selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Jun 05, 2024 06:03

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 
Author Message
PostPosted: Fri Feb 28, 2014 16:54 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Tue Sep 25, 2012 10:12
Posts: 51
Location: Luleå
Hallå!
Börjat titta på en sub till mitt system bestående av Akurate Renew DS / Kinos / Akurate 4200 / Majik 140.
Läst mig till att en del REL subbar ska kunna funka bra i musiksystem tex T7 och T9. De verkar dessutom finnas på TOT så går nog att utvärdera rätt bra kanske tom med hemlån. Nu undrar jag dock om hur en betydligt äldre Sizmik 10.25 skulle funka i jämförelse, dels om någon hört och kan jämföra men även hur svårt jag ska räkna med inpassning i mitt övriga system?
/peder

_________________
Main:Naim NAC 172XS / Akurate 4200 / Majik 140/REL T9
Kök: Naim Unitiqute 2 och PSB monitorer.
Sovrum:Zonos zp 120 / Wharfedale
Badrum: Raumfeldt streamer Maestro 50 slutsteg och inbyggda JBL


Top
   
PostPosted: Fri Feb 28, 2014 19:41 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
hmm det här med sub är knepigt, har du tänkt använda den bara för film? Eller har du tänkt köra den tillsammans med dina M140 till musik också?

I mitt fall slutade det med att jag slängde ut subben helt men jag använde den bara till film och då står den bara och fladdrar om man spelar musik och den förstörde rätt duktigt för mig. Lyckas man integrera den ordentligt med högtalarna i övrigt så kan den säkert tillföra något vid musikuppspelning men jag misstänker att du måste upp i en rätt bra sub för att den verkligen ska kunna hänga med M140.

Som du säger, testa med REL, tycker du det funkar så är det väl bara å köra på :)

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
PostPosted: Fri Feb 28, 2014 20:08 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Tue Sep 25, 2012 10:12
Posts: 51
Location: Luleå
Min tanke är helt på musik i det här fallet. Hittade ett par intressanta trådar på Lejonklou forumet och det känns nog om det blir att prova en REL framöver. Känns lite väl vågat att köpa en beg sizmik på chans ifall jag inte alls trivs med resultatet.

_________________
Main:Naim NAC 172XS / Akurate 4200 / Majik 140/REL T9
Kök: Naim Unitiqute 2 och PSB monitorer.
Sovrum:Zonos zp 120 / Wharfedale
Badrum: Raumfeldt streamer Maestro 50 slutsteg och inbyggda JBL


Top
   
PostPosted: Sat Mar 01, 2014 00:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5283
Location: Bromma-Stockholm
Du har ju ganska bra grejor som driver dina 140:or. Men jag undrar ändå om det inte är något som saknas där. Mitt intryck av 140:orna, vilka jag dock inte lyssnat så mycket på, är att bas saknar de inte. Den riktiga djupbasen, den som får byxbenen att fladdra och skapar en mittbena, den finns inte. Men musikalisk bas absolut. Högtalaren brister en del i övrigt men den är ju också rimligt billig. Jag undrar om inte högtalarplacering och/eller slutstegsbyte skulle ge lika mycket som en sub. Kör du aktiv delning med slutsteget eller använder du delningsfiltret i högtalaren?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sat Mar 01, 2014 08:08 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Tue Sep 25, 2012 10:12
Posts: 51
Location: Luleå
Bill50x wrote:
Du har ju ganska bra grejor som driver dina 140:or. Men jag undrar ändå om det inte är något som saknas där. Mitt intryck av 140:orna, vilka jag dock inte lyssnat så mycket på, är att bas saknar de inte. Den riktiga djupbasen, den som får byxbenen att fladdra och skapar en mittbena, den finns inte. Men musikalisk bas absolut. Högtalaren brister en del i övrigt men den är ju också rimligt billig. Jag undrar om inte högtalarplacering och/eller slutstegsbyte skulle ge lika mycket som en sub. Kör du aktiv delning med slutsteget eller använder du delningsfiltret i högtalaren?

/ B
Mina 140 saknar absolut inte bas, lite beroende på material kan de trycka rätt ok. kan dock sakna mera bastryck kanske mest på en del lite platta hårdrock inspelningar. Kan nog vara så att jag försöker få till lite loudness och byxbensfladder möjlighet med en sub ;)
Kör bi-ampat vilket väl borde innebära att högtaleren sköter delningen?
/Peder

_________________
Main:Naim NAC 172XS / Akurate 4200 / Majik 140/REL T9
Kök: Naim Unitiqute 2 och PSB monitorer.
Sovrum:Zonos zp 120 / Wharfedale
Badrum: Raumfeldt streamer Maestro 50 slutsteg och inbyggda JBL


Top
   
PostPosted: Sat Mar 08, 2014 19:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Har du skaffat dig -rel t9 nu?

JAg har haft nån av de bästa rel tidigare och också hört T modellerna med diverse Linn då min Linn handlare har dem. JAg tycker definitivt M126 är bättre svårt at säga om sizmik men jeg skulle tro den är bättre til musik. Men jag blev inte nöjd förren jag skaffade Klimax345A(12"), jag har haft många subbar, och det är den enda jag har vart super nöjd med, har en Fathom 113 til film delen och den är riktigt bra också, men en Akuratsubb är mer musikalisk tycker jag, men ingen Linn slår den i kvantitet och den gör det tort och med snärt även när den flyttar massaor med luft ( 13,5" ellement.)


Top
   
PostPosted: Wed Mar 12, 2014 00:00 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Tue Sep 25, 2012 10:12
Posts: 51
Location: Luleå
Jo det blev en Rel T9.
Har inte provat något Linn alternativ men skulle ha blivit ett lite svårare beg köp då det inte var aktuellt med de prisklasser en ny Linn sub skulle ha medfört.
Hittills är jag klart nöjd, upplever att jag fått den där fylligheten och tyngdeni botten som jag saknat ibland. Ger även lite möjlighet att anpassa ljudet beroende på hur materialet är till att börja med. Har i vilket fall spelat vansinnigt mycket musk sista veckan vilket är ett gott betyg för mig :)

_________________
Main:Naim NAC 172XS / Akurate 4200 / Majik 140/REL T9
Kök: Naim Unitiqute 2 och PSB monitorer.
Sovrum:Zonos zp 120 / Wharfedale
Badrum: Raumfeldt streamer Maestro 50 slutsteg och inbyggda JBL


Top
   
PostPosted: Wed Mar 12, 2014 15:26 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Nov 03, 2005 14:35
Posts: 292
Location: Västerås
Kul. Har ibland funderat på en sub till Majik 140 också, främst när jag lyssnar på musik via TV:n, t.ex. "Så ska det låta". Linns subbar blir lite för mycket - men har funderat på en mindre Rel ibland. Nu blev det en annan uppgradering där hemma så en sub får anstå ett tag.....


Top
   
PostPosted: Mon Mar 17, 2014 09:57 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Tue Sep 25, 2012 10:12
Posts: 51
Location: Luleå
Kan inte svära på att det kanske alltid låter hifi balanserat men det positiva överväger i vart fall som jag känner det. Har ingen erfarenhet alls av Linns egna subbar så kan tyvärr inte ge dig någon jämförelse mot dem, skulle ha fått provslyssna om du inte varit väl långt borta kanske :)

_________________
Main:Naim NAC 172XS / Akurate 4200 / Majik 140/REL T9
Kök: Naim Unitiqute 2 och PSB monitorer.
Sovrum:Zonos zp 120 / Wharfedale
Badrum: Raumfeldt streamer Maestro 50 slutsteg och inbyggda JBL


Top
   
PostPosted: Mon Mar 17, 2014 14:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5283
Location: Bromma-Stockholm
Hultin wrote:
Kul. Har ibland funderat på en sub till Majik 140 också, främst när jag lyssnar på musik via TV:n, t.ex. "Så ska det låta". Linns subbar blir lite för mycket - men har funderat på en mindre Rel ibland. Nu blev det en annan uppgradering där hemma så en sub får anstå ett tag.....
Att bedöma en sub efter ett enskilt tv-program är nog inte rätt väg. Jag gissar (obs gissar!) att många TV-kanaler drar på lite extra för att det ska skramla ordenligt när ett typ hus sprängs i bitar. Välj sub efter vilken som låter mest artikulerad, dvs där du kan höra skillnad istället för bara ett muller. Det låter ju faktiskt inte likadant när en bil åker in i en mur som en jordbävning - även om vissa subbar får en att tro detta. När man väl hittat rätt, strunta i nivån. En jordbävning låter olika mycket beroende på vilket avstånd man befinner sig på :-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Mon Mar 17, 2014 19:40 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Nov 03, 2005 14:35
Posts: 292
Location: Västerås
Uttryckte mig lite klumpigt - jag kan sakna bas ibland, främst när jag lyssnar via TV (optisk in till DS-I) men det händer även när jag lyssnar på musik (om än inte lika ofta). Källans kvalité kan nog spela roll i detta sammanhang... Just nu väntar (och längtar!) jag på att nästa uppgradering ska bli klar för avhämtning..... :D


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited