selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Jun 16, 2024 09:07

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sat Feb 02, 2013 14:39 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jan 21, 2006 20:03
Posts: 118
Location: umeå
Som sagt idag sitter jag med en Majik 12a samt mds, majik-I och A242.
På sikt så kommer iaf en radikal införskaffas när det tillåts av börsen.
jag spelar nog för tillfället 50/50 vinyl ,ds.
vilken väg skulle ni gå,vad behövs för att systemet ska lira brallorna av mig?!
/Mogge

_________________
LP12 Wakonda 2250 5125 Espek


Top
   
PostPosted: Sat Feb 02, 2013 23:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
morgan wrote:
Som sagt idag sitter jag med en Majik 12a samt mds, majik-I och A242.
På sikt så kommer iaf en radikal införskaffas när det tillåts av börsen.
jag spelar nog för tillfället 50/50 vinyl ,ds.
vilken väg skulle ni gå,vad behövs för att systemet ska lira brallorna av mig?!
/Mogge
De uppenbara svaren är: Radikal, Ekos (SE), Klimax DSM etc. Kan vara kul att testa med en begad Klimax Twin Chakra.
Glöm inte att noggrant justera in högtalarna, A242:orna är rätt knepiga. De låter hyfsat om du bara ställer upp dem, men om du spenderar någon timme eller två, så lönar det sig. Det finns en punkt när det bara säger "klick" och allt faller på plats. Jag har justerat in mina millimeternoga.

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
PostPosted: Sun Feb 03, 2013 00:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Antagligen så har jag aldrig hört den där sista milimetern rättjusterad på 242,så tolka mitt inlägg som det är. 242 är även en väldigt omtyckt högtalare på Faktiskt.se detta framför allt för att den spelar så mycket "hifi" och inte på typiskt "linnvis"

Hur man vill tolka detta är upp till var och en. Om du ska fortsätta ditt 242 spår så tror jag att jag skulle krydda dem med ett par solos. Alternativt ett par andra högtalare. Jag skulle antagligen kunna finna stor behålling i A242 men så är jag också en stor älskare av Kaber. Det finns också ett handikapp med 242 som jag inte kan leva med. Antagligen så ligger svaret i nästa steg i vad du lyssnar till huvudsakligen eller hur "öppensinnad" du är för nya spår.

När 242 har halkat ner till 20 tusen begagnat så känns den prisvärd i förhållande till sina tillkortakommanden. Då kommer jag troligen köpa ett par själv att ha i garaget som "Bob Dylan" system enär de är överjävliga på singer/songwriter och kan spela snärtigt på elektroniskt material.

De är bättre än tex keltik på mycket,får dem exempelvis att låta jämförelsevis trasiga i toppen men skjuter i stället förbi målet hos en gammal linnist. En skotsk audiofilburk..

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Sun Feb 03, 2013 11:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Som jag sagt många gånger, 242 kräver superbra insignal och nogran intuning.
De är troligen en av de mest krävande Linntalarna. 242 är alldeles för bra egentligen...
Innan Linn lanserade Dynamik tyckte jag de var kassa, jag hade tokfel. De var helt enkelt för bra för dåtidens elektronik.
Source first!

Men åren har vi (jag och fler andra) även lärt oss hur de ska ställas upp. (dvs ned till mm eller under om man mäter noga)

Och de ska INTE multiviras heller som många gjorde de första åren.
Ja det finns massa grejjer att tänka på för att få till dom bra.

Och nya foten gör underverk.

haraldur, sitter man med Keltik och ska få "bättre allt" finns det bara en talare. Du vet vilken :D
242 är det inte. Inget konstigt med det. Och Komri är lika bökig att få till fast där är det andra saker som är besvärliga (förutom insignal/intuning)
109 däremot är en superbra OCH enkel talare att få till. Alls inte lika bra som Akurare men LÄTTARE att få till.

Komponent är rätt lik 242, skitbra men trixig.

Så till trådstartaren; satsa på källan och låt en expert tuna in systemet.


Top
   
PostPosted: Sun Feb 03, 2013 11:47 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jan 21, 2006 20:03
Posts: 118
Location: umeå
En radikal känns som ganska självskriven till mitt system,krutet kommer att läggas på 12an när jag inte är lika intresserad av ds iaf inte i nuläget.
en klimax twin är helt klart ett alt.
Hur står sig försteget i ett kdsm mot klimax kontrol?
jag väntar på ett framtida besök av anders som ska kolla igenom systemet,alltid lika kul/intressant.
Haraldur du verkar inte jätteförtjust i 242 jag är däremot mycket nöjd än så länge dock bara drivna med ett majik-i.
så det lär finnas mycket mer att hämta,känns som jag hittat rätt där.

_________________
LP12 Wakonda 2250 5125 Espek


Top
   
PostPosted: Sun Feb 03, 2013 15:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
morgan wrote:
En radikal känns som ganska självskriven till mitt system,krutet kommer att läggas på 12an när jag inte är lika intresserad av ds iaf inte i nuläget.
en klimax twin är helt klart ett alt.
Hur står sig försteget i ett kdsm mot klimax kontrol?
jag väntar på ett framtida besök av anders som ska kolla igenom systemet,alltid lika kul/intressant.
Haraldur du verkar inte jätteförtjust i 242 jag är däremot mycket nöjd än så länge dock bara drivna med ett majik-i.
så det lär finnas mycket mer att hämta,känns som jag hittat rätt där.
Försteget i Kdsm är väldigt bra, väldigt nära KK. Hade hellre lagt pengarna t.ex. Radikal + bättre arm än KDS + KK. Det är väl ingen nackdel heller att du kan ansluta BluRay via HDMI och få bra filmljud...

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
PostPosted: Sun Feb 03, 2013 18:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Tendaberry wrote:
Försteget i Kdsm är väldigt bra, väldigt nära KK. Hade hellre lagt pengarna t.ex. Radikal + bättre arm än KDS + KK. Det är väl ingen nackdel heller att du kan ansluta BluRay via HDMI och få bra filmljud...
Medhåll (skulle dock testa om det - musikåtergivningen - lider av att man kopplar en BD-spelare till KDSm:en). I vilket fall så ärd det troligt att man behöver lägga en bok på BD-spelaren för att den inte skall sabba ljudet av sin blotta fysiska närvaro.

242 är skitbra. Tajta och nyanserade. Saknar den där riktiga botten, men det gör ju i stort sett alla vardagsrumsanpassade högtalare. Att de spelar så tajt gör dessutom att de känns tunnare än de faktiskt är. De rullar av ganska långsamt, varför frivensspecen egentligen, på sätt och vis är lite missvisande. Alla Linns äldre, pre-array, högtalarna är nyanserade som en oslipad brödkniv jämfört med dagens array-baserade skalpeller (misstolka detta inte som att de nya är vassa, snarare motsatsen). Allt blir automatiskt inte RnR som förr, men vill man komma åt nyansbaserad musik så är de nyare talarna överlägsna. Dock krävs minutiös installation och riktigt bra elektronik för att det fullt ut skall framgå hur bra t.ex. 242 är. Till stor del hänger dagens systems totalprestamda på elektroniken, men alla dagens talare är mer nyanserade jämfört med föregångarna. Även komponent skall ju vara bättre än de äldre topphögtalarna, men långt ifrån på alla sätt, vilket gör jämförelsen lite konstig (som många noterat).

Akurate-högtalarna är dessutom, som även påtalats tidigare, lite skumma att installera p.g.a. att de låter ganska hyffsat nästan hur man än placerar dom, men inte heller helt rätt förrän man hittar den rätta placeringen, på mm. Rätt åtragningsmoment för elementen är också avgörande för topprestanda. De kräver m.a.o. expertinstallation för att leverera sin fulla potential. Det är inte så att de låter dåligt utan nevrotisk installationsinsats, bara ganska långt ifrån vad de verkligen kan prestera.

NB! Nu var ju inte heller de äldre högtalarna såvärst onyanserade jämfört med det mesta annat. Det var t.ex. befriande att komma hem till Unidisk 1.1, Exotic, 5125, 2250, aktiva Espek efter en demo av The Swedish Statement-systemet (för några år sedan). Inte att Espek framstod som uppenbart mer nyanserade, men musiken hade mycket mer mening via det förhållandevis billiga Linn-systemet jämfört med det svindyra (2000000+ SKr) s.k. värstingsystemet.


Top
   
PostPosted: Mon Feb 04, 2013 10:14 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jan 21, 2006 20:03
Posts: 118
Location: umeå
Jag kan tänka mig dessa system framöver

Alt 1
lp12 ,Klimax twin,KK och 242 och ha kvar mds samt radikal.

Alt 2 kdsm,lp12,242,radikal.

lutar mot alt 1,prisskillnad mellan dessa alt?

_________________
LP12 Wakonda 2250 5125 Espek


Top
   
PostPosted: Mon Feb 04, 2013 10:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Tendaberry wrote:
morgan wrote:
En radikal känns som ganska självskriven till mitt system,krutet kommer att läggas på 12an när jag inte är lika intresserad av ds iaf inte i nuläget.
en klimax twin är helt klart ett alt.
Hur står sig försteget i ett kdsm mot klimax kontrol?
jag väntar på ett framtida besök av anders som ska kolla igenom systemet,alltid lika kul/intressant.
Haraldur du verkar inte jätteförtjust i 242 jag är däremot mycket nöjd än så länge dock bara drivna med ett majik-i.
så det lär finnas mycket mer att hämta,känns som jag hittat rätt där.
Försteget i Kdsm är väldigt bra, väldigt nära KK. Hade hellre lagt pengarna t.ex. Radikal + bättre arm än KDS + KK. Det är väl ingen nackdel heller att du kan ansluta BluRay via HDMI och få bra filmljud...
Bör påpekas att spelaren i KDS är bättre än i KDSM.
Samt att även om volymjusteringen i KDSM är lite bättre än i KDS är det MYCKET bättre i KK, mycket.

Dock! Även jag hade lagt pengarna på Radikal givetvis. Otroligt lyft för LP12.

Vet om att flera Linnbutiker demar KDSM + 350A och det är ett smutt och väldigt bra system, men source first gäller som vanligt.
Utan att ha jämfört skulle jag tro att KDS/Kikkin är mer musikalisk än KDSM. Men KDSM låter nog snyggare.

Helt klart går utvecklingen mot bättre o bättre digitala volymkontroller men vi är inte framme än.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited