Roger wrote:
Lupus,
Bas och tryck kan jag vara utan
men själ och känsla i musiken är viktigt och för mig det som avgör om jag kan leva med en anläggning. Jag upplever nog att en del apparater/högtalare har det andra inte och det gäller Linn också.
Jag upplever att min gamla Naim anläggning har själ och hjärta och man blir berörd. Det går liksom inte att sitta still utan man vill bara dansa och hoppa runt om du förstår vad jag menar. Det är inte alls lika tydligt och rent som min nyare Linn anläggning som naturligtvis är bättre enl Tune dem.
Så bara för att det är bättre enl Tune dem är det då bättre som Linn säger! Ja för många är det så men tydligen inte för alla eftersom både du och jag tvekar
Men det är bra att diskutera olika uppfattningar både för att lära sig mer och förstå varför man kan tycka olika.
Tune dem är ju metoden man använder för att ta reda på vilken apparat som har mest själ och hjärta, om det inte är färgningar du är ute efter. Mera tune dem= mera musikalsik transparans= mera dans!
Så antingen är din gamla anläggning bättre intunad, eller så har den färgningar som du tycker bättre om. Så vida det inte ändå är mera bas som får dig att dansa i det här fallet:)
Jag skulle tro att din din nya anläggning behöver tunas in mycket bättre. Är det fortfarande så att du längtar tillbaka till dan gamla, så kanske det var länge sen du hörde den och behöver koppla in den på nytt, och bli påmind om att de som är bra i minnet inte alltid är bra vid en ny jämförelse:) *Har hänt mig att man längtat tillbaka till något, men när man sen väl kopplar in det igen, så ångrar man sig:)