Det tog lite tid innan jag lyckades lägga upp bilderna på min anläggning. Det har hänt extremt mycket den senaste tiden och jag börjar känna mig lite vilsen i Hifi Djungeln.
Det hela började med att Roland lät mig låna hans Majik DSI, vilken fick mig att inse att det var dags att lämna cd-formatet. Inte för att jag tyckte att DSn var bättre än min Unidisk, men jag gillade verkligen DS-funktionaliteten i mitt lilla Knektsystem samt att radiofunktionen. I den vevan var jag även intresserad av att prova ett par andra högtalare, jag har haft mina Kabers i närmare 8 år tror jag och bytt ur precis allt annat flera gånger om. Har länge sneglat på stativare vilket jag kört med i olika tappningar inan jag blev kaberfrälst.
Jag fick kontakt med Jonas på forumet och köpte hans 212or och han fick min unidisk med i affären. Då mina Kabrar drivs aktivt med ett 6100 så har jag fått låna ett 2250 till 212orna av min vän Harald. Prallellt så har jag letat efter en egen DS, spelare och efter ett tag fick jag napp via Xanlin som ordnade en riktigt fin ADS-D till mig. Den kom i början på veckan och jag måste säga att det var ett mycket stort lyft från MDSI, efter en veckas tweekande av systemet så tycker jag att 212orna börjar spela riktigt bra.
Det jag vunnit mot Kaber är främst ett mycket mer detaljrikt mellanregister. Röster och akustiska instrument hör betydligt tydligare. Kaber har dock en mycket snärtigare bas och spelar som helhet mer kontrollerad. Detta tror jag till stor del beror på att Kabrarna är aktiva. Lagom till att jag lyckats bestämma mig för att behålla 212orna släpper min fru Hanna bomben....
Hon tycker att 212orna är bland det fulaste hon sett och vill helst inte ha dem i vårt hem...

Efter lite hifi-mässig äktenskapsmedling så har vi kommit fram till att hon föredrar:
Golvhögtalare
Högtalare med träfanér
Högtalare utan ett stort silvrigt array.
Efter löfte om att ge Kaber en andra chans kopplade jag upp dem igår kväll (första gången med ADS) gav dem ett rejält testosterontillskott av min Melodik som jag knapt prövat innan. Det lät så fruktansvärt bra!

Som helhet mycket bättre än 212orna, men jag tycker fortfarande att jämförelsen är orättvis. Och jag är nog inte bered att släppa 212orna än även om jag verkligen vill gå min fru till mötes och spela på Kaber över tiden.
Jag vill behålla 212orna och försöka få ut max av dem inan jag bestämmer mig helt. Jag har följande vägval som jag står inför.
Skaffa aktiva Chakra-kort och två kanaler till så jag får höra dem aktivt. (Billigast men inte så flexibelt när jag vill växla till Kaber)
och då driva dem med 6100 till arayen och typ 2100 till bas.
Köpa 2st 5125 med stereokort för att få höra vad dem går för.
Sälja 212orna och försöka få tag på ett par 242 i rosenut, eller 212or i rosenut. Kommer lägga ut en bytesannons.
Några förslag?