selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Jun 16, 2024 08:41

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 
Author Message
PostPosted: Wed Dec 04, 2013 00:06 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Sep 12, 2010 11:29
Posts: 280
Location: Alingsås
Kolla på Linns egna forum.

Snälla människor som vill hjälp nya i Linnsfären.

De som "kan" skriver inte längre här. Lite säljannonser och funderingar varför Linn inte låter som förr.
Går det inte göra detta till ett märkesforum igen utan vara ingenjör?

_________________
Sondek LP12/Kore/Ekos 2/Adikt -Radikal.


Top
   
PostPosted: Wed Dec 04, 2013 02:32 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 452
Location: Övik
Här finns trevliga människor också, som gärna hjälper till att dela med sig av sina erfarenheter & kunskaper.
Det Selleri tycks sakna sedan en tid tillbaka är nya medlemmar med frågor.

Det är ju trist att vissa blir stofiler när det blir äldre. Men det är ju inget LINN specifikt. Bara att sålla bland informationen.

_________________
Klimax Exakt DSM. Klimax 350 Exakt Organik. Exaktbox Sub. Stereo Sub Klimax 345


Top
   
PostPosted: Wed Dec 04, 2013 15:05 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sun Sep 06, 2009 10:14
Posts: 469
Location: Luleå
Jag tycker det har varit mycket påhopp när nya rön presenterats vilket knappast gynnar upptäckts-publicering.
Känns som om vi kanske borde vara mer open-minded, inom vissa ramar förstås :o
En del av detta hade dessutom kunnat undvikas om ett lyssningstest gjorts.
Jag har dragit direkt nytta av upptäckter som det jobbats, och argumenterats, med (mot!).

_________________
//Micke

LP12 Troika/Karma Ekos2 Keel Karousel Lingo1
Naim SuperLine+SuperCap
Naim NDS+555PSDR, Naim Unity Core,
Naim NAC52+52PS Naim XO Snaxo 362+SuperCap
Six-pack Naim NAP135CB med Briks
Mana

LP12 Naim NAC32, Naim NAP140, Kan I


Top
   
PostPosted: Wed Dec 04, 2013 18:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
siffernisse wrote:
Det Selleri tycks sakna sedan en tid tillbaka är nya medlemmar med frågor.
Fast detta gäller alla hififorum. Mest bara äldre som tycket hifi är kul, de yngre stramar spotify mm till sin mobil.
Känner ingen som har hifiintresse i min bekantskapskrets eller kollegor. Vi snackar flera hundra familjer...

Linnforum och faktiskt hade en omröstning för en tid sedan. Återväxten är så nära noll det kan bli. En av 103 röstande på faktiskt var 20 eller yngre.
Hittar inte linnforumets undersökning men medelåldern var skrämmande hög vill jag minnas. De flest verkade kommit in i Linnsvängen tidigt 80tal.


Top
   
PostPosted: Wed Dec 04, 2013 19:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Feb 20, 2009 22:07
Posts: 559
Location: Göteborg
sportbilsentusiasten wrote:
De flest verkade kommit in i Linnsvängen tidigt 80tal.
Då känner jag mig ung... jag hittade Linn 1993 :)


Top
   
PostPosted: Wed Dec 04, 2013 22:14 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Nov 03, 2005 14:35
Posts: 292
Location: Västerås
DelNaja wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
De flest verkade kommit in i Linnsvängen tidigt 80tal.
Då känner jag mig ung... jag hittade Linn 1993 :)
Nästan ung då... Takt o Ton hösten 1989... :)


Top
   
PostPosted: Wed Dec 04, 2013 22:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5287
Location: Bromma-Stockholm
Antalet besökare är en sak, åldersfördelning en annan. På Faktiskt.se brukar man skämta om att medelåldern ökar med ett (1) år varje år :-)

Iofs så är väl detta en kommunikationsform som passar de inte alltför unga. Dvs de som sitter hemma och surfar, det är trots allt lite plottrigt att meka runt på ett forum i en smartphone, även om det går.

Men man måste också fundera på, vad är det man vill ha ut av forumet? Visst ska det ligga inom ens intressesfär, men sen då? Vill man kunna hänga där lite då och då och snacka om "allt" eller är det bara när man söker lösning på ett problem eller behöver ventilera olika problem? Vi har ju alla så olika behov, vi har också olika tolerans mot det "skitsnack" och OT som gärna präglar de forum där folk gärna "hänger".

Är man här på Selleri får man gärna intrycket av att det bara finns 5-6 (aktiva) medlemmar men kollar man hur många visningar det sker av trådarna så ser man att ganska många loggar in och läser, men väldigt få skriver något. Är Sellerister för blyga eller pratar de bara när de har något att säga?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed Dec 04, 2013 23:56 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Apr 22, 2010 17:40
Posts: 114
Location: Östersund
Hifi-butiken 2010...=)

Då tyckte jag att 5000kr var onödigt mkt pengar att lägga på en stereo. Sen hände något. =)

_________________
Källa:KlimaxLp12. Klimax kontrol/1. M6100/D. M4100/D.
Aktiv Akurate 242 mk3.


Top
   
PostPosted: Thu Dec 05, 2013 09:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jun 23, 2004 15:36
Posts: 638
Location: Malmö
Hultin wrote:
DelNaja wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
De flest verkade kommit in i Linnsvängen tidigt 80tal.
Då känner jag mig ung... jag hittade Linn 1993 :)
Nästan ung då... Takt o Ton hösten 1989... :)

Samma här: Takt o Ton. Köpte en Basik och senare Intek, Kan I ...osv...

_________________
If a problem occurs... Ignore it. It might go away.
Majik LP12, Lejonklou Boazu, Slipsik 6, Majik 109, Auralic Aries Mini


Top
   
PostPosted: Thu Dec 05, 2013 11:38 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 18, 2004 12:58
Posts: 333
Location: Linköping/Luleå
Liknande story här:

Hittade in på Takt o Ton i slutet av 80-talet.
1989 bar jag stolt ut min första Linnprodukt - En ny Linn Basik
som var min ikon länge. Sen dröjde det ändå till 1993 innan den kompletterades med Mimik/Majik-I
och då var lyckan total. :)


Top
   
PostPosted: Thu Dec 05, 2013 17:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Jag är född 85 och köpte min första produkt tidigt sekelskifte. Borde ha varit ett par kan II i svart. Eller LK1.

Men tillskillnad från andras erfarenheter så har nästan alla mina nära (eller har haft) någon Linn produkt. Även om det endast är ett fåtal som är så rubbade så att de ägnar all sin vakna tid på att tänka på Highfi.

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
PostPosted: Thu Dec 05, 2013 17:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5287
Location: Bromma-Stockholm
Lupus wrote:
Jag är född 85 och köpte min första produkt tidigt sekelskifte. Borde ha varit ett par kan II i svart. Eller LK1.

Men tillskillnad från andras erfarenheter så har nästan alla mina nära (eller har haft) någon Linn produkt. Även om det endast är ett fåtal som är så rubbade så att de ägnar all sin vakna tid på att tänka på Highfi.
Det är nog väldigt få som är så rubbade så de använder all sin lediga tid till hifi :-)
Hoppas jag.

Men visst är det en trevlig hobby?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Thu Dec 05, 2013 19:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Att det finns rubbade figurer som ägnar all sin lediga och vakna tid till sin hobby,kan jag försäkra dig om;) ....

Något som Beas lillebror fick erfara här nu senast i början veckan,då han utan att veta vad han gav sig in på,tackade ja till att följa med hem till Pekka71 och,lite snabbt,knuffa till högtalarna..
Inledningsvis så pratades det Linn på in och utandningen, hela de sju milen upp till honom,därefter spelades det lite sedvanlig Bobby Dylan,denna gång Blood On the tracks,medan vi drack välkomstkaffe.

Tyckte det kändes som jag höll på få en vaxpropp,kunde inte sätta fingret på vad det var,Pekka sneglade misstänksamt på högtalarna och inom loppet av en timme så var Keltiksarna dissekerade. Ett måste vid seriöst linnumgänge.. Nu började mitt resesällskap skruva på sig en aning men utan att protestera så deltog han under den fortsatta undersökningen av högtalarens inre. Där,på frontbaffelns insida så satt där islagsmuttar av Norsk modell,aningen stora och med brickor som inte bottnade riktigt hundra. Så kunde vi naturligtvis inte ha det och tillsammans med åtgärdandet av sagda felkälla och ilödande av ett annant mellanregisterpar,så lyckades vi förtjänstfullt få två timmar att passera.

Nu kunde "knuffandet" börja, varpå introt till Gangland med Maiden spelades fyra gånger med högtalarna tätt ihop och löjligt nära bakvägg. Sedan plågade vi varandra med att utröna vad som var bättre - sämre. Återgå till det sämre,för att konstatera vad som var bättre,bekräfta vilket håll som föredrogs,halvera mättet,samma procedur igen,bekräfta..

Vid 20 tiden hade vi så enats om positioneringen,men fastslog att sidoförflyttningar kunde man möjligen lägga mer tid på. Beas bror såg aningen sliten ut och uttrryckte en viss hemlängtan. Under hemfärden så förklarade jag, att detta var en light variant jämfört med när Påven av öronvax ägnade sig åt installation, och nämnde en episod hemma hos mig där mina Isobariks "grovjusterades" i fjorton timmar till tonerna av "hjärtrum stjärtrum" med Cornelis Vresvijk.

Jag föreslog att vi kunde ägna nästa träff åt att "lite snabbt justera" Nickes Keltiks vilket han tackade nej till:)



Beträffande frälsningen så borde den skett runt 1990-91, kom själv lindrigt undan och i form av köp av Project 1 med AT95E,men fröet var sått och Tolvan med Isos demonstrerad,bollen var i rullning..

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Fri Dec 06, 2013 11:59 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Sep 12, 2010 11:29
Posts: 280
Location: Alingsås
Roligt att det hände lite i denna tråden i vilket fall.

Själv är jag rookie i Linnsfären men köpte min första stereo 1975. Sedan dess har det funnits många anläggningar hemma hos mig. Min LP 12 är min åttonde skivspelare.

Det började med att jag 2009 fick låna en Majik I (första modellen) som jag kopplade in i stället för min rörförstärkare. Blev förbluffad hur bra den lät, alltså hur bra musiken lät. Sedan snabbt inköp av Wakonda och en LK140. När jag sedan lyssnade på Linns DS var jag såld. Även Linns enklaste DS spelade i åttor runt min CD-spelare som inte var gratis precis.
När steget väl var taget började färden med Majik DS-I, en Majik LP 12 som snabbt blev uppgraderad med Radikal och bättre arm.
Aktivt kändes självklart och senast nu Kore.

Bättre källa är nästa steg om jag skall gå vidare, men är väldigt nöjd med LP 12:an. Den spelar fantastiskt bra och är bäst när det gäller "finlyssning".

_________________
Sondek LP12/Kore/Ekos 2/Adikt -Radikal.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited