sportbilsentusiasten wrote:
Bill50x wrote:
Det är ingen idé att "jorda skivan". Den består ju av ett isolerande material och sådant material leder inte ström som vi alla vet, om vi bara tänker efter.
Tur att någon tänker Bill 
Jo iofs
Men det finns fler aspekter som jag kom å tänka på idag. En skiva som dras ur sitt omslag laddas upp pga friktionen/separationen. Och nu är skivan redo att dra till sig dammpartiklarna!
Men när skivan läggs ner på skivtallriken sjunker spänningen på grund av den ökande kapacitansen. Laddningen finns däremot kvar. Men så länge spänningen är låg sker ingen dammattraktion och risken för urladdningar mot pickuphuset/nålarmen är minimala - om nu inte "arbetsmiljön" är extremt dålig. Eller att skivan laddats upp mycket högre med en felaktig borste.
Men när man lyfter på skivan efter spelning minskar kapacitansen och spänningen ökar igen, kanske rentav till sin tidigare spänning. Och så är det dags för dammattraktion igen.... OM man inte på något sätt laddat ur skivan under spelning OCH att underlaget (filtmattan eller motsvarande) är ledande.
Kanske det ändå är en jonisator man ska ha, som är igång medan man tar ut skivan ur fodralet och lägger den på tallriken. Sedan kan man stänga av fläkten. Och så dra igång det hela när skivan ska vändas eller spelningen är klar. Den late sätter då en switch i locket till skivspelaren
Jag tror jag ska ta och testa detta vid något tillfälle, men ikväll ska jag kolla vilka nivåer vinyler laddas upp till och hur fort jag får bort laddningarna med andra metoder. Och vilka skillnader olika innerpåsar till skivor ger.
Om det här har någon ljudlig påverkan låter jag vara osagt, men det är ju alltid kul att leka lite
Och det kan ju aldrig vara fel med en neutraliserad skiva!
/ B