selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Jun 16, 2024 06:18

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 12 posts ] 
Author Message
PostPosted: Mon Jul 08, 2013 12:35 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Nov 03, 2005 14:35
Posts: 292
Location: Västerås
Hej!

Ännu en tråd om högtalarfunderingar - efter att ha läst på forum (här och på linns egna forum) så står jag fortfarande och funderar. Om frågan redan finns besvarad så ber jag om ursäkt - och då kan kanske moderator vara vänlig att stänga tråden?

Jag sitter idag med en Majik DSI + Dynaudio 72:or. Suget efter att byta till Linns egna högtalare sitter kvar, ända sedan jag lyssnade på en DSI tillsammans med ett par Majik 109:or för 2 år sedan på HighFidelity. (Eller ja - egentligen sedan jag hörde ett fullt aktivt system med Keltik/Klout/Kairn på Takt o Ton cirka 1991-1992 ).
Dock vill jag gärna ha ett par golvare - det finns något i den fysiska presentationen som jag inte riktigt tycker att ett par stativare ger (även om det garanterat finns undantag). :D
Av och till dyker det upp begagnade Ninkor - som lockar. Men det finns i olika sammanhang även AV5140 och Espek.
Frågan är vilket val som är det kloka valet?

Jag lyssnar på det mesta, dock inte den tyngsta metal. Mer lugnare musik - gärna Mark Knopfler, Toto, Chicago, etc.
Högtalarna ska stå i ett hyfsat stort rum, cirka 25m2, dock inte alltför långt ut från vägg. Att kliva upp till aktivt är kanske aktuellt, men inte till att börja med.

Budget? Tja - under 10k i alla fall (och ja - det inkluderar att kunna sälja Dynaudion för någon/några tusenlappar).

Så - hur skulle ni som lyssnat mer på alternativen råda mig att göra?


Top
   
PostPosted: Fri Jul 12, 2013 10:56 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Nov 03, 2005 14:35
Posts: 292
Location: Västerås
Jaha - 140 visningar på 4 dagar men inte ett enda svar... Tja - det kanske var otydligt och är sommarledighet...(folk har förhoppningsvis bättre saker för sig än att sitta framför datorn... :wink: )

I alla fall blev det ett litet impulsinköp häromkvällen av ett par AV5140 (priset hamnade på den nivån att jag inte kunde låta bli....)

Så igår kväll blev det lite bärande och inkopplande av dem, ställde in dem ungefärligt - lite längre ut från väggen än de gamla och fram med tumstocken för att få lika avstånd till vägg och toe-in - och vid första lyssningen trodde jag allvarligt att det var något fel på dem. :shock:
Det lät burkigt och jag trodde att mellanregistren var helt körda (de är intryckta men fungerar - nya ska beställas så fort tillfälle ges). Några testlåtar senare så inser jag att de visst fungerar och ger en god nivå. Men jag kan fortfarande tycka att de låter burkigt, och lite lätt nasala.... Jämfört med mina Dynaudio 72:or är det en stor skillnad.
Frågan är om det är en karaktär på AV5140:orna som jag inte kommer överens med (jag vet - man ska inte köpa ohört men den här gången gjorde jag det ändå)? Eller kan man få till det hela genom att flytta runt dem i rummet? Jag har gjort några mindre justeringar men inte tyckt att det gett så värst mycket ännu.

Eller saknas det kraft? Enligt spec. så ska de vara lättare att driva än de gamla burkarna men upplevelsen är inte sådan. Anders på Tonläget tyckte att det kanske var i tyngsta laget att driva med en DSI/DSM.

Jag är lite frågande just nu till hur jag ska gå vidare - ett altenativ är att helt enkelt skrota idén med äldre Linnburkar och istället spara ihop till ett par Majik 140 (i körsbär - WAF!)...


Top
   
PostPosted: Fri Jul 12, 2013 14:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Hultin wrote:
Eller saknas det kraft? Enligt spec. så ska de vara lättare att driva än de gamla burkarna men upplevelsen är inte sådan. Anders på Tonläget tyckte att det kanske var i tyngsta laget att driva med en DSI/DSM.
Har ju svarat i andra tråden men inte på detta.
Specen säger ingenting - Anders har ju rätt i vanlig ordning. Han har koll!
Den bakåtriktade basen kräver benfast kontroll.

Tror nog att flera här hade avrått från köp om du hade frågat innan, speciellt med dina krav på röståtergivning.
Jag har testat DSI med 109, 140 och 242. Troligen även 212 men inte helt säker. Det funkar, inte optimalt givetvis men bra.

Du får komma hem till mig o lyssna på 242 om du vill höra vad de kan prestera. Ta med dig din DSI så kan du jämföra.


Top
   
PostPosted: Fri Jul 12, 2013 14:37 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Nov 03, 2005 14:35
Posts: 292
Location: Västerås
Jag skapade en extratråd i min egen presentation eftersom det blev mer av väldigt egna funderingar på hur jag ska jobba vidare med systemet.

Vad gäller kraft till den bakåtriktade basen - det är ju inte den som jag upplever vara problemet. Men allt hänger ju samman så det ena påverkar ju det andra....
Jo... :oops: Man får ju skämmas att när jag får råd av Anders om att det krävs mer kraft så lyssnar jag inte på det.... Läropengar med andra ord.


Top
   
PostPosted: Fri Jul 12, 2013 18:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Tvärtom!
Alltid kul med egna erfarenheter, du lär inte förlora stora belopp heller...


Top
   
PostPosted: Fri Jul 12, 2013 18:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Sep 26, 2004 17:14
Posts: 684
Önskar jag såg den här.tidigare. Så jag kunde varna för 5140. Ninka är långt bättre.musikaliskt. Espek än bättre än det. 5140 var mer en högtalare för surroundnissar. Både espek och ninka bör drivas aktivt då de blir så grymt mycket bättre så. Och lättdrivna. Fullt blås med lk140 hemma så blev stegen.knappt varma. Aktiva espek ger bra tyngd också i botten.

_________________
The perverted fear of violence
Chokes the smile on every face


Top
   
PostPosted: Fri Jul 12, 2013 19:08 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Nov 03, 2005 14:35
Posts: 292
Location: Västerås
Jo - man får lära sig...och som sagt var det inte några större pengar heller (jag har lagt ut dem under Säljes nu). Vi får väl se om det är någon som är intresserad....i sämsta fall måste jag bygga en ny old-school surrundanläggning i något av barnens rum 8)

Men - det jag lärt mig nu är att ta en sak i taget (hoppas jag). Först ett besök hos en handlare så att jag kan få lyssna in mig på vilka alternativ som finns. Jag gillar att hålla det enkelt - dvs mindre antal lådor. Då blir det mindre kablage att hålla reda på.
109:orna gillar jag skarpt, men jag har inte lyssnat på dem på ett bra tag - och inte riktigt med utsikten att köpa dem inom en snar framtid.

Sportis - låter mycket trevligt, och jag tackar för inbjudan! :D
Nu vet jag inte exakt var du bor men mitt intryck är att det är på västkusten? Då ligger det lite avsides för min del (är i Gbg-området bara sporadiskt).


Top
   
PostPosted: Fri Jul 12, 2013 20:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Går det inte uppgradera 5140 så den blir tilsvarande Espek?

Vil man ha tydliga högtalare(vilket jag själv föredrar) tycker jag de nya med 2k, 3k är mycket bättre, dock kanske något över budget. Jag vet att vissa/kanske de flesta menar M109 är bättre än M140, men jag föredrar i alla fall M140.

Jag är inte mot Stativare, äger K320A, men 320 har mycket större volym+ större element än M109, så det blir en annan sak. Jag har ägt M109 och de var lite tunna för mig för att vara ensama frontar(men musikaliska). M109 kanske funkar ypperligt om du har ett litet rum. Ska du nu ha högtalarna länge kan de vara värt att använda några kroner extra på dem. Försök provlyssna innan köp, gärna hos en handlare som har några stycken varianter så du vet vad du tycker om och vilka kompromisser du accepterar.

Hittar du inget som för tillfället passar budget och är bra nog, så vänta istället och använd pengarna på musik eller spara några kr til.


Top
   
PostPosted: Fri Jul 12, 2013 22:23 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Nov 03, 2005 14:35
Posts: 292
Location: Västerås
Efter kontakt med Linns helpdesk under veckan så kan har jag fått informationen att man kan byta mellanregister (652:-/st + moms) samt diskanter (cirka 600kr/st) - och då är det samma bestyckning som hos Espek i dessa register. Dock behöver man göra en förändring i delningsfiltret (de ville inte ge exakta detaljer per mail men jag gissar att det inte är en alltför dyr operation hos handlare).

Så - för 3000:- kan man byta elementen, sedan kanske en tusenlapp för att få justeringen av filtren gjord hos handlare. Då är det 4000:- som ska läggas ut - och om det sedan ändå kommer att krävas kraftigare drivning av dem så väljer jag att kliva av det här tåget. Det blir enklare för mig att välja en högtalare som jag vet kommer att fungera med min DSI. Det kanske inte blir den billigaste lösningen men jag tror att det blir en, för mig, bättre lösning.

Jag har sneglat på K320 och drömt om den men den är ganska långt över budget....


Top
   
PostPosted: Sat Jul 13, 2013 00:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Sep 26, 2004 17:14
Posts: 684
Vet inte hur det är passivt. Men aktivt är espek otroligt lättdrivna. Osäker på om 5140 kan uppgraderas helt till Espek-standard. Har för mig att det var skillnad i kabinetten. Men vågar inte svara säkert där.

_________________
The perverted fear of violence
Chokes the smile on every face


Top
   
PostPosted: Tue Jul 16, 2013 19:18 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Nov 03, 2005 14:35
Posts: 292
Location: Västerås
Jag tror att det är en skillnad i hur kabinetten är urfrästa för delningsfiltret - tror jag har läst det på Linns forum.

Det blir nog ett par M140 framöver. :D


Top
   
PostPosted: Mon Jul 22, 2013 13:40 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Nov 03, 2005 14:35
Posts: 292
Location: Västerås
Det blev ett par M140 idag.... :D


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 12 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited