selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Jun 16, 2024 05:01

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 26 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
PostPosted: Thu Feb 23, 2012 01:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
pejo wrote:
stefan wrote:
I det fallet så har jag ett tips. Köp en HDMI-adapter till Ipad och koppla den direkt till TV'n. Sedan strömmar du ljudet från Ipad till DS. Du kommer att bli förvånad över den ljudmässiga förbättring det ger. Strömma till en DS är grejen helt enkelt, du kan inte matcha det med digitala ut- och ingångar.
Spännande! Måste testas vid tillfälle. Har du något tips på HDMI-adapter stefan?
Finns det mer än en? Denna är det i alla fall
http://store.apple.com/se/product/MC953 ... Tc0MjU4NjE
Kör Ipad2 skall ju tilläggas


Top
   
PostPosted: Mon Feb 27, 2012 12:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Nu har jag testat Stefans tips, nästan åtminstone :)
Kopplade iPad via komponent till min TV, hade en sladd som låg och skräpade. Streamar sen ljudet till min Ds.
Slutsatsen är ju att ljudet blir mycket bättre men bilden sämre men jag kan leva med den sämre bilden. Apple TV åkte in i ett annat rum istället, funderar på att skaffa en Movie Di + komponent för att få bra ljud från TVspel och Apple TV.

Bilden blir säkert bättre via Hdmi istället för komponent också i huvudsystemet.

_________________
You can release yourself but the only way you go is down -RJD
Rega P3 / Linn Silver IC / Exotik + DA/D / LK140 / K20 / Espek


Top
   
PostPosted: Tue Feb 28, 2012 11:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Jag har en Unidisk SC och jag har ju jämfört lite med att koppla analogt och digitalt från källor som TV etc. Vad jag vill säga är att dom analoga och digital utgångarna går lite hand i hand rent kvalitetsmässigt. Det är inget påtagligt lyft att koppla TV'n digitalt med toslink jämfört med dom analoga RCA-utgångarna. Nu har jag SCART-versionen av SC, det finns ju bara två analoga RCA-ingångar och det medför ju att jag kopplar in grejerna på digitalingångarna helt enkelt. Nu verkar det ju som att dom digitala ingångarna på DSM är klart förbättrade, på A(och K)DSM kan man ju också köra HDMI in. Har ju inte hört så mycket på DSM men jag tror ändå inte att man kan trolla, för att få bra ljud så måste man ha bra (och därmed påkostade) digital/HDMI-utgångar och det får man ju inte riktigt på en TV/TV-box eller mediaspelare i dom normala prisklasserna. Streamar man på nätverk så slipper man ju dom flaskhalsarna som dom här interfacen är, det är därför en Ipad streamat till DS kan låta såpass bra som det gör.


Top
   
PostPosted: Sun Apr 01, 2012 20:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
borttaget

_________________
You can release yourself but the only way you go is down -RJD
Rega P3 / Linn Silver IC / Exotik + DA/D / LK140 / K20 / Espek


Last edited by don Tomaso on Mon Apr 02, 2012 21:06, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Mon Apr 02, 2012 18:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
borttaget

_________________
You can release yourself but the only way you go is down -RJD
Rega P3 / Linn Silver IC / Exotik + DA/D / LK140 / K20 / Espek


Top
   
PostPosted: Fri Jul 20, 2012 22:56 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Nov 15, 2009 11:17
Posts: 97
Location: Uppsala
don Tomaso wrote:
stefan wrote:
Apple TV har väl airplay numera, går det inte att strömma från den till DS då ?
Jo den har ju det och jag strömmar ju till den från min iPad oftast svt play sen skulle man få den att brygga vidare till DS, intressant :) Min gissning är dock att det bara klarar att ta emot
Den gissningen är alldeles korrekt vad gäller iOS 5. I betan för iOS 6 tycks dock den missen vara åtgärdad och det ska funka att skicka ut ljudet från AppleTV via AirPlay.

http://www.flatpanelshd.com/news.php?su ... 1342631460

_________________
Vardagsrum: Majik DSM, Majik 140
Sovrum: Sneaky Music DS, Komponent 104


Top
   
PostPosted: Tue Nov 06, 2012 02:29 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Nov 15, 2009 11:17
Posts: 97
Location: Uppsala
Antingen har jag svårt att förstå eller så är det där med utgående AirPlay bara halvvägs implementerat.

Men jag börjar från början. Spotify hade en kampanj med Netflix gratis året ut för sina kunder. Gratis är ofta prisvärt så jag tecknade mig för ett abonnemang. De första veckorna testade jag bara som hastigast men när jag var bortrest över höstlovet och barnen sov hade jag inte så mycket för mig så jag kollade hur Netflix fungerade på iPad över mobilnätet. Över förväntan visade det sig, trots dålig täckning (till och med problem med röstsamtal) buffrade det inte alls. Någon gång när jag tittade på datoranimerad film med barnen var det lite pixligt i snabba scener, men annars fungerade det fantastiskt bra. Utbudet var också över förväntan, mycket dokumentärer och serier som var klart sevärda.

Tyvärr finns ingen Netflixapp för Boxee Box i Sverige och enligt rykten på nätet ser det mörkt ut för en sådan men eftersom jag ändå varit lite intresserad av att testa en Apple TV så skaffade jag en idag. Att få igång den var enkelt, precis som förväntat. Jag fick inte min fotoström att fungera, men ska ta en titt på det. Netflix fungerade dock fint, men bara med ljud via HDMI till min MDSM. Jag testade som hastigast att markera AirPlay (båda mina DS syntes i listan tillsammans med Boxee Box) men fick inte ut något ljud. Vid ytterligare ett test får jag samma resultat, både när jag testat Netflixappen och någon trailer från iTunes store. Jag fick ett infall och testade webbradioappen och plötsligt ville AirPlay på MDSM vara med. Det fanns också en AirPlayikon i radioappen. Tillbaka till Netflix och tyst. Det verkar alltså vara så att Apple TV stödjer utgående AirPlay, men inte tillsammans med videoappar vilket gör funktionen rätt värdelös för oss DS-ägare. Webbradio kör jag ju direkt på mina DS, jag vill ha AirPlay i kombination med video. Någon som fått det att fungera?

Jag behåller nog den ändå. 850 spänn är jättebilligt och jag kan använda Netflix även om jag får köra ljudet via HDMI. Dessutom borde det fungera att dubbla den som skärm för iPad när jag ser BBC iPlayer (återkommer när jag testat men jag ser inte varför just den appen inte skulle fungera) och så kunde jag spela spel på teven via mina och barnens olika iDevices vilket var lite kul.

_________________
Vardagsrum: Majik DSM, Majik 140
Sovrum: Sneaky Music DS, Komponent 104


Top
   
PostPosted: Tue Nov 06, 2012 13:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Airplay är ju ett helt eget, lite dunkelt protokoll som Apple gör vad dom vill med. Linn kallar det Net Aux dvs dom har inte licensierat det utan hackat ihop något eget som gör att det funkar känns det som. Vad jag menar är att köra mot en Linn DS från Apple TV känns inte som en hundraprocentig test på vad som fungerar och inte med Airplay. Kan ju vara ett det behövs uppdateringar i DS, åtminstonde så skall man ju se till att man kör på den senaste mjukvaran där Linn säger att dom har gjort några förändringar map Net Aux.

Tack för att du postar vad du har kommit fram. Jag har själv försökt läsa vad som skulle kunna göra med en Apple TV ihop med DS men inte hittat så mycket svar.


Top
   
PostPosted: Tue Nov 06, 2012 16:43 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Nov 15, 2009 11:17
Posts: 97
Location: Uppsala
Jag har för mig att jag testade att skicka ljudet från Apple TV via AirPlay till Boxee Box och därifrån via HDMI till MSDM utan att få det att fungera. Jag får nog prova igen för att säkerställa att det beter sig likadant som AirPlay direkt till MDSM, dvs att ljudet inte kan skickas via AirPlay från alla tjänster. Kan jag verifiera det borde Linns Net Aux vara oskyldigt till problemen.

Återkommer när jag testat.

_________________
Vardagsrum: Majik DSM, Majik 140
Sovrum: Sneaky Music DS, Komponent 104


Top
   
PostPosted: Mon May 20, 2013 23:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Nu fungerar det att skicka ljudet vidare från AppleTV till min DS.men vete tusan om det låter så bra

_________________
You can release yourself but the only way you go is down -RJD
Rega P3 / Linn Silver IC / Exotik + DA/D / LK140 / K20 / Espek


Top
   
PostPosted: Wed Nov 06, 2013 14:12 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Nov 15, 2009 11:17
Posts: 97
Location: Uppsala
don Tomaso wrote:
Nu fungerar det att skicka ljudet vidare från AppleTV till min DS.men vete tusan om det låter så bra
Det låter definitvt bättre än att köra ljudet via HDMI till min MDSM. Det är lite bökigt att få bilden att gå via HDMI vidare från MDSM till teven och samtidigt har AirPlay valt som källa. Dessutom måste man välja AirPlay från Apple TVn. Det gör att jag bara testat att konceptet fungerat tidigare, men igår såg jag en film på Netflix och halvvägs igenom filmen bytte jag till AirPlay och det blev en väldig skillnad. Klart värt någon minuts krångel med inställningar när man ska se på film.

_________________
Vardagsrum: Majik DSM, Majik 140
Sovrum: Sneaky Music DS, Komponent 104


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 26 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited