selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 23, 2024 09:27

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 93 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 7
Author Message
PostPosted: Fri Jan 31, 2014 20:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Bra förtydligande! Jag förstår faktiskt precis vad du menar då jag mången gång upplevt motsatsen hos klassiska hifi anläggningar som frossar i detaljer. Ofta med med ett överdrivet mellanregister och lyssningströtthet som följd.

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
PostPosted: Sun Feb 02, 2014 02:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Efter Kaber så kan man pröva Keltik om man frågar min äldre svåger Andreas. De röda klotsarna beslutades få ny adress i kväll. Keltiks husse fick nog när han på sin födelsedag fick ta emot gästerna sittande utspridda där möblemanget fått plats utifrån Keltiks bästa. (Han bor i en etta)

Keltiks nya husse har mina gamla(fd Lippomans)Kaber och bor i H55 lägenhet med goda förutsättningar att få det att lira. Dessutom en saktmodig person som lär ha detta som ett femårsprojekt. Innan systemet revs ner så spelade det riktigt gott. Pekkas gamla 4200 med extra nätdel(så att säga 2x2200) och Chakra baskort och två recappade LK2 i toppen via en slimline tunebox och monokort. En klassisk Ittoktolva som källa.

Setupen kommer att bli densamma fast med Klouts i toppen då det är sådana slutsteg som Ante har,4200 följer med i adoptionen som jag förstår. Tolva(med likadana specs)via Kairn ska han ha. Kaber blir kvar,bra att ha sa han..

Jag har alltid undrat hur Keltik skulle låta i hans rum, det är ett stenhus med sprött slag i väggarna,rummet är livligt men spelar förjäkla bra. Han spelar efter långsidan och måtten är i det närmaste ideala. Tacka prins Eugen för det! Han lär ha haft ett finger med i bla uppkomsten till H55 planlösningarna och en hel del annat med för den delen.

Vi kanske får återkomma och kapa tråden med en lägesrapport längre fram om hur det gick.

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Wed Feb 05, 2014 12:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Lupus wrote:
Anledningen till att jag engagerade mig i ämnet var att jag ville lära mig en mer systematisk utvärderingsmetod där jag över tiden skulle ha lättare att jämföra produkter mot varandra. Problemet med min gamla metod tycktes vara att den till för stor del tog hänsyn till musikalisk förståelse vilket medförde att den var oanvändbar för jämförelser med längre tidsuppehåll. Detta då jag upplever att just sådana saker som stressnivå, trötthet ev alkoholpåverkan kraftigt påverkar hur mottaglig jag är för just musikalisk förståelse.
Det fina med TuneDem är att du lättare kan jämföra trots längre uppehåll.
Långa uppehåll blir däremot problematiska om man utvärderar andra parametrar typ detlajer, perspektiv, klang, bas, dynamik mm.
Enl min erfarenhet.
Lupus wrote:
Som jag nu tolkar HCL och Sportis är att er syn på TD kan reducerat till -låter det bättre är det bättre. Inget följa melodi, inget handlar om att höra alla instrument och hur de spelar.
Jag skulle föredra att kalla det musikalisk förståelse.
Lupus wrote:
Men, många hävdar ju att allt blir bättre med TD, borde man då inte likväl kunna gå omvägar för att optimera sitt system (nu gällande placering). I och med att bra TD = Bra på allt borde även många detaljer innebära bra TD?
Om man injusterar ett system med TuneDem så blir det TILL SLUT bättre på allt, ja (givet de förutsättningar man har. se nedan). Man ska bara ha tålamod så man inte går bort sig.
Men man kan ju inte helt skita i andra spekter som rum, akustik, kvalitet på el mm.
Lupus wrote:
Jag tillhör den kanske udda skara som verkligen gillar mycket detaljer, jag älskar att höra nya instrument, andetag, tappade plektrum etc. Dock ej genom att göra avkall på musikalitet. Det är därför jag gillade ditt system så mycket sportis, och det är just det som jag tycker att Linn gör så bra.
Tacka för berömet!
Jag är också en HIFI-nörd som älskar välljud. Tur för mig att Linn tog sig i kragen med Klimaxelektroniken som är i toppklass avseende just snyggt ljud. Det har tidigare varit en brist hos Linn som jag hade svårt med. Man hörde mer information i andra system! Det gör man inte längre, nu tycker jag Linn är asbra på allt.
Har jämfört Klimaxelektronik hemma hos andra entusiaster med andra HighEnd elektronik och numera är Linn BÅDE musikaliska och snyggt ljudande.
Linn skulle dock satsa mer på högtalarsidan där det inte är lika överlägsna som på elektroniksidan. Där finns det ju konkurenter!
ATC gillar många tex. Jag förstår vad det gillar i ATC - drag o dynamik. Men de är inte lika musikaliska imho.
Gillar inte att man ska behöva kompromissa i Linns talare! De kan bättre.
Isobarik o Keltik var i världstopp avsende det mesta på sin tid men utvecklingen står inte still. Och efter Komri säljs det idag inte någon talare som är riktigt HighEnd.
109 är värdsklass om man har låga krav på bas o dynamik, är bra oavsett drivning och rum. En höjdarkonstruktion! Inte det sista i upplösning men grymt prisvärd.
242 är värdsklass om man har normala krav på bas o dynamik, kräver dock superbra elektronik framför och grym noggran intuning.
212 är nästan ännu bättre än 242 men tunnare än 109. Med 345sub superbra!
Sen då?
Talande är ju att när det gäller källa, försteg och slutsteg är INGEN oense avseende vilken av Linns produkter som är bäst -det gäller inte deras högtalare...
Lupus wrote:
Nästa gång vi svänger för bi dig Sportis så får vi stöka lite med kablarna! :)
Det gör vi!


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 93 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 7

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited