selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 03:24

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 146 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 510 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 31, 2004 17:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

När man läser ovanstående inlägg inses att det finns lika många whiskysorter som smaker - eller tvärtom :-)

Är man lite intresserad tycker jag att man ber om en bok om whisky i julklapp eller födelsedagspresent och läser lite om de olika områdena i tex Scottland och lär sig lite om smakskillnader mellan dessa. Om man inte bor i kungliga huvudstaden tar man sig dit och besöker Akkurat - en restaurang som har flera hundra sorters whisky att välja bland. En kortfattad beskrivning av varje sort finns också. Sedan är det bara att prova, utan att behöva köpa hem ett helrör för varje sort. Det räcker gott med en-två centiliter för att smaka av en whisky.

Att sedan testa ut vilken sort som passar ihop med Ninka-högtalare jämfört med vad som passar till Espek, det får man nog trots allt göra hemma :-D

/ B

Post subject:
PostPosted: Sun Oct 31, 2004 18:42 
Site Admin
Site Admin

Om man inte släpar med sig högtalarna dit då... :)

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 01, 2004 00:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En region som vi har glömt är Lowlands. Det är nog den whisky producerande regionen som har mest gemensamt med en blended. Dessa malt sorter destilleras tre gånger vilket ger en mjukare (mesigare, smaklösare) smak. En god sort jag har smakat var Auschentoshan (tog stavningen ur minnet så ta det med en nypa), Three Woods. Whiskyn är lagrad på tre olika fat precis som namnet antyder. Smakar smörig kola, ganska smakrik vill jag minnas. Kostar fyrahundra plus några tior.

Sen tycker inte jag att Oban är ett dugg prisvärd. Smakar såpa och elände. Smaken är verkligen delad, och tur är det för arbetarna hos Oban.

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 01, 2004 00:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
Om man inte släpar med sig högtalarna dit då... :)
Tja, Akkurat vill ha minst 8 man till en whiskyprovning, dom accepterar säkert att vi monterar upp en Linn-anläggning i anslutning till testen...

Jag kan bidra med en fullbestyckad LP12:a - vad kommer ni andra med?

/ B

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 01, 2004 00:58 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag känner några av de som leder provningarna där och de är nog inte omöjliga, men vill nog ha lite förvarning ;^)
Tyvärr bara ölprovarna, jag har dålig koll på whiskyprovarna.

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 01, 2004 09:30 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Tjagge wrote:
En region som vi har glömt är Lowlands. Det är nog den whisky producerande regionen som har mest gemensamt med en blended. Dessa malt sorter destilleras tre gånger vilket ger en mjukare (mesigare, smaklösare) smak. En god sort jag har smakat var Auschentoshan (tog stavningen ur minnet så ta det med en nypa), Three Woods. Whiskyn är lagrad på tre olika fat precis som namnet antyder. Smakar smörig kola, ganska smakrik vill jag minnas. Kostar fyrahundra plus några tior.
Vill bara hejja på Tjagge! Auchenstoshan är kanonbra, även i den vanliga varianten 10YO. Sen ska vi väl inte glömma 25YO varianten... som sammet.

Värda att testa!
/Thomas

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 01, 2004 17:54 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Tjagge wrote:
Sen tycker inte jag att Oban är ett dugg prisvärd. Smakar såpa och elände. Smaken är verkligen delad, och tur är det för arbetarna hos Oban.
Håller med.

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 04, 2004 00:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Skrevs ovan att det räcker med 1-2cl av en whisky. Håller med helt och hållet. 4cl låter inte så mycket, men då whisky skall smakas och inte drickas i stora mängder ur mjölkglas... så räcker det och blir över.

Är man ute och kan beställa whisky så räcker det gott och väl med 2cl. Blir mycket billigare så och är det ett seriöst ställe så skrattar ingen åt dig. Senast jag beställde så fick jag även ett extra glas med vatten och en sked till. Känns faktiskt lite lyxigt :wink:

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 04, 2004 13:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Om jag befinner mig på en krog med ett bra whisky utbud så är det mycket mer givande att ta tre glas med två centiliter i varje än en "sexa". Men som sagt går man på något fjortisdisco så fattar inte personalen det. Dom vill sälja "en stor stark" och lakrits shots.

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 04, 2004 22:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tjagge wrote:
Om jag befinner mig på en krog med ett bra whisky utbud så är det mycket mer givande att ta tre glas med två centiliter i varje än en "sexa". Men som sagt går man på något fjortisdisco så fattar inte personalen det. Dom vill sälja "en stor stark" och lakrits shots.
Men... inte dricker man väl whisky på ett fjortisdisco? Dit går man för att spana in fjortisar 8)

Fast det har jag inte gjort sedan 60-talet, så det har jag glömt hur man gör... håller mig till whiskyn :-D

/ B

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 04, 2004 22:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tjagge wrote:
Men... inte dricker man väl whisky på ett fjortisdisco? Dit går man för att spana in fjortisar 8)

Fast det har jag inte gjort sedan 60-talet, så det har jag glömt hur man gör - och varför ;-) håller mig till whiskyn :-D

/ B

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 30, 2004 11:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linkwood Raw Cask (Blackadder) 1989 Speyside är dyr men ack så god =). Annars är Ardbeg >10y inte dumma alls, likaså Bowmore Darkest.

Jag är med i en privat whiskyprovarklubb http://www.xantus.se/whisky/

Notera siataplatsen :wink:

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 30, 2004 12:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jonteman: er klubb verkar ha bra smak, ardbeg -75 är min personliga favorit också! :) Dock är springbank inte i min smak och HP18 skulle definitivt ha hamnat betydligt högre (pallplats), men ardbeg -75 i topp hedrar er :).

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 30, 2004 12:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det har varit lite si och så tidigare med poängbedömningen så vi funderar på att testa "gamla" sorter igen... För att få en rättvis poäng. Iof så har vi införskaffat en referens för att kunna jämföra lite bättre också.

Vi provar mest på skoj och blir ofta rejält runda under fötterna på slutet :wink:

Att testa sorter man aldrig hade köpt själv är roligt! Från svindyra eller billiga som smakar skit till dito som är höjdare.

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 19, 2005 16:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Köpte in en Brora 25, Rare Malt förra veckan till vår whiskyprovning nu på fredag. ca 1000 kr för en butelj i Frankrike :D

Hittar bara en 21-årig på Whisky magazines hemsida. Lovar gott ändå =)

http://www.whiskymag.com/whisky/brand/b ... y1036.html

Någon som testat?

Post new topic  Reply to topic  [ 146 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 510 Next

All times are UTC+02:00