selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 17:48

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sat Jan 25, 2014 12:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ofta, ganska ofta i alla fall, läser jag om hur man tweakat anläggningen i något avseende och fått till det bättre - men efter ett tag har den berömda lyssningströttheten infunnit sig. En tanke slog mig plötsligt (med tanke på detta), kan ett ständigt tweakande/uppgraderingar i sig skapa en anläggning som man inte är lika nöjd med och som därför konstant kräver nya insatser?

Hur känner ni som ofta och mycket jobbar med era anläggningar? Själv har jag nått den åldern (om det nu är åldersrelaterat) att jag tröttnat på att meka och hellre lyssnar på musik. Naturligtvis finns det en enorm utvecklingspotential hemma hos mig och den blir ju inte mindre med tiden, det har åtminstone lyssningarna på Exakt visat :-)

Å andra sidan, hur länge skulle jag vara nöjd med en Klimax Exakt-anläggning? Ibland känns det som om jag hade ett par väl ingångna gamla tofflor och ids inte byta förrän de är i trasor...

Ja, vad säger ni, hur länge behöver man tex lyssna på förändringar innan de har satt sig och man vet vad man egentligen tycker?

/ B

PostPosted: Sat Jan 25, 2014 12:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill!

Kul att även du hakar på den psykologiska delen av Audiofilin. Det du beskriver verkar vara ett mänskligt drag: Att aldrig känna sig nöjd. Vid tidigare uppgraderingar har jag ofta lovat mig att aldrig byta ut det jag köpt, då jag helt enkelt varit så nöjd så jag omöjligt ska ledsna på det jag köpt. Jag har tidigare känt mig lite vemodig då jag bytt ut en produkt jag vet att jag verkligen älskat, nu senast mina Kaber.
Men nu börjar jag acceptera det som min perversion: själv tycker jag att musiken fortfarande hamnar i fokus då det ofta blir extra roligt att spela gamla skivor och höra hur de låter. Sedan tycker jag det är roligt att träffa alla sympatiska människor man kommer i kontakt med när man byter produkter, senaste månaden har det blivit hembesök hos ett gäng forummedlemmar: Sportis Monkydevil Bose och Jonas mfl.

Men det är en konst att sluta lyssna på ljudet och endast lyssna på musiken när man samtidigt håller på att tunar sitt system. Jag skulle ljuga om jag hävdade att jag bara kunde koppla om till lyssning. Ofta finner man sig växla mellan olika intron för att man helt enkelt vill lyssna hur de låter. Ofta hittar man just småaudiofila playlists i DSen när man besöker vänner och bekanta. Det är just av denna anledning jag ställer mig frågan om när Tune Dem verkligen är synonymt med Bra?

PostPosted: Sat Jan 25, 2014 22:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lupus wrote:
Ofta hittar man just småaudiofila playlists i DSen när man besöker vänner och bekanta. Det är just av denna anledning jag ställer mig frågan om när Tune Dem verkligen är synonymt med Bra?
ja det är det.
Att man hittar småaudiofila playlists är helt enkelt för att med ett bra system, bra justerat inser man att bortom den ljudmässiga imponatoreffekten finns musikalisk njutning. Njutning som ofta dolts av HIFYsystem som låter snyggt men som inte kan förmedla det musikaliska budskapet.
Diana Krall är ett exempel men fick lust att dunka upp alla hennes plattor jag hade på NASen några veckor sedan. Brukar hoppa över henn då jag spelar men gav henne en chans i kväll.
Hissmusik eller hur, men hon är ju riktigt bra ju!
Narrow Daylight från "The Girl In the Other Room" är så vacker, gripande och övergrymt bra så man blir knäsvag.
Innehåller även ett gurasolo som är lika löjlig simpelt som bra. Lite plock på strängarna men så RÄTT, så mycket känsla.
Spelade låten 4ggr på raken. Kvällens höjdpunkt så här långt.

PostPosted: Sun Jan 26, 2014 00:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sportbilsentusiasten wrote:
Krall är ett exempel men fick lust att dunka upp alla hennes plattor jag hade på NASen några veckor sedan. Brukar hoppa över henn då jag spelar men gav henne en chans i kväll.
Hissmusik eller hur, men hon är ju riktigt bra ju.
Ja, just hon är ett bra exempel. Bra inspelad musik men känns ofta lite avslagen. Efter ett tv-program om henne insåg jag att hon nog är bättre än jag trodde. Ända tills jag åter lyssnade på hennes skivor. Då lät det lika avslaget igen. Min teori är, antingen är min anläggning sämre än vår gamla tjock-tv eller så var tv-inspelningen bättre än skivorna. Eller så bidrar bilden till en bättre upplevelse än enbart en ljudupptagning.

/ B

PostPosted: Sun Jan 26, 2014 23:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Att man hittar småaudiofila playlists är helt enkelt för att med ett bra system, bra justerat inser man att bortom den ljudmässiga imponatoreffekten finns musikalisk njutning. Njutning som ofta dolts av HIFYsystem som låter snyggt men som inte kan förmedla det musikaliska budskapet.
Du har helt rätt i att den stora behållningen av ett bra system är att man lättare kan ta till sig ny musik! Jag menar inte att jag drar örenen åt mig när jag ser en Pink Floyd-låt i en spellista. Men när det enda jag hittar i skrivsamlingen är perfekta Audiofilinspelningar av slätstrukna artister och det enda som demas är Singer Songwrighter och triojazz tänker jag att det är ljudet som står i fokus framför musiken. En bra anläggning ska kunna spela all musik med spelglädje, inte bara en genre.

PostPosted: Mon Jan 27, 2014 05:49 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

hmm jag har inte rört mitt system på rätt länge nu och jag är faktiskt helt nöjd :) Det låter som jag vill att det ska låta och thats that. Hade en ide om hurdant sound jag ville ha i skallen och det tog ett tag att få till det men med kiston ramlade allt på plats tillslut.

PostPosted: Mon Jan 27, 2014 09:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Aleann wrote:
hmm jag har inte rört mitt system på rätt länge nu och jag är faktiskt helt nöjd :) Det låter som jag vill att det ska låta och thats that. Hade en ide om hurdant sound jag ville ha i skallen och det tog ett tag att få till det men med kiston ramlade allt på plats tillslut.
Det verkar som om du hade en plan och ett mål - och nu lyckats nå dit. Det är bara att gratulera :-)

Med någon liten förändring (huvudsakligen byte från Mimik till Ikemi) så har jag själv haft min nuvarande anläggning, elektroniken alltså, i ca 6 år nu. LP12:an är uppgraderad för ungefär 12 år sedan men högtalarna har jag haft sedan 1979. De har iofs byggts om och dessutom varit i annan ägo ett par år medan jag flyttade runt. Men så målmedveten som du har jag inte varit utan det mesta (utom högtalarna) har skett mera ad hoc.

Min fråga är dock mer av arten, blir resultatet oliklåtande anläggningar beroende på hur frekvent man tweakar och uppgraderar/testar? Min egen tanke är att det kanske behövs ett mer "förlåtande" ljud om man sitter nöjd. Den tweakande personen kanske har en mer analytisk anläggning men kan å andra sidan fixa till ett allför skarpt ljud om så behöva.

Men jag kanske är helt ute och snurrar?

/ B

Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 

All times are UTC+02:00