selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 13:04

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 51 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 01, 2004 21:44 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Mortifikator Crenshaw wrote:
Låna hem och prova?
Inte så lätt!

Post subject:
PostPosted: Sat Oct 02, 2004 09:42 
Site Admin
Site Admin

Ringa en butik, och säga "Jag kör med lampsladd till mina högtalare nu, men funderar på om k400:an gör någon skillnad, har ni ett par liggandes som jag kan låna över en helg och testa med?"

:idea:

Post subject:
PostPosted: Sat Oct 02, 2004 10:53 
Ja, Ljudkompaniet ligger ju i Uppsala, testa att ringa dom redan idag!

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 01, 2004 16:56 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Efter allt tjat om att TV mellan högtalarna är ett otyg tog jag tag i det igår.
Stereon åkte bort från TV-bänken och upp vid sidan av på en egen bänk. Förbättringen hördes i samma sekund som nålen lades på skivan. Det finns ett liv i musiken mellan högtalarna!

Annat som bidrog till förbättringen var iofs att jag nu har två bokhyllor i ryggen i stället för betong, kabelhärvan är mindre och skivspelaren är tillbaka på den dedicerade Tripod-bänken.

Lillgrabben fick spela sin skiva två ggr på raken. "Borgmästar Munthe" är ju riktigt bra. :o Tror att sonen ska vara med vid nästa Tunedem-utvärdering också.
Skönt att en del förbättringar är gratis när vägen till LP12 är så lång.

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 02, 2004 00:45 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Här är en till som har tagit tag i saken, det är numera tomt mellan högtalarna och visst blev det bättre. Det ena ledde emallertid till det andra så de senaste dagarna så har anläggningen bytt vägg så att jag nu inte har en vägg bakom lyssningspositionen det har även flyttats en tunn bokhylla till ena sidoväggen för att agera diffusor. Till slut så släpade jag upp en skarvsladd från källaren för att jorda anläggningen.

Aaahhhhhh :P

Va trist att Whisky´n är slut, det var den sista tweaken jag hade kvar på min lista.

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 02, 2004 10:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vet inte hur jag ska lyckas få bort TVn, har egentligen bara två val antingen köpa:
vägg tv = dyrt om bilden ska vara bra.
Projektor = mindre dyrt men massa sladddragning och en ful pryl som hänger ner långt från taket :( sen är jag tveksam till om bilden duger till det jag mest använder TVn till dvs att se La Liga och annan fotboll

Jag får nog gilla läget det är så mycket annat jag vill ha. Märkte inte så stor skillnad med eller utan, antagligen har jag för dåliga grejer jämfört med er andra som märker så enorm skillnad? Eller så spelar jag för lågt för att det ska märkas, har aldrig upplevt att tvn spelar med eller vibrerar, iofs är det en ganska stadig och kompakt sak.

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 02, 2004 10:12 
Site Admin
Site Admin

don Tomaso wrote:
Märkte inte så stor skillnad med eller utan, antagligen har jag för dåliga grejer jämfört med er andra som märker så enorm skillnad?
Det kan säkert variera från rum till rum också, men sedan tar man ju ofta i när man jämför saker (min uppfattning, alla håller säkert inte med). Om det ena är "märkbart bättre" kan det lätt bli "klart bättre" när man talar om det senare, för att till sist bli "jättestor skillnad". Sedan är man nog olika personer, en del som uppfattat en förbättring har det gnagandes i bakhuvudet hela tiden om man inte rättar till det på en gång medan andra kan vara nöjda när det är nästan perfekt.

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 02, 2004 11:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

don Tomaso wrote:
Projektor = mindre dyrt men massa sladddragning och en ful pryl som hänger ner långt från taket
I dagsläget finns det några projektorer i vettiga prisklasser att välja på med så flexibel projektionsvinkel att du antagligen kan bulta den pall mot taket (ae700, z3 och hs50 - skulle jag tro) eller ha den allra längst bak i rummet på en vägghylla (Projectiondesign Model Zero Five). En del kabeldragning blir det ju förstås ändå..

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 02, 2004 12:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

yepp, olika rum ger olika resultat.
Dessutom har varje individ olika referenser på "liten", "ganska", "stor", "m stor" skillnad...

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 02, 2004 12:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

daniel.n wrote:
don Tomaso wrote:
Projektor = mindre dyrt men massa sladddragning och en ful pryl som hänger ner långt från taket
I dagsläget finns det några projektorer i vettiga prisklasser att välja på med så flexibel projektionsvinkel att du antagligen kan bulta den pall mot taket (ae700, z3 och hs50 - skulle jag tro) eller ha den allra längst bak i rummet på en vägghylla (Projectiondesign Model Zero Five). En del kabeldragning blir det ju förstås ändå..
Hoppas det här ämnet är ok Linn har ju inga bildvisare och det har med topic att göra

Har funderat på tex Sanyo Z3 (Z2) men visst är det så att det bara går att skifta typ en bildruta dvs att överkant på bilden ändå blir i höjd med linsen? Jag vill ha bilden lågt. Ett annat krav jag har är att det ska vara så liten bild som möjligt på ett givet avstånd (ganska långt typ 4m)

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 02, 2004 13:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tanka hem manualerna för projektorerna ifråga, brukar vara väldigt tydligt illustrerat med bilder osv hur man kan projicera. När det gäller liten bild på långt håll ("long throw") så tror jag AE700, HS50 och framförallt PD 0.5 ligger bäst till av de idag populära projektorerna. Dom allra flesta projektorer är "short throw" - ger bamsebild om du monterar den långt bak. PD 0.5 är nog en av dom allra mest long-throw-iga projektorerna.

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 02, 2004 13:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vad är det som stör i tv´n?

JAg har plockat ur högtalarna ur tvn men finns det mer som stör?

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 02, 2004 13:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Samma sak som alla andra föremål... De vibrerar! (höljet på en TV är KLENT)
Sedan stör lådan i sig om den står mellan högtalarna - högtlare låter bäst fritt.

Tips, ta ett tjockt/tungt täcke över TV'n när du lyssnar. Jag har 2 st. 8) Igår satte jag på en platta o det lät fel... vände mig om o TV'n var inte täckt!!
På med täcket = bra igen. :shock:

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 02, 2004 16:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Samma sak som alla andra föremål... De vibrerar! (höljet på en TV är KLENT)
Sedan stör lådan i sig om den står mellan högtalarna - högtlare låter bäst fritt.

Tips, ta ett tjockt/tungt täcke över TV'n när du lyssnar. Jag har 2 st. 8) Igår satte jag på en platta o det lät fel... vände mig om o TV'n var inte täckt!!
På med täcket = bra igen. :shock:
Kanske ska ta och testa med täcke det är ju lättare att testa med tune-metoden än att bära in och ut TVn ur rummet.

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 02, 2004 16:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Dessutom är det rätt kul att ha sin tv i samma rum som stereon när soffan är skön och brasan är varm :D

Post new topic  Reply to topic  [ 51 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00