morgan wrote:
Typiskt du har rätt. Jag får ingen ordning på listorna samt albuminfo.
Bill, hoppa på ett plan till Umeå nu 
Sorry, jag är så kass på Mac
I rip-programmet finns det säkert inställningar för vilka uppgifter man önskar. Jag tror det var Linnofil som tipsade mig om att ha så få (men relevanta) taggar som möjligt. Jag använder bara Artist/Albumtitel/Låtnr/Låttitel. Om det är annan sampling än CD så skriver jag det i parantes efter Albumnamnet och även i mappnamnet. Klassisk musik kräver nog även kompositör och kanske någon uppdelning av orkester/dirigent.
Det rip-program jag använder (Win7), dBpowerAMP, finns tyvärr inte för Mac, det är annars ett av de mer lätthanterliga.
Vad du kan göra är att tagga dina rippar med Mp3tag (som trots sitt namn taggar alla filformat och finns för Mac) så är du säker på att du får med rätt saker. Men det går ju mycket fortare om rip-programmet gör rätt från början. Vad använder du för program?
Bilder brukar jag hämta på nätet. Om man googlar på artist och albumnamn och sedan klickar på bilder upptill i google-fönstret så brukar bilder på albumet dyka upp i mängd. Välj lämplig storlek (jag tar alltid 500 px eller större, de större skalar jag ner till 500) och ta hem. Med Mp3tag är det lätt att lägga till bild, men det brukar gå i en del mediaspelare också. Men som jag skrev, Mac är inte min kopp thé...
Undrar om inte don Tomaso använder Mac? Han kanske kan berätta mer?
/ B