöra för. Men Kurts röst på Nirvana Live (unplugged) lät väldigt märklig.
Trots allt, jag ser fram emot utveckligen här, mycket verkar vara mjukvarumässigt och kan förmodligen bara tankas hem...
/ B