selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Jun 16, 2024 10:00

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 
Author Message
PostPosted: Mon Nov 04, 2013 12:00 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sat Mar 22, 2008 17:01
Posts: 71
Location: Göteborg
Hej.
Sitter på en gammal majik-i och tänkte skaffa mig ett playstation 4.
Problemet är att ps4 endast har hdmi samt optisk ljudutgång och därmed inte är förenlig med min förstärkare, utan måste kopplas via någon slags omvandlare/converter som omvandlar det till komponentkablel. Alternativt kan man så klart koppla ljudet via tv:ns hörlursutgång (kanske t.o.m. finns RCA ut), men jag inbillar mig att detta är den sämsta lösningen.
Min fråga är om det är någon här som har någon erfarenhet/kunskap om detta? Vad ska man köpa?
Har tyvärr inte råd med majik dsm för tillfället.


Tacksam för svar.

Efter lite efterforskning under dagen, så verkar det vara en dac jag behöver.
Någon som har några tips?
Måste inte vara jättebra musikaliskt, ska bara användas till spel.


Top
   
PostPosted: Tue Nov 05, 2013 01:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Vad har du för grejer i övrigt?

Har du nåt slutsteg?

Om du har råd så väntat på en beggagnad UnidiscSC, jag upplever den som ungefär lika bra som nya Majik Kontrol, Dessutom har den inbyggd CD/DVD i kvalitet som Majik CD
Den har dessvärre inga Hdmi in men otiska och koaxiala ingångar. Jag rekommenderar den just för att den ibalnd går att få tag i riktigt billigt. Jag har iaf sett ett par för rundt 5000kr. Då får du iaf mycket bättre anläggning sammtidigt, Unidiscen är bra men svårsåld därför är priserna som de är beggagnade.

Annars är 5103 också bra men eldre och ingen bonus cd i den.

Dessvärre behöver du också slutsteg. men söljer du MajikI'n så är du på gång på ett LK100.

Är detta alltför dyra lösning, orkar du vänta på att ps4an kommer först? Kanske det går att köpa nån spesial kabel till den? jag är inte så insatt.

Annars ja en DAC eller en Reciver/försteg som tar optisc/hdmi signal in.


Top
   
PostPosted: Tue Nov 05, 2013 02:03 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Thu Jul 10, 2008 08:35
Posts: 41
Location: San Francisco
Hade ett liknande problem, löste det genom att köra alla digitala källor via HDMI till TVn som kan spotta ut TOSLINK. Den optiska kabeln går till en FiiO D03K som gör om till analog signal. Gott nog för streamad film enligt hustrun. Det fanns tydligen en version för några år sedan som lät förskräckligt, men den versionen borde vara helt borta från marknaden vid det här laget.
Prytteln kostar $32 med frakt från amazon.com, kanske ännu billigare på ebay.com.

_________________
KDS - KK - C6100 + 5125 - Keltik


Top
   
PostPosted: Tue Nov 05, 2013 10:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Tue May 23, 2006 09:38
Posts: 539
Location: Luleå
Ca 700 kr
http://www.hdconnect.se/artikel.php?k=39&p=396

http://www.hdconnect.se/artikel.php?k=40&p=311

http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bil ... ter-p98777

Har dock aldrig hört någon av dom men det är något sådant du behöver eller som det skrivits en SC eller 5103

Beror ju på vad för budget du har finns en SC på Blocket för 3500 kr dock defekt CD/DVD.

_________________
Källa: LP12 (Kore-Radikal-Akito-Adikt),MajikDSM
Riaa: MajikDSM
Försteg: MajikDSM
Slutsteg: LK100 x3
Högtalare: AV5140 (Aktiva K600)
Möbel:Quadraspire Q4 Bamboo vägghylla , WOG bänk till resten.


Top
   
PostPosted: Wed Nov 06, 2013 01:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Oct 13, 2004 13:02
Posts: 589
jag tror att Unidisk sc fanns i tre varianter, en HDMI och två component (scart eller rca). HDMI-varianten lär väl vara mest eftertraktad.

Classik Movie DI (eller 05) är också ett alternativ för dig, den har två optiska ingångar. Har just lekt med en DI i kväll och kopplat upp ljud från TV-box och Apple-TV, det funkar kanon.

Edit: det är nog så förresten att HDMI-varianten bara har HDMI ut och inte in. Någon här kanske kan bekräfta


Top
   
PostPosted: Wed Nov 06, 2013 11:46 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sat Mar 22, 2008 17:01
Posts: 71
Location: Göteborg
Tack för alla svar!


Top
   
PostPosted: Thu Nov 07, 2013 13:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Carl wrote:
jag tror att Unidisk sc fanns i tre varianter, en HDMI och två component (scart eller rca). HDMI-varianten lär väl vara mest eftertraktad.

Classik Movie DI (eller 05) är också ett alternativ för dig, den har två optiska ingångar. Har just lekt med en DI i kväll och kopplat upp ljud från TV-box och Apple-TV, det funkar kanon.

Edit: det är nog så förresten att HDMI-varianten bara har HDMI ut och inte in. Någon här kanske kan bekräfta
Man kan väl säga att SC finns i fyra varianter. Den har alltid funnits i scart- eller RCA-version (s k phonoversion). Första åren fanns inte HDMI, det sattes dit 2-3 år senare och det som standard oavsett version. HDMI-versioner låter bättre men det beror väl egentligen bara på att dom är nyare.
Phonoversionen skickar bild på 3xRCA component och kan inte skicka RGB, scart-versionen kan skicka antingen RGB eller component men det är på scart-utgången. Digitala ingångar är samma på alla versioner, två RCA och två toslink.
Rätt, HDMI är enbart en utgång och från den inbyggda DVD-spelaren. Man kan inte skicka ut bild från någon bild-ingång ut på den.

/Stefan


Top
   
PostPosted: Sat Nov 09, 2013 14:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Oct 13, 2004 13:02
Posts: 589
Okej bra, tack Stefan


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited