Detta är en tråd om exakt, det var dumt av mig att kasta bensin på tune dem elden i denna tråd. Problemet är att jag uppfattar att utvärderingsmetoden eller kanske snarare: otydlighet gällande vilka ideal man strävar efter vid nyttjande av TD resulterar i olika åsikter gällande exakts förträfflighet.
Min bild av dagens Sverige:
Sverige håller på att falla i bitar, igår var det svenska folket enade i åtgärder som KEEL, DS och RADIKAL var av godo.
Idag splittras vi beträffande fenomenet EXAKT, en tänkbar förklaring skulle kunna vara butikernas förutsättningar. Jag tror inte att det räcker som förklaring, min bild är att det finns fler fenomen som där åsikterna går i sär men där det inte blivit lika tydligt.
Det jag tänker på i första hand är nyttjandet av möbler där den västra fraktionen står enade med den norra, men även betydelsen av TP-kabel och super NAS-ar något som inte är så hett i vår östliga fraktion.
Jag har inte läst alla inlägg på våra fora, men jag kan inte påminna mig om att jag läst om någon som föredrar dagens linn-högtalare i aktivt tillstånd utan exakt.
Min teori
Samtliga fraktioner av Sverige (Öst, Väst och Nord) använder TD som utvärderingsmetod, men så kommer detta ord in: BRA eller BÄTTRE och när vi inte är överens så låter inte svaret vänta på sig: - "du kan inte nyttja utvärderingsmetoden". Som om alla skulle komma till samma slutsats så länge man nyttjar samma metod. Eller som de linn-representanter jag pratat med uttryckt sig. EXAKT är bättre på allt!
Eller för att vara tydlig, man benämner utvärderingsmetoder som
Quote:
Godtycklig och oseriöst flummig
Quote:
Varför skriva "blir det lätt så"?
Det är jättebra att säga att saker är bra eller bättre tycker jag.
Varje person har sin upplevelse och det är bra. Att han väljer det system han föredrar är bra. För alla.
Om jag tolkats som att jag inte tycker att alla har rätt till en egen åsikt så kan jag inte tolkas mer fel. Jag tycker mig bara se en hegemonisk syn på att det finns något som är bra. Orden som vi använder för att beskriva utrustningen benämner vi "parametrar" som om de vore faktiska mätbara staplar när det i själva verket är djupt värdeladdade ord som: dynamik, högupplöst eller god musikalisk förståelse (Jag har ännu inte träffad den som söker en anläggning som förmedlar sämre musikalisk förståelse.

)
Min slutsats
Quote:
Alkohol påverkar ja, men dricker inte så mycket.
De andra påverkas inte enl mig. Ett BRA system kommer alltid att skapa förståelse av musiken oavsett hur man mår.
Ett DÅLIGT system gör det inte.
Enl mig är det därför enkelt att känna vad som är BRA resp inte bra. Hur bra eller hur dåligt kan man ju däremot inte säga säkert. Men skit samma - vissa system har DET, andra inte. Som Pekka beskrev...
Här kommer den springande punkten, jag tror att allt är högst subjektivt. Och att sömn, stress etc påverkar på samma vis som alkohol. Dessutom så har grupptryck en kraftig inverkan på vad vi tycker. Det enda som vi kan bedöma är ett system i sin helhet, det är omöjligt att höra att ett par högtalare är grymma om man har kass elektronik, eller dålig uppställning. Vi ska bara inte förutsätta att alla har samma ideal och lyssnar efter samma saker, då vi blir inskolade av de vi umgås med, ser upp till och kanske inte minst våra egna anläggningar.