selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 16:26

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Önskar NAS
PostPosted: Sun Mar 03, 2013 16:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Önskar köpa en ny NAS till min ds spelare. Gärna en erkänt välljudande.

Post subject: Re: Önskar NAS
PostPosted: Thu Mar 28, 2013 15:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ingen? Någon som har något tips på var (och vilken) jag ska köpa eländet?

PostPosted: Fri Mar 29, 2013 16:43 
Moderator
Moderator

Mitt tips blir att köpa en riktig liten server. Jag tycker att en riktig server är både flexiblare och kraftfullare än en NAS.

Exempel:
http://www.dustinhome.se/product/501061 ... b-4gb-0gb/

PostPosted: Fri Mar 29, 2013 19:33 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

en server är förvisso mkt trevlig men, tänk på att man kan behöva en del färdigheter för att hantera den :)

PostPosted: Fri Mar 29, 2013 22:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag förenade fåfänga nytta och nöje och slog till på en mac mini. En Twonky gick loss på 14.95 EUR och sedan var det bara plug and play. Kanske inte billigaste lösningen men en bra söt låda som kan stå framme utan att skämmas.

PostPosted: Sat Mar 30, 2013 09:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Båda alternativen känns lockande. Men jag inbillade mig att det var att föredra en Nas eller server framför en dator som man använder till andra ändamål, men jag kan ha fel.

Jag ska prata med min bror ang server-alternativet, undrar om han inte kan tänkas vara husse för den. (Säger man att "jag har tummen mitt i handen" när det gäller datorer)

Idag använder jag en Qnap 109 vilken fungerade bra i början. Nu har jag hunnit rippa nästan alla skivor och den börjar kännas riktigt slö. Kinsky har svårt att visa hela katalogen samtidigt och jag gissar att detta beror på att minnet är för litet i 109an.

Dessutom har jag ett annat problem och det är att när jag tar mig i Folder trädet så sorterar Kinsky alla låtarna efter bokstavsordning och ej efter låtordning. Använder jag Artist/Folder sorterar eländet allt på förnamn samt att alla artister från blandskivor (där jag bara har en låt) kommer upp.

PostPosted: Mon Apr 01, 2013 12:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lupus wrote:
Idag använder jag en Qnap 109 vilken fungerade bra i början. Nu har jag hunnit rippa nästan alla skivor och den börjar kännas riktigt slö. Kinsky har svårt att visa hela katalogen samtidigt och jag gissar att detta beror på att minnet är för litet i 109an.

Dessutom har jag ett annat problem och det är att när jag tar mig i Folder trädet så sorterar Kinsky alla låtarna efter bokstavsordning och ej efter låtordning. Använder jag Artist/Folder sorterar eländet allt på förnamn samt att alla artister från blandskivor (där jag bara har en låt) kommer upp.
Själv har jag två QNAP. En TS-459ProII och en TS-119P+. I mina system fungerar de mycket bra och presterar klart bättre än RipNAS (som jag hade tidigare). Känner inte till de problem du upplever med din TS-109. Mina går i princip på tomgång när jag spelar musik. TS-119 har ett internminne på drygt 500MB och den förbrukar drygt 70MB vid drift och processorn runt 2% av sin kapacitet vid musiklyssning. Hur mycket utrymme har du kvar på din hårddisk? Är den i princip full, så tror jag det är där som felet är. Eller om du också använder den till att köra andra processer än musiklyssning. QNAP har ju ett utmärkt och lättanvänt gränssnitt. Kontrollera där NASens inställningar och stäng av allt som du inte tänker/ska använda.

Tips på NAS. På Blocket finns en TS-219P till försäljning för rimlig penning. Ett intressant alternativ, enligt mig.

Slutligen, "bekymret" med sortering av låtarna i Folder är väl ett "Twonky-problem" och kan nog inte skyllas på varken Kinsky eller NASen.

/mvh

PostPosted: Mon Apr 01, 2013 21:16 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Också jag har Qnap-NAS:ar (TS-419P+ och TS-269L) och även den tröttaste av dem med armprocessor har massor med kapacitet över för att köra en mängd andra applikationer samtidigt som jag strömmar musik. Jag kan utan problem strömma två filmer samtidigt från en NAS så lite musik är naturligtvis ingenting.

En TS-212 kostar strax över en tusenlapp, lägg på två WD Red 3TB och man har plats för åtminstone 10000 skivor i FLAC och med speglade diskar för under 4000. Ett fynd. Glöm inte att det behövs en USB-disk för backup också om du inte använder den gamla 109:an som backup-NAS.

Däremot är ju Twonky mycket sämre än Minimserver, men det är ju redan avhandlat både här och på andra ställen på nätet.

PostPosted: Fri Apr 05, 2013 17:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tack för era svar! Detta betyder mycket för mig, jag stör mig på eländet dagligen men vet inte riktigt var jag skall ta vägen. Jag börjar misstänka att problemet är relaterat till TWONKY och min långsamma Ipad. (Ver 1).

Det är helt enkelt så att datorn fungerar bättre än Ipad och IPhone något där emellan. Troligtvis inte internminnet på Nasen altså. J

Jag måste ändå komma till rätta med strukturen i Folder systemet. Till saken hör att jag inte vågat ändra så mycket med twonky då jag måste hitta en lösning för säkerhetskopiering först. Därav verkar det ju kanske som jag ska leta efter en server. Är det annars någon som har erfarenhet av Netgear ready Nas Dou, det finns en billig i stan...

Är det någon som har någon tanke om Haraldurs lösning. Att använda en Mac mini? Jag har ett visst behov av en mediespelare sedan jag sålde min unidisk och då skulle ju en sådan konstruktion fungera bra. Jag vill dock inte ha någon skärm inkopplad till den.

PostPosted: Fri Apr 05, 2013 19:09 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Kinsky är ju en rätt långsam applikation. När jag just testade att lista mina låtar, 15019 stycken, tog det 13 sekunder innan något visades. Tiden var exakt densamma oberoende av om jag körde Twonky på min långsamma NAS eller Minimserver på min snabba, Kinsky kördes i båda fallen på iPad 2. Vad menar du med långsam?

Jag lekte lite med att anpassa sökträdet i Twonky en gång. Jag kanske inte gav det så mycket tid, men tillräckligt för att inse att det är alldeles för komplicerat, och då har jag ändå varit programmerare, låt vara att det är några år sedan. Vill du modifiera sökträdet är det nog Minimserver som gäller. Du har inte testat att köra den på din Qnap? Det finns beskrivet hur man installerar den på Qnap med Arm också. Mer komplicerat än att göra det på en Intel, men så värst många steg var det ju inte.

PostPosted: Fri Apr 05, 2013 19:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nej, jag har endast kört Twonky. Och när jag säger långsam så rör det sig om runt 10 sek, vilket jag tycker är mycket långsamt i jämförelse med allt annat man gör på datorer idag. Men problemet är också att jag måste uppdatera trädet genom att "backa" till huvudfoldern och där efter klicka mig fram till skivan som jag vill spela för att twonky ska kunna hitta skivor av andra artister än den jag precis spelat.

Det går så att säga inte att "backa till en annan artist utan att backa längst bak i trädet" dvs till "Home" och "Library"

Tror du att det går att ändra mjukvara i NASen utan att riskera att man tappar all musik? Är det många andra som kör Minimserver? Vad innebär Arm? Vad menar du med en Intel?

Oj vad många frågor det blev, jag känner mig lite lost.

PostPosted: Fri Apr 05, 2013 21:58 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Kinsky saknar vad jag vet möjlighet att hoppa tillbaka till toppen direkt.

Din lagrade musik påverkas inte av att du installerar ytterligare ett serverprogram på din NAS. NAS:en är en Unixmaskin som har massor av processer bara för att hålla den igång, mer eller mindre synliga. Begränsningen är själva kraften på NAS:en, men det är förmodligen inget problem (har inte testat 109) och om det mot all förmodan är det kan du ju bara slå av den servermjukvara du inte använder. Det verkar inte vara så många här som testat Minimserver, men på det brittiska forumet är den rätt vanlig. Det finns ett Minimserverforum med mycket nyttig information och Simon som skrivit den är själv aktiv och svarar på frågor. Arm och Intel (Atom) är de två olika processorfamiljerna som Qnap använder. De som heter x0y (som 109) och x1y är Arm, x3y, x5y och x6y är Intel Atom som har väsentligt bättre prestanda och i regel också mer arbetsminne. Somliga applikationer stöds bara av Intelprocessorerna. Jag brukar föreslå vänner och bekanta att antingen köpa den billigaste med speglade diskar (212 eller 412) eller en NAS med Intel som har fler mer eller mindre användbara möjligheter. 6-serien och uppåt har exempelvis HDMI och kan köra en mediaspelare direkt till en TV. Kul men knappast användbart på riktigt, det är meckigt att styra den och diskarna väsnas ju så att man ändå inte vill ha den i vardagsrummet.

PostPosted: Sat Apr 06, 2013 00:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Den mybook 2tB som nyttjats här håller på att sjunga på sista versen,alternativt något tjall av okänt slag så den ska inte på något sätt ses som någon måttstock. Lånade en liknande nas av Pekka fast senare snitt, som förvisso smider på betydligt bättre än min,men som även uppvisar de irritationsmoment som nämts ovan i tråden. Man får känslan av att man ska veta vilket platta med vilken artist man vill lira om man inte ska hinna bli irriterad eller glömma vad man höll på med. Det sistnämnda handlar förmodligen om att jag är disträ men lik förbenat är det irriterande onödigt då det kan funka bättre.

Med Mac Minin(och fortfarande Twonky) så flyter det på så man kan bläddra runt så fort som paddan eller Iphonen hinner med och det blir betydligt trevligare att spontanzappa runt i biblioteket. Känns att det är mer motor som skyfflar så att säga..

Jag är, som ni säkert hunnit läsa, inne i en vinylperiod så digitalt smäller inte så värst högt när tolvorna mår som de ska,men,jag kan inte annat än säga att Mac Minin är en underbar liten låda overall,den ger mig en mångsidighet som jag inte har med en nas. Tevesoffan är betydligt mysigare att sitta och bläddra i mailen med och man fastnar lätt i en film eller något på Youtube. Dess eleganta design och litenhet gör att den kan stå framme utan att skämmas och det lilla stilrena tangentbordet i aluminium snudd på dekorerar bordet och känns med lite fantasi klimaxbesläktat.

Då jag begav mig på jakt efter en nas så hade dels Nicke,min lillsvåger,traglat tråden i samma ämne på grannforumet,och jag kollade runt bland annat med Pekka´för att försöka vara någorlunda påläst. Att knåpa ihop något vettigt var inte helt gratis och därtill så saknade jag en massa funktionalitet i serverlösningen. Dator har jag inte unnat mig att köpa ny sedan sista Jobb PC erbjudandet så en sån här liten "leksak" fick även någon slags existensberättigande,om inte annat för att den så kallade datorn jag har i min besittning är mer än lovligt trött. Mediamarkt i Luleå hade en maskin kvar som stått som demo,säljaren hann kränga en ny för 5795:- innan han fann att lagersaldot var tomt,jag pröjsade 5500:- för Macminin med det sagda söta lilla tangentbordet,vid tillfälle åker jag förstås på att öka utrymmet men i skrivande stund så är jag bara så glad över mitt lilla nyförvärv. Songcast är det senaste jag leker med och sedan när jag börjat förstå mig bättre på operativet(jag är helt lost just nu)så kanske någon vänlig själ hjälper mig installera ett mediacenter. Vi testade spela någon högupplöst låt hos Pekka från Linnsajten och jag blev förvånad över hur bra det var redan genom hans Sneaky DS.

Du får säkert bättre musikalisk prestanda med en dedikerad nas,hos mig funkar denna lösning dock mer än tillräckligt.

PostPosted: Sat Apr 06, 2013 01:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

haraldur wrote:
Du får säkert bättre musikalisk prestanda med en dedikerad nas.
Ja, förvånad att du verkar vara den första som nämner detta i tråden (har inte läst allt noga dock)
Sök på Melodik eller Lejonklou.
Det är några som byggt egna servers med betydande förbättring på ljud o musik. Välkommen att lyssna hos mig.
Min är tyst dessutom, med passiv nätdel (=ingen fläkt), SSD-diskar (=inget surr från HDD) och moderkort med passiv kylning.

Riktig processor och låt servern endast mata DS = snabb.
Dyrare, större, fulare än en vanlig NAS men förbättringen är prisvärd! Ska man förbättra lika mycket med uppgrdera elektronik blir det KLART dyrare!

PostPosted: Sat Apr 06, 2013 01:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Trodde jag var den enda vakna vid den här tiden :-)

I skrivande stund så är jag tacksam för varje räddad Gigabyte som landar i den nya disken,jämfört med Mybooken så kan jag inte säga att jag hör någon världsomvälvande skillnad. Hade med mig min Nas till Ante och Nicke hade med sig en Netgear(tror jag att det var)senast då vi skulle synkronisera skivsamlingarna. Klart bäst spelade det innan vi hade besudlat Andreas nät med våra medhavda Nasar. Allt eftersom,från att ha varit grymt imponerade över mina gamla(numera aktiva Kaber)till att nästan lida över hur det lät så gick kvaliten ner sig. Så fort systemet fick enbart tillgång till hans bibliotek så kom livet tillbaka. Ante kör på en hemmabyggd maskin men festligt nog en PC. Tog man bort PC´n och enbart körde med Mybook så blev det bättre,samma om netgear fick husera själv. Klart bäst lät det dock med Antes burk. Vissa har matjord i fickorna...

Edit: klart bäst lät förstås skivspelaren

Post new topic  Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00